لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

تظاهرات هزاران تن در بروکسل در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی

۰۹:۵۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

گزارش شبکه «شش‌رنگ» درباره «سرکوب مضاعف» اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در جریان اعتراضات

«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی، در گزارشی در آستانه سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی، از «سرکوب مضاعف» معترضان متعلق به گروه‌های اقلیت جنسی و جنسیتی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ خبر داده است.

گزارش این شبکه بر اساس «شهادت ۷۰ نفر» از اعضای خود که در اعتراضات «شرکت کرده و بازداشت شدند»، تهیه شده است.

شش‌رنگ بر اساس اظهارات آنها نوشته که رفتار نیروهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱،‌ مصداق «جنایت علیه بشریت» بوده است.

بر اساس این گزارش، «این معترضان به‌دلیل گرایش جنسی، هویت جنسی، و بیان جنسی‌ واقعی یا مفروض‌شان نسبت به باقی افراد -که به نُرم‌ها و هنجارهای جامعه نزدیک‌تر بوده‌اند- در سطوح بالاتر و به شکلی مضاعف در معرض تجربه سرکوب قرار داشته‌اند.»

در گزارش شش‌رنگ آمده که «مأموران امنیتی، مسئولان بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و مقامات قضایی به‌محض اینکه از ظاهر معترضان یا بازرسی محتویات موبایل‌های آنها و یا بازجویی‌های دیگران متوجه گرایش یا هویت جنسیتی متفاوت آنان می‌شدند، آن‌ها را هدف خشونت‌های جنسی، کلامی و فیزیکی که مرتبط بوده قرار می‌داده‌اند.»

گروه شش رنگ بر اساس «روایت مشارکت کنندگان در این تحقیق» در عین حال از «تعرض جنسی یا تجاوز» به برخی از آنها در خیابان‌ها یا زندان‌ها خبر داده است.

شش رنگ، شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی است که در سال ۱۳۸۹ با هدف افزایش آگاهی درباره حقوق جنسی، مبارزه با هموفوبیا (همجنسگرا ستیزی) و ترنسفوبیا و خشونت علیه زنان همجنسگرا و ترنسجندر تشکیل شد.

۱۰:۱۹ ۲۴.۶.۱۴۰۲

زلنسکی هفته آینده به واشینگتن سفر می‌کند

یک منبع در دولت جو بایدن روز جمعه، ۲۴ شهریور، خبر داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هفته آینده برای دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن و مقامات کنگره به واشینگتن خواهد رفت.

مقامات کنگره این سفر را تأیید کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دیدار همزمان با مباحثات کنگره بر سر اعطای کمک نظامی و انسانی به اوکراین به ارزش ۲۴ میلیارد دلار دیگر برای تقویت این کشور در برابر یورش روسیه، انجام می‌شود.

این دومین دیدار آقای زلنسکی از پایتخت آمریکا از بعد از جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود. سفر پیشین او در دی‌ماه ۱۴۰۱ نیز با تصویب یک بسته کمک نظامی دیگر آمریکا به اوکراین به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار همزمان بود.

دولت جو بایدن و کنگره در تصمیماتی فراحزبی، از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا اوایل تابستان امسال بیش از ۷۵ میلیارد دلار کمک نظامی، مالی و بشردوستانه در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. روسیه این کمک‌ها را نکوهش کرده و آن را افزودن هیزم بر آتش جنگ دانسته‌ است. رئیس‌جمهور روسیه مدعی است که آمریکا با این کمک‌ها می‌خواهد «جنگ تا آخرین سرباز اوکراین» ادامه یابد.

۱۰:۲۰ ۲۴.۶.۱۴۰۲

هرانا از بازداشت یاشار تبریزی در تبریز خبر داد

خبرگزاری هرانا نوشته یاشار تبریزی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به «مکان نامعلومی» منتقل شد.

این منبع آگاه به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده یاشار تبریزی نوشته: «در ساعت پنج عصر، آقای تبریزی توسط چند تن از نیروهای امنیتی در میدان امیرالمومنین شهر تبریز بازداشت شد. مأموران ضمن تفتیش ماشین وی، برخی لوازم دیجیتال او و خانواده اش از جمله دو دستگاه تلفن همراه را ضبط کردند.»

در اوایل شهریور ماه سال جاری یاشار تبریزی توسط دادگاه انقلاب شهریار به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او بیستم خردادماه نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود و سوم تیرماه، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت وی در آستانه سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد صورت می‌گیرد که اعتراضات گسترده و سراسری ۱۴۰۱ را رقم زد.

۱۱:۱۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

حضور «گسترده» مردم در مراسم خاکسپاری جوان کُردی که در گلشهر کرج کشته شد

وب‌سایت‌های حقوق بشری مرتبط با کردستان ایران، تصویری از حضور گسترده مردمی در مراسم خاکسپاری حامد باقری، جوان اهل اسلام‌آباد غرب که در روزهای اخیر در گلشهر کرج کشته شد، منتشر کرده‌اند.

حساب هه‌نگاو در اینستاگرام و توئیتر نوشته علی‌رغم تمامی فشارهای نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی، شمار زیادی از مردم در اسلام‌آباد غرب به روستای تجر اکبر کلهر رفته و در مراسم خاکسپاری حامد باقری شرکت کردەاند.

هه‌نگاو عصر روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور در خبری نوشته بود که «حامد باقری، جوان کُرد اهل اسلام‌آباد غرب، پس از دعوت مردم برای برپایی تجمع اعتراضی در یکی از خیابان‌های گلشهر کرج، با نیروهای حکومتی درگیر شده و در نهایت با شلیک مستقیم گلوله جنگی این نیروها به قتل رسید.»

این وب‌سایت به نقل از منابع نزدیک به خانواده حامد باقری، نوشته این جوان پیش از «حمله» نیروهای حکومتی، «به تنهایی شعارهای اعتراضی علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران سَر داده بود».

این در حالی است که حمید هداوند، فرمانده انتظامی البرز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، این جوان را اوباش قمه به‌دستی» معرفی کرده که به گفته او «در اقدامی وحشیانه به سمت مردم و عوامل انتظامی درکرج حمله‌ور شد» و «با شلیک مأموران حاضر در صحنه زمین گیر شد».


۱۱:۳۸ ۲۴.۶.۱۴۰۲

رهبر کره شمالی از کارخانه جت‌های جنگنده روسی بازدید کرد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، که از روز سه‌شنبه هفته جاری به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه سفر کرده، بامداد جمعه، ۲۴ شهریور، از یک کارخانه ساخت جت‌های جنگی روسی دیدار کرد.

روزنامه گاردین این بازدید را نشان علاقه آقای کیم به تسلیحات پیشرفته دانسته است.

ولادیمیر پوتین در پی مذاکرات در بندر ولادی‌وستوک با کیم جونگ اون گفته بود که رهبر کره شمالی از ناوگان روسی در اقیانوس آرام، دانشگاه نظامی و سایر اماکن نظامی روسی در این بخش از شرق روسیه بازدید خواهد کرد.

آمریکا در روزهای گذشته به پیونگ‌یانگ در مورد تجهیز روسیه به تسلیحات هشدار داده، اما رهبر کره شمالی ضمن بیان «حمایت کامل» از روسیه، ولادیمیر پوتین را به بازدید از کره شمالی نیز دعوت کرد.

هنوز معلوم نیست که روسیه کدام یک از نیازهای تسلیحاتی خود برای جنگ در اوکراین را از کره شمالی تأمین خواهد کرد.

با این حال به گفته کارشناسان تسلیحات موجود در زرادخانه‌های کره شمالی مانند انبار بزرگ توپخانه این کشور انطباق زیادی با سلاح‌ها و توانمندی‌های نظامیان روسیه دارد.

۱۲:۲۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

شیما بابایی جایزه ویژه آزادی بیان را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا کرد

شیما بابایی، فعال حقوق بشر، جایزۀ سالانۀ آزادی بیان و مطبوعات آلمان موسوم به‌‌ «ام ۱۰۰» را از اورسولا فون ‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا دریافت کرد.

خانم بابایی با انتشار تصاویر مراسم اعطای این جایزه در کاخ پوتسدام، نوشته که آن را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار که برای انتشار گزارش‌هایی درباره مرگ و خاکسپاری مهسا ژینا امینی در بازداشت هستند و نیز نازیلا معروفیان، دیگر روزنامه‌نگاری که در ماه‌های اخیر چندبار بازداشت شده، تقدیم می‌کند.

جایزۀ سالانۀ آزادی بیان و مطبوعات آلمان، امسال به جنبش «زن زندگی آزادی» تعلق گرفته است، انجمن خبرنگاران آلمان خواهان آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی شده‌اند و درپی افزایش ۷۸ درصدی شمار پناهجویان در آلمان قرار است اخراج پناهجویان ردشده شتاب بیشتری بگیرد.

جایزۀ سالانۀ آزادی بیان و مطبوعات آلمان هجده سال است که در شهر پوتسدام، مرکز ایالت براندنبورگ آلمان، به نهادهای حقوق بشری، جنبش‌های اجتماعی و شخصیت‌هایی که علیه اختناق و ظلم و در دفاع از آزادی و جامعه مدنی تلاش کرده‌اند، اهدا می‌شود.

هیئت داوران این جایزۀ رسانه‌ای‌‌ امسال جنبش «زن زندگی آزادی» مردم ایران رابرندۀ این جایزه معرفی کرده است؛ حرکتی که براساس بیانیۀ این جایزه «به جامعۀ مدنی زنان در ایران پویایی و توان بیشتری بخشیده است».

شیما بابایی طی هفت سال اخیر به‌دلیل فعالیت‌های اجتماعی‌اش در ایران دو بار دستگیر و روانۀ زندان اوین شده است. ابراهیم بابایی، پدر شیما بابایی، فعال حقوق بشر که از آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق است، اوایل دی‌ ۱۴۰۰ در حالی‌ که قصد خروج از کشور را داشت، در شهر ماکو ناپدید شد.

این جایزه سال پیش به شهروندان اوکراین تعلق گرفت. الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف حکومت ولادیمیر پوتین، هفته‌نامۀ طنز و فکاهی شارلی ابدو فرانسوی، و کورت وستر گارد، کاریکاتوریست جنجالی دانمارکی که ۱۸ سال پیش کاریکاتوری از پیامبر اسلام منتشر کرد و اعتراض گروه‌هایی از مسلمانان را به دنبال داشت، از جمله برندگان این جایزۀ معروف رسانه‌ای آلمان بوده‌اند.

۱۳:۱۲ ۲۴.۶.۱۴۰۲

سپاه می‌گوید دو نفتکش خارجی «حامل سوخت قاچاق» را توقیف کرده است

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه می‌گوید دو فروند شناور خارجی «حامل سوخت قاچاق» توسط این نهاد نظامی توقیف شده‌اند.

جانشین فرماندهٔ منطقهٔ سوم دریایی سپاه روز جمعه، ۲۴ شهریور، به خبرگزاری ایسنا گفت نام‌ تجاری این نفتکش‌ها «استیون» و «کرون» است و با پرچم کشورهای پاناما و تانزانیا در خلیج فارس در حرکت بودند.

محمدشریف شیرعلی در ادامه اعلام کرد که شناورهای ذکرشده در حال «قاچاق نفت‌گاز» بودند و پس از توقیف «تا بندر ماهشهر و پایگاه اروند هدایت و ۳۷ خدمه آن نیز برای ادامه مراحل قانونی به مقام قضائی تحویل داده شدند».

در سال‌های گذشته اخبار متعددی مبنی بر اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف نفتکش‌های خارجی در خلیج فارس منتشر شده است.

در یکی از آخرین موارد نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه امسال، اعلام کرد ایران در ساعت‌های اولیه این روز تلاش کرده دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند و به روی یکی از آنها آتش گشوده است.

بر اساس این گزارش، شناورهای دریایی ایران بعد از آن که نیروی دریایی آمریکا به سیگنال اضطراری یک نفتکش پاسخ داد، عقب‌نشینی کردند و دو کشتی تجاری به راه خود ادامه دادند.

۱۳:۲۳ ۲۴.۶.۱۴۰۲

حال‌وش از ارسال گسترده «پیامک‌های تهدیدآمیز» به شهروندان سیستان‌و‌بلوچستان خبر داد

وب‌سایت حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان‌و بلوچستان را پوشش می‌دهد، از «تداوم ارسال پیام‌های تهدید آمیز به مشترکان تلفن همراه» در این استان، همزمان با نزدیک‌شدن سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی و اعتراضات سراسری و نیز جمعه خونین زاهدان خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، «شرکت‌های مخابراتی»، برای «عموم شهروندان و بدون تفکیک، پیام‌های تهدید آمیزی در سطح» کل این استان ارسال می‌کنند.

آن‌طور که حال‌وش نوشته، «این پیام بدون تفکیک و به‌صورت فله‌ای و حتی برای کسانی که در فضای مجازی حضور ندارند»، ارسال شده است.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ شاهد بیشترین و ادامه‌ترین اعتراضات بود. این استان طی این مدت، شاهد اختلالات گسترده اینترنتی هم بود.

۱۳:۲۶ ۲۴.۶.۱۴۰۲

شمار یهودیان در جهان به نزدیک به ۱۶ میلیون نفر رسید

تازه‌ترین گزارشی که آژانس یهود منتشر کرده، حاکی است که شمار یهودیان در جهان اکنون ۱۵.۷ میلیون نفر است. این رقم حدود صد هزار نفر بیش از آماری است که سال گذشته در همین فصل منتشر شد.

با این حال، به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، در این «گزارش علمی» این احتمال مطرح شده است که زیر برنامه یهودی بودن یا داشتن اجداد یهودی، حدود ۱۸ میلیون نفر در جهان از «حق» مهاجرت و زندگی در اسرائیل به عنوان شهروند این کشور برخوردارند.

داده‌های تازه نشان داده که شمار یهودیان ساکن اسرائیل در یک سال اخیر اندکی افزایش یافته و با رسیدن به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن، معادل ۴۶ درصد از یهودیان دنیا را تشکیل می‌دهد.

از ۸.۵ میلیون یهودی ساکن کشورهای دیگر، ۶.۳ میلیون تن ساکن آمریکا هستند. فرانسه با ۴۴۰ هزار تن، کانادا ۳۹۸ هزار نفر، بریتانیا ۳۱۲ هزار تن و آرژانتین با ۱۷۱ هزار نفر در ردیف‌های دوم تا پنجم در میان کشورهای دارای ساکنان یهودی هستند.

در کل کشورهای عرب و مسلمان‌نشین تقریبا ۲۷ هزار یهودی زندگی می‌کنند که ترکیه با داشتن ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن در صدر آن‌ها قرار دارد.

آمار آژانس یهود شمار یهودیان در ایران را ۹۱۰۰ تن اعلام کرده است. جامعه ایرانیان یهودی تا چندی پیش معمولا از رقم حدود ۲۵ هزار تن در مورد تعداد یهودیان ساکن ایران سخن می‌گفتند. آمار آژانس یهود به ارقام دولت ایران در این زمینه نزدیک‌تر است.

وزارت کشور اسرائیل و آژانس یهود هر سال در آستانه سال نو عبری آمار یهودیان و ساکنان اسرائیل را منتشر می‌کنند. سال نو عبری از شامگاه جمعه ۲۴ شهریور در اسرائیل و کشورهای دیگر آغاز می‌شود.

۱۳:۲۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

کاریکاتور تازه نشریه فکاهی «شارلی ابدو» درباره اعتراضات «زن زندگی آزادی»

بیشتر

XS
SM
MD
LG