لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

ابراز خوش‌بینی اسرائیل نسبت به نهایی شدن جزییات توافق با عربستان تا اوایل ۲۰۲۴


الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل
الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل

وزیر خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت که اسرائیل و عربستان سعودی احتمالا تا اوایل سال آینده با میانجی‌گری ایالات متحده بر سر چهارچوبی برای ایجاد روابط به توافق خواهند رسید.

با عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی که به معنای نزدیک شدن دو خصم دیرین است، صحنه دیپلماتیک در خاورمیانه تغییر خواهد کرد، امری که یک پیروزی برای سیاست خارجی جو بایدن محسوب می‌شود که اواخر سال آینده میلادی بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.

آقای بایدن روز چهارشنبه در دیداری که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشت، نسبت به دورنمای ایجاد این رابطه ابراز خوش‌بینی کرد. از سوی دیگر، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز گفت که «ما هر روز به توافق نزدیک‌تر می‌شویم».

اما این مسئله به مسائل دیگری گره خورده، از جمله این‌که ریاض به دنبال اجرای یک برنامه هسته‌ای است. همچنین درخواست‌های ایالات متحده و عربستان برای امتیاز گرفتن فلسطینی‌ها تحت این توافق احتمالی، خوشایند دولت راست افراطی نتانیاهو نیست.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به رادیو ارتش این کشور گفت: «اختلافات را می‌توان برطرف کرد. این امر البته زمان می‌برد. اما در حال پیشرفت هستیم.»

وی افزود: «من فکر می کنم که مطمئنا این احتمال وجود دارد که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بتوانیم به جایی برسیم که جزئیات توافق را نهایی کنیم.»

همزمان رئیس جمهوری اسرائیل گفت که اعتقاد دارد تلاش‌های ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی به نتیجه برسد.

اسحاق هرتزوگ گفت: « از حرکت در مسیر توافق تاریخی با پادشاهی عربستان سعودی با جان و دل استقبال می‌کنیم.»

وی افزود: «عربستان سعودی کشور بسیار مهمی است و من معتقدم که برقراری یک رابطه مبتنی بر مشارکت و دوستی بین ما می‌تواند پایه و اساس یک تغییر تاریخی در تاریخ اسرائیل و کل خاورمیانه باشد. این فرصت البته به عوامل زیادی بستگی دارد، اما از صمیم قلب امیدوارم که محقق شود.»

وال استریت جورنال در همین روز گزارش داده بود که دولت اسرائیل در حال بررسی احتمال دستیابی عربستان سعودی به برنامه هسته‌ای است. گزارش رسانه‌های بین المللی نیز حاکی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی فهرستی از خواسته‌های خود را در خصوص توافق احتمالی عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط به ریاض داده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و تایم اسرائیل؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG