لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری: بی‌حجابی تبدیل به نماد نافرمانی مدنی شده است

۱۰:۲۳ ۲۳.۶.۱۴۰۲

جنجال تعرض جنسی به یک خبرنگار زن در اسپانیا، در بحبوحه ماجرای بوسه لوئیس روبیالس

در میانه پرونده بوسه جنجالی لوئیس روبیالس، تعرض جنسی به یک خبرنگار زن در اسپانیا هنگام پخش زنده تلویزیونی، جنجالی دیگر در این کشور به وجود آورده و بار دیگر نقض حقوق زنان را برجسته کرده است.

پلیس اسپانیا در حساب ایکس (توئیتر سابق) خود با انتشار ویدئویی اعلام کرده که متعرض به این خبرنگار زن را بازداشت کرده است. ویدئویی که از سوی پلیس منتشر شده، نشان می‌دهد نیروهای امنیتی به فردی دستبند زده‌ و او را بازداشت کرده‌اند.

بعدازظهر سه‌شنبه، وقتی ایزا بالادو، خبرنگار زن شبکه تلویزیونی کواترو در یکی از خیابان‌های مادرید، پایتخت اسپانیا در حال گزارش زنده یک سرقت بود، این مرد به او نزدیک شد و دستش را روی باسن خانم بالادو گذاشت. خبرنگار زن در حالی که مشغول گزارش خود مقابل دوربین بود، از فرد مهاجم می‌خواهد که اجازه دهد کار کند.

در استودیوی پخش زنده، یکی از همکاران خبرنگار زن مداخله کرد و با قطع گزارش بالادو به رفتار این مرد مهاجم اعتراض کرد. پس از اعتراض دوباره خبرنگار زن، مرد مهاجم موقع ترک محل گزارش، موهای خبرنگار را لمس می‌کند. این موارد تعرض به طور زنده از تلویزیون پخش شد و مسئولان این شبکه اعلام کردند که با پلیس تماس گرفته‌اند.

این ماجرا در میانه جنجال‌ها بر سر بوسه جنجالی لوئیز روبیالس، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اسپانیا از یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان این کشور رخ داد. لوئیس روبیالس که از مقام خود کناره‌گیری کرده قرار است روز جمعه مقابل قاضی تحقیق حاضر شود تا «به عنوان متهم» به پرونده او رسیدگی شود.

۱۰:۲۵ ۲۳.۶.۱۴۰۲

پوتین دعوت برای بازدید از کره شمالی در آینده را پذیرفت

رسانه دولتی کره شمالی روز پنج‌شنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دعوت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را برای بازدید از کره شمالی «با کمال میل» پذیرفته است.

رهبر کره شمالی در روزهای اخیر با قطار شخصی به روسیه رفت و روز چهارشنبه در پایان پذیرایی که پوتین در پایگاه پرتاب ماهواره‌ها در خاوردور روسیه از او به‌عمل آورد، این دعوت را اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین به دلیل تهاجم به اوکراین تا حد زیادی در سطح بین‌المللی منزوی شده است. کره شمالی نیز عمدتاً به دلیل پی گرفتن برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای خود در سطح بین‌المللی منزوی است.

پوتین، رئیس‌جمهور ۷۰ ساله روسیه و کیم، رهبر ۳۹ ساله کره شمالی، در دیدار در پایگاه ماهواره‌ای، یکدیگر را «رفیق» خطاب کردند، و «دوستی» خود را تحسین کردند.

ولادیمیر پوتین خبر داده است که کیم جونگ اون قرار است روز پنجشنبه از کارخانه‌های هوانوردی نظامی و غیرنظامی در شهر کومسومولسک-آن-آمور روسیه بازدید کند و سپس برای بازدید به مقر ناوگان اقیانوس آرام روسیه در ولادی‌وستوک برود.

۱۰:۲۹ ۲۳.۶.۱۴۰۲

حضور فعالان مدنی و دانشجویی ایران در پارلمان اروپا همزمان با سالگرد مهسا امینی

همزمان با سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد و یک روز پس از جلسه مناسبتی نمایندگان پارلمان اروپا در این باره، روز چهارشنبه جلسه‌ای با عنوان «صدای دانشجویان ایران» با حضور عده‌ای از فعالان مدنی ایران در مقر این پارلمان در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست از جمله آیدا توکلی و سحر آقاخانی از انجمن «ما دانشجویان ایرانی هستیم»، و میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج ایران که اکنون از اعضای تیم شطرنج فرانسه است، با یادآوری وقایع یک سال گذشته در کشور بر لزوم حمایت از زنان و دانشجویان در ایران تأکید کردند.

نشست اصلی اعضای پارلمان اروپا به مناسبت سالگرد مهسا امینی روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریورماه، در مقر این پارلمان با چندین سخنرانی از سوی نمایندگان اروپایی از جمله هانا نویمان و چارلی وایمرز، از حامیان معترضان ایرانی در اروپا، برگزار شد.

بحث درباره وضعیت در ایران یک سال پس از آغاز گسترده‌ترین اعتراضات ضد حکومتی در کشور و همین اثرگذار بودن یا نبودن سیاست‌های اروپا در قبال جمهوری اسلامی موضوع نشست پارلمان اروپا به مناسبت سالگرد مهسا امینی بود.

لبه تیز انتقاد نمایندگان مجلس اروپا در روز سه‌شنبه همگی متوجه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بود. این سخنرانان بارها با انتقاد از سیاست این اتحادیه در برابر جمهوری اسلامی تأکید کردند که این سیاست فقط «نمادین» بوده و «کاملا شکست خورده» است.

نمایندگان منتقد جوزپ بورل را به «مماشات» با جمهوری اسلامی در یک سال گذشته متهم کردند.

از جمله هانا نویمان در سخنرانی خود خطاب به آقای بورل گفت: «سیاست اتحادیه اروپا در مورد ایران شکست خورده است، و وظیفه جوزپ بورل است که این سیاست را تغییر دهد.»

خی ورهوفستات، دیگر نماینده پارلمان اروپا و نخست وزیر سابق بلژیک، با نمادین توصیف کردن موضع اتحادیه اروپا در برابر تهران از این که جوزپ بورل در برابر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های ترویستی اروپا مقاومت کرده انتقاد کرد.

جوزپ بورل در سخنرانی خود که پیش از نمایندگان ایراد کرد تأکید کرده بود که اروپا برای حفظ سلامت شهروندان و منافع خود روابط دیپلماتیکش با جمهوری اسلامی را حفظ کرده است.

۱۰:۵۶ ۲۳.۶.۱۴۰۲

هشدار سلمان رشدی درباره تهدید حکومت‌های خودکامه و انتقاد از جمهوری‌خواهان آمریکا

سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی، روز چهارشنبه در نشستی در فیلادلفیای آمریکا درباره تهدیدها علیه آزادی بیان در آمریکا و در جهان درباره خودکامگی و استبداد در جهان هشدار داد و از حزب جمهوری‌خواه آمریکا به دلیل حملاتش به ارزش‌های دموکراتیک انتقاد کرد.

آقای رشدی که از طریق ارتباط ویدئویی با مدیر انجمن قلم آمریکا در این نشست سخن می‌گفت، اشاره کرد که «اگر ده بیست سال پیش از من می‌پرسیدید، می‌گفتم بزرگ‌ترین خطر برای آزادی بیان افراط‌گرایی مذهبی است»، اما اکنون «مسئله سیاسی است»، اکنون «با دشمنی قدیمی روبه‌روییم که همان استبداد و خودکامگی است».

او در ادامه با اشاره به ممنوعیت و جمع‌آوری ده‌ها کتاب در آمریکا، حزب جمهوری‌خواه در این کشور را متهم کرد که تلاش می‌کند به پایه‌های ارزش‌های دموکراتیک در ایالت متحده آسیب بزند.

روزنامه گاردین به نقل از انجمن قلم آمریکا نوشته است که از پاییز سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از چهار هزار کتاب در ایالات متحده یا از کتابخانه مدارس جمع‌آوری شده یا مدارس در حال تحقیق هستند که کتاب‌ها را محدود کنند و از دسترس بعضی از دانش‌آموزان دور نگه دارند.

در بخش اعظم این کتاب‌ها، موضوعاتی چون نژادپرستی، جنسیت و هویت جنسیتی مطرح شده یا مورد بررسی قرار گرفته است، موضوعاتی که جمهوری‌خواهان در سال‌های اخیر به آنها حساسیت نشان داده‌اند.

سلمان رشدی که روح‌الله خمینی ۳۴ سال پیش او را «مهدورالدم» اعلام کرد، روز ۲۱ مرداد پارسال هنگام سخنرانی در جشنواره ادبی در نزدیکی شهر بوفالو در ایالت نیویورک توسط هادی مطر، یک آمریکایی لبنانی‌تبار ساکن نیوجرسی، با ضربات چاقو زخمی شد. در این حمله او، بینایی یک چشم خود را از دست داد و بخشی از اعصاب دستش به شدت آسیب دید.

۱۱:۰۴ ۲۳.۶.۱۴۰۲

تایوان از ایلان ماسک به دلیل اظهاراتش در مورد چین انتقاد کرد

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، روز چهارشنبه از اظهارات تازه ایلان ماسک در مورد جزیره تایوان به‌شدت انتقاد کرد و تأکید کرد که «تایوان جزو جمهوری خلق چین نیست و فروشی هم نیست.»

ایلان ماسک، مالک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی ایکس که قبلاً با نام توئیتر شناخته می‌شد، و همچنین شرکت خودروهای الکتریکی تسلا و شبکه ماهواره‌ای استارلینک، این هفته در کنفرانسی در لس‌آنجلس گفت: «سیاست آنها (پکن) اتحاد مجدد تایوان با چین بوده است. از دیدگاه آنها، وضعیت شاید مشابه هاوایی یا چیزی شبیه به آن باشد، مانند یک بخشی جدایی‌ناپذیر از چین که به‌شکلی خودسرانه بخشی از چین نیست، بیشتر به این خاطر که … ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده هر نوع تلاش برای اتحاد مجدد را با زور متوقف کرده است.»

وزیر خارجه تایوان در واکنش خود به این اظهارات افزود که «امیدوار است ایلان ماسک بتواند از چین بخواهد دسترسی به نشانی «X@» را به روی مردمش باز کند.»

چین در کنار رسانه‌های اجتماعی غربی مانند فیس‌بوک، شبکه ایکس را هم در آن کشور مسدود کرده است.

۱۱:۱۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا می‌گویند ایران باید مسائل مربوط به مواد هسته‌ای را روشن کند

بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایالات متحده روز پنج‌شنبه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند در صورتی که ایران به تعهدات قانونی خود عمل نکند و مسائل مربوط به مواد هسته‌ای را شفاف‌سازی نکند، به اقدامات بیشتری در قبال این کشور نیاز خواهد بود.

چهار کشور یادشده، یک روز پیشتر نیز در بیانیه‌ای به هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بودند که «ایران باید بدون تأخیر بیشتر، اطلاعات فنی معتبری دربارهٔ مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده در ارتباط با تورقوزآباد و ورامین ارائه کند».

آژانس تاکنون همکاری ایران در مورد سایت آباده و اورانیوم ۸۳.۷ درصدی که بسیار نزدیک به سطح غنی‌سازی برای ساخت بمب هسته‌ای است را تأیید کرده، اما تهران کماکان درباره موضوعات دیگر شفاف‌سازی نکرده است.

۱۱:۲۷ ۲۳.۶.۱۴۰۲

درگیری فیزیکی دو مقام ارشد پیشین اسلواکی در حاشیه مبارزات انتخاباتی

ایگور ماتوویچ نخست‌وزیر پیشین اسلواکی و رابرت کالیناک وزیر پیشین کشور در حاشیه مبارزات انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی این کشور با یکدیگر به طور فیزیکی درگیر شدند.

این درگیری زمانی روی داد که آقای ماتوویچ سوار بر یک خودرو و بلندگو به دست، تصمیم گرفت میتینگ حزب سوسیال دموکرات اسلواکی را به هم بزند. آقای ماتوویچ در اسلواکی به خاطر روش‌ها و سخنرانی‌های بعضا غیرمتعارف خود شناخته می‌شود.

پس از مداخله ماتوویچ، کالیناک و یکی از اعضای جوان حزب به سمت او آمدند و ضمن تلاش برای گرفتن میکروفون و بلندگو، چندین ضربه به صورتش زدند.

ماتوویچ یک فعال ضد فساد مالی است و حزب او، اولانو، در آخرین انتخابات که در سال ۲۰۲۰ برگزار شد پیروز، اما در نهایت به دلیل اختلافات در ائتلاف حاکم، از مقام نخست‌وزیری برکنار شد. آقای کالیناک و رابرت فیکو از دیگر رهبران حزب سوسیال دموکرات از سوی برخی از جمله ماتوویچ به «دزدی از خزانه دولت» متهم شده‌اند.

قرار است انتخابات پارلمانی اسلواکی دو هفته دیگر برگزار شود و این احتمال وجود دارد که حزب سوسیال دموکرات اسلواکی برای بازگشت به قدرت بار دیگر با حزب راست افراطی این کشور ائتلاف کند. این حزب که قول داده به کمک‌های نظامی به اوکراین پایان دهد، در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

۱۱:۳۵ ۲۳.۶.۱۴۰۲

وزیر خارجه سابق و جنجالی اتریش برای زندگی به روسیه نقل مکان کرد

کارین کنایسِل، وزیر خارجه سابق اتریش، که دعوتش از ولادیمیر پوتین برای شرکت در عروسی‌اش در سال ۲۰۱۸ و سپس رقصیدنش با او جنجالی به پا کرد، خبر داد که برای زندگی به شهر سن‌پترزبورگ در روسیه نقل مکان کرده است.

خانم کنایسل، ۵۸ ساله، اعلام کرده است که برای ریاست بر اندیشکده‌ای که به‌تازگی به همراه دانشگاه سن‌پترزبورگ به نام «مرکز گورکی» افتتاح کرده از این پس در این شهر زندگی خواهد کرد.

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه نوشت که اسب‌های پونی وزیر خارجه سابق اتریش را یک هواپیمای نظامی روسیه از طریق سوریه به سن‌پترزبورگ برده است.

در سال ۱۳۹۷ که خبر دعوت او از ولادیمیر پوتین برای شرکت در مراسم عروسی‌اش منتشر شد، مقامات اتحادیه اروپا و به‌ویژه اوکراین از این اقدام به‌شدت انتقاد کرده و چنین نظر دادند که اقدام خانم کنایسل موضع اتحادیه اروپا در برابر مسکو در قضیه اوکراین را تضعیف می‌کند.

در همان زمان خبرگزاری فرانسه نوشت که خانم کنایسل مقام خود را مدیون حزب دست راستی و ضد مهاجرت «آزادی» است که با روسیه روابطی نزدیک دارد و از الحاق جزیره کریمه به روسیه حمایت کرده است.

در سال ۹۷، هنوز روسیه به خاک اوکراین حمله نکرده بود، اما تنها چند ماه از اخراج چندین دیپلمات روس از خاک اروپا در پی سوء قصد به جان سرگی اسکریپال در بریتانیا می‌گذشت.

کارین کنایسل یک سال بعد از دولت کناره‌گیری کرد و در سال ۲۰۲۰ به فرانسه نقل مکان کرد، اما بعدأ در کانال تلگرام خود نوشت که از فرانسه هم «اخراج شده» و به لبنان نقل مکان کرده است. به گفته خودش، او هم مانند اسب‌های پونی‌اش با یک هواپیمای روسی از مسیر سوریه به روسیه رسیده است.

۱۱:۵۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

ژاپن در مورد احتمال تحویل سلاح‌های کره شمالی به روسیه هشدار داد

ژاپن روز پنج‌شنبه در مورد احتمال تحویل سلاح توسط کره شمالی به روسیه ابراز نگرانی کرده و در مورد نقض قطعنامه‌های تسلیحاتی سازمان ملل از سوی کره شمالی هشدار داد.

ایالات متحده می‌گوید که پوتین به دنبال دسترسی به انبارهای مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین است و گمانه‌زنی‌هایی زیادی در این مورد پس از دیدار این هفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی انجام شده است.

به گفته تحلیلگران، کره شمالی ممکن است ده‌ها میلیون گلوله توپخانه قدیمی و موشک ساخته‌شده بر اساس طرح‌های شوروی داشته باشد و برای پوتین، دیدار با کیم فرصتی برای پر کردن انبارهای مهماتی است که جنگ ۱۸ ماهه آنها را خالی کرده است.

یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه جدید ژاپن، در این مورد به خبرنگاران گفت که «تهاجم روسیه به اوکراین قابل قبول نیست» و افزود که کشورش به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای اطمینان از تبعیت کامل کره شمالی از قطعنامه‌های مربوطه ادامه می‌دهد.

۱۲:۱۳ ۲۳.۶.۱۴۰۲

تصویر مهسا و شعار اعتراضات در هزاران صفحه نمایش دیجیتال در آلمان به نمایش درمی‌آید

نرگس اسکندری گرونبرگ، شهردار فرانکفورت، در پستی اینستاگرامی خبر داد که همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در سراسر آلمان به یاد او، کمپینی برگزار می‌شود.

او بخشی از این کمپین را نمایش چهره مهسا همراه با شعار «زن زندگی آزادی» در صفحه‌های بزرگ نمایشی دیجیتال در این کشور عنوان کرده است.

قرار است در سراسر آلمان،‌ در ۷ هزار صفحه نمایش دیجیتال، تصویر مهسا و شعار اعتراضات به نمایش درآید.

شهردار ایرانی‌تبار فرانکفورت از شهروندان آلمان دعوت کرده که با چهره مهسا در این صفحه‌های نمایش، عکس بگیرند و برای مردم ایران بفرستند و به آنها بگویند که «تنها نیستید».

بیشتر

XS
SM
MD
LG