لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰
۲۲:۳۱ ۲۳.۶.۱۴۰۲

برای اخبار ایران و جهان در روز پنجشنبه اینجا را بخوانید

۲۲:۳۲ ۲۳.۶.۱۴۰۲

هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، دادگاهی می‌شود

هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آن که تلاش‌ها برای مصالحه بدون محاکمه‌اش به نتیجه نرسید، به شکل رسمی با اتهام قضایی روبه‌رو شد و به این ترتیب به اولین فرزند رئیس‌جمهور مستقر این کشور تبدیل شد که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

بر اساس کیفرخواست دادستان که روز پنجشنبه در دادگاه منطقه‌ای در ایالت دِلِور ثبت شد، فرزند ۵۳ ساله جو بایدن با اتهام‌های کیفری شامل «شهادت دروغ درباره خرید سلاح گرم و مالکیت غیرقانونی سلاح گرم به عنوان مصرف‌کننده مواد مخدر» مواجه شده است.

این اتهامات باعث می‌شود که محاکمه هانتر بایدن نقشی فراتر از انتظار در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده بازی کند؛ رقابتی که در آن آقای بایدن ۸۰ ساله احتمالا با رقیب دوره قبلی، دونالد ترامپ، مواجه می‌شود. این در حالی است که خود آقای ترامپ با چهار محاکمه کیفری روبه‌روست.

متهم شدن رسمی هانتر بایدن دو روز بعد از آن رخ داد که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا پرونده تحقیقات برای استیضاح جو بایدن به‌دلیل معاملات خارجی پسرش را به جریان انداختند.

هرچند نمایندگان جمهوریخواه مجلس شهادت‌هایی را علیه جو بایدن به‌دلیل مشارکت او در کسب‌وکار خارجی پسرش فراهم کرده‌اند، اما هنور مدارکی ارائه نداده‌اند که نشان دهد رئیس‌جمهور آمریکا شخصا از این معاملات خارجی سود برده است.

۰۱:۵۹ ۲۴.۶.۱۴۰۲

«بازداشت» سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان

رسانه‌های حقوق بشری روز پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه، از «بازداشت» سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان خبر می‌داده‌اند.

به گزارش «بیدارزنی»، رسانه‌ای که در حوزه حقوق زنان فعالیت می‌کند، ماموران امنیتی پس از بازداشت خانم اصغری، منزل این فعال اجتماعی را تفتیش کرده‌اند.

چنان‌چه اطلس زندان‌های ایران نوشته است، سمانه اصغری دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودک است. او در موج دستگیری فعالان، هم‌زمان با اعتراضات سراسری روز ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد.

۰۲:۰۸ ۲۴.۶.۱۴۰۲

وکیل آرش صادقی  از تایید حکم زندان  و تبعید موکلش در دادگاه تجدید نظر خبر داد

رامین صفرنیا، وکیل آرش صادقی، کنشگر مدنی، روز پنجشنبه از تایید حکم زندان و تبعید موکلش در دادگاه تجدید نظر خبر داد.

این وکیل دادگستری گفت: « بعد از واخواهی و برگزاری جلسه رسیدگی، حکم موکلم ارش صادقی که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود،عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.»

رامین صفرنیا تصریح کرد: «بر اساس این حکم، آرش صادقی از بابت اتهام به اجتماع و تبانی به سه سال و هشت ماه حبس و در خصوص اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس، توقیف اموال دو سال تبعید، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت از عضویت در دستجات و گروه‌های سیاسی، دو سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم شده است.»

او در ادامه اضافه کرد: «حکم وی در حال حاضر به شعبه یک اجرای احکام ارسال و با پیگیری اینجانب نامه‌ای برای پزشکی قانونی ارسال شده تا در صورت تایید آقای صادقی بتواند برای طی مراحل درمان مهلتی را از اجرای احکام دریافت کند.»

آرش صادقی آخرین بار روز ۱۸ مهر همزمان با اعتراضات بازداشت شد و پس از دو روز بی‌خبری در تماس با خانواده‌‌اش از انتقال خود به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. او یکم بهمن با قید وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.

۰۷:۰۹ ۲۴.۶.۱۴۰۲

مایکروسافت: حملات سایبری هکرهای تحت حمایت ایران به شرکت‌های دفاعی، ماهواره‌ای و دارویی در آمریکا

کارشناسان مایکروسافت روز پنجشنبه گفتند که هکرهای وابسته به حکومت ایران شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی را در آمریکا و سراسر جهان هدف قرار داده‌اند تا اطلاعات آنها را جمع‌آوری و احتمالاً در تولیدات صنایع داخلی این کشور استفاده کنند.

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است، این هکرها از ماه فوریه، بهمن ماه سال گذشته، با موفقیت به ده‌ها نهاد و شرکت از هزاران شرکتی که مورد هدف قرار داده‌اند، نفوذ کرده‌اند.

سی‌ان‌ان می‌گوید، دسترسی ایران به فناوری‌های جدید نظامی و فنی به دلیل تحریم‌های گسترده آمریکا و دیگر کشورهای غربی محدود شده است و جمهوری اسلامی در تلاش است تا به نوعی این کمبود را جبران کند.

شرود دی گریپو، مدیر «استراتژی اطلاعات تهدید مایکروسافت» در این زمینه گفته است: به رغم این که بسیار مشکل است که به طور دقیق مشخص کرد که چرا این هکرها شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و داروسازی مورد حمله قرار داده‌اند، اما می توان گمانی زنی کرد که تحریم‌ها انگیزه اصلی ایران جهت کسب اسرار تجاری شرکت‌های خارجی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران از بیش از دو دهه پیش در مظان اتهام بوده که از طریق نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود، به‌ویژه با توسل به هکرهای وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، به جاسوسی از کنشگران و مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و دانشمندان خارجی، به‌ویژه در کشورهایی اقدام کرده که آن‌ها را دشمن خود می‌داند.

شرکت مایکروسافت حدود شش ماه پیش گزارش داد که گروه هکرهای مرتبط با حکومت ایران در سال‌های۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مستقیما زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را هدف قرار داده و برای خرابکاری سایبری در سیستم‌های راه‌اندازی و اداره بنادر، شرکت‌های انرژی و ترابری آمریکا تلاش کردند.

۰۷:۵۴ ۲۴.۶.۱۴۰۲

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان نخبه زندانی نیز اعتصاب غذا کردند

آیدا یوسفی، برادر علی یونسی، دانشجوی نخبه زندانی، از اعتصاب غذای برادرش به همراه امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی نخبه زندانی در زندان اوین خبر داد.

خانم یوسفی در شبکه ایکس نوشته: «برادرم و دوست/همبندش امیرحسین مرادی در زندان اوین، از امروز تا شنبه سالگرد کشته شدن مهسا/ژینا، در اعتصاب غذای تر هستند.»

امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۶ است که از بیست و دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ همزمان با علی یونسی، دیگر دانشجوی این دانشگاه و برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۱۳۹۶ بازداشت شده و تاکنون زندانی است.

پنج فعال سیاسی و مدنی محبوس دیگر در زندان اوین نیز با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بودند در اعتراض به «تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه و ضد زن حکومت» و در همبستگی با «خواسته‌های معترضان از جمله توقف حجاب اجباری»، روز شنبه ۲۵ شهریور همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

مصطفی تاجزاده، سعید مدنی، حسین رزاق، مهدی محمودیان و محمد نجفی در نامه خود که متن آن روز پنجشنبه ۲۳ شهریور منتشر شد، نوشته‌اند که «خیزش شکوهمند زن، زندگی، آزادی» زندگی ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی را «دگرگون» کرد و به گفته آنها، «شوکی بزرگ برای ارکان نظام سراسر بحران و همه حافظان وضع موجود بود.»

۰۸:۱۳ ۲۴.۶.۱۴۰۲

هه‌نگاو از تشدید شرایط امنیتی در مناطق کُردنشین و بستن راه‌های ورودی به بیجار خبر می‌دهد

حساب کاربری وب‌سایت هه‌نگاو در شبکه‌ایکس که اخبار مربوط به مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، از استقرار نیروهای نظامی حکومت و ایجاد مانع در خیابان‌های شهر بیجار و مسدودکردن راه‌های ورودی به این شهر خبر داد.

این وب‌سایت روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور همچنین از استقرار ادوات سنگین نظامی بر تپه مشرف به محل دفن مهسا ژینا امینی در سقز و حضور گسترده نیروهای نظامی و انتظامی در سطح شهر آبدانان از توابع استان ایلام گزارش داده بود.

هه‌نگاو نوشته در روزهای اخیر شهرهای مناطق کردنشین ایران، از لحاظ حضور نیروی نظامی و جو امنیتی، در شرایط شبیه به شرایط «جنگی» به سر می‌برند.

گزارش‌های متعددی از بازداشت شماری از شهروندان در این مناطق نیز منتشر شده که از سرنوشت آنها اطلاعاتی در دست نیست.

مهسا ژینا امینی دختر کُرد اهل سقز در شهریور گذشته در سفر به تهران برای دیدار با خانواده از سوی گشت ارشاد بازداشت شد و جان باخت. خانواده او علیرغم فشارها اعلام کرده‌اند که مراسم سنتی سالگرد را بر مزار دخترشان برگزار می‌کنند.


۰۸:۳۵ ۲۴.۶.۱۴۰۲

بازداشت دو عضو نوجوان خانواده سارینا ساعدی، معترض کشته‌شده در سنندج

در ادامه فشارها بر خانواده‌های دادخواه در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی، گزارش وب‌سایت‌های حقوق بشری حاکی از بازداشت برادر و خاله سارینا ساعدی، نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که در جریان اعتراضات سنندج با ضربات باتوم مأموران امنیتی آسیب جدی دید و یک روز بعد در بیمارستان جان باخت.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، معید ساعدی ۱۴ ساله، برادر سارینا و ریزان ساعدی ۱۷ ساله، خاله سارینا، توسط نیروهای حکومتی در آرامستان «بهشت محمدی» سنندج بازداشت شدند. اتهام و محل نگهداری این دو که نوجوان اعلام نشده است.

گزارش دیگری نیز حاکی از بازداشت امید نیازی، برادر محسن نیازی، از دیگر جانباختگان اعتراضات سراسری در دهگلان است. از محل نگهداری او نیز خبری در دست نیست.

محسن نیازی، جوان ورزشکاری بود که با شلیک مستقیم گلوله در جریان اعتراضات دهگلان کشته شد.

۰۹:۱۰ ۲۴.۶.۱۴۰۲

دعوت ریاض از هيئت نمایندگی حوثی‌های یمن برای ادامهٔ مذاکرات صلح

خبرگزاری دولتی عربستان روز جمعه خبر داد که حکومت این کشور از یک هیئت حوثی برای ادامهٔ مذاکرات آتش‌بس دعوت کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، این کشور پادشاهی می‌خواهد تلاش‌های مشترک با عمان بر سر «دستیابی به آتش‌بس دائمی و جامع در یمن و راه حل سیاسی پایدار و قابل قبول برای همهٔ طرف‌های یمنی» را از سر بگیرد.

شبکهٔ تلویزیونی حوثی «المسیره» نیز روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور، خبر داد که یک هیئت حوثی برای ادامهٔ مذاکرات صنعا را به مقصد ریاض ترک کرده است.

در همین زمینه محمدعلی الحوثی، رئیس کمیتهٔ عالی انقلابی حوثی‌ها، اواخر روز گذشته گفت که مذاکرات بین صنعا و ریاض با میانجیگری عمان در زمینهٔ «پرداخت حقوق کارکنان یمنی، گشایش فرودگاه‌ها و بنادر، آزادی همهٔ اسرا و بازداشت‌شدگان، خروج نیروهای خارجی و بازسازی منجر به یک راه‌حل سیاسی همه‌جانبه» همچنان ادامه دارد.

این اولین سفر رسمی مقامات حوثی به پادشاهی عربستان از زمان آغاز جنگ در یمن از سال ۱۳۹۳ است.

ابتکارات صلح از زمان توافق عربستان سعودی با رقیب اصلی‌اش، ایران برای از سرگیری روابط، شتاب بیشتری گرفته است.

۰۹:۴۱ ۲۴.۶.۱۴۰۲

گفت‌و‌گوی نشریه فرانسوی لو پوئن با نرگس محمدی و گلرخ ایرایی

نشریه فرانسوی لو پوئن با گلرخ ایرایی و نرگس محمدی،‌ دو فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین گفت‌و‌گو کرده و آن را همراه با گزارشی درباره سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است.

آرمین عارفی،‌ گزارشگر مجله لوپوئن در شبکه ایکس درباره این گفت‌و‌گو نوشته: «آنها درباره ایران و جنگ هر روزه خود با جمهوری اسلامی، حتی وقتی در پشت میله‌های زندان هستند هم با ما صحبت کردند.»

در روزهای اخیر نیز روزنامهٔ لوموند چاپ پاریس روز جمعه ۱۷ شهریور، در آستانهٔ اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، پنج نوشته از پنج زندانی سیاسی زن ایرانی را منتشر کرده بود و به‌نقل از نامه یکی از آنان تیتر زده بود «جرم ما تمنای زندگی است».

چهار نفر از این زندنیان، شامل نرگس محمدی، سپیده قلیان، نیلوفر بیانی و گلرخ ایرایی اکنون در زندان اوین محبوس‌اند و نفر پنجم، زینب جلالیان، پیشتر در اوین زندانی بوده و اکنون در زندان دیگری است. لوموند اشاره کرده بود که این نوشته‌ها به‌طور مخفیانه از زندان خارج شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG