لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

پلیس بریتانیا از بازداشت دانیل خلیفه،‌ زندانی فراری «متهم به تروریسم»، خبر داد


دانیل عابد خلیفه، متهم ۲۱ ساله
دانیل عابد خلیفه، متهم ۲۱ ساله

پلیس بریتانیا اعلام کرد که دانیل عابد خلیفه، زندانی فراری «متهم به تروریسم» و «مرتبط با ایران» که هفتۀ گذشته از زندان گریخته بود، پیش از ظهر شنبه ۱۷ شهریورماه در غرب لندن بازداشت شده است.

در پی تأیید بازداشت این متهم ۲۱ ساله، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به هند سفر کرده است، از بازداشت این زندانی فراری ابراز خرسندی و از پلیس بریتانیا تمجید کرد.

دانیل عابد خلیفه که ماه مه امسال از ارتش بریتانیا اخراج شد، متهم به تلاش برای گرد‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده است که «مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانسته توسط دشمن» مورد استفاده قرار گیرد.

برخی رسانه‌های بریتانیا ازجمله شبکه جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده‌اند که او به جاسوسی برای ایران متهم است و همچنین تلاش کرده بود «بمب‌های تقلبی» را در یک پایگاه نظامی بریتانیا جاسازی کند.

گزارش‌ها حاکی است که دانیل خلیفه صبح چهارشنبه ۱۵ شهریورماه توانسته بود از طریق آشپزخانۀ زندان «واندزورث» که در آن مشغول به کار بود بگریزد و با پنهان کردن خود زیر یک کامیون تحویل غذا، از محوطۀ زندان خارج شود.

در بیانیه پلیس متروپولیتن لندن آمده است که مأموران، این زندانی فراری را پیش از ساعت ۱۱ صبح شنبه در منطقۀ «چیزیک» در غرب لندن بازداشت کردند و او هم‌اکنون در بازداشت پلیس به‌سر می‌برد.

در همین زمینه تام توگندات، وزیر امنیت بریتانیا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز، بازداشت این زندانی فراری را حاصل تلاش بی‌وقفۀ پلیس و نهادهای امنیتی بریتانیا دانست و تأکید کرد که تا تکمیل مراحل بازجویی و تحقیقات مرتبط با این پرونده، قادر به ارائه جزئیات بیشتر این‌باره نیست.

پیشتر، سیاستمداران اپوزیسیون در بریتانیا خواستار پاسخ‌گویی در این‌باره شده بودند که دانیل خلیفه چگونه موفق به فرار از زندان شده و چرا در یک زندان با تدابیر امنیتی حداکثری نبوده است. همچنین پرسش‌هایی درباره کارمندان زندان و دستورالعمل‌های امنیتی مطرح شده است.

عملیات تعقیب خلیفه در چند روز گذشته، تشدید بازرسی‌های امنیتی در بنادر و فرودگاه‌های بریتانیا را در پی داشت که به بروز تأخیر در سفرها منجر شد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس،‌ اسکای‌نیوز و رادیوفردا/آ.ت.
XS
SM
MD
LG