لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل محاصره غزه توسط اسرائیل و گروگانگیری توسط حماس را محکوم کرد


فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۱۸ مهر گفت ارتش اسرائیل در حمله تلافی جویانه خود علیه حماس ساختمان‌های مسکونی، مدارس و مراکز درمانی را در سراسر نوار غزه هدف گرفته است و «محاصره» غزه ناقض قوانین بین‌المللی است.

آقای تورک ضمن محکوم کردن «کشتار گسترده و هولناک غیرنظامیان توسط پیکارجویان گروه‌های مسلح فلسطینی» افزود که ربودن گروگان‌ها نیز برخلاف قوانین بین‌المللی است.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را فراخوانده است و نوار غزه را به طور کامل محاصره می‌کند. این اقدامات احتمالا بخشی از آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به نوار غزه در واکنش به حملات روز شنبه پیکارجویان فلسطینی به خاک این کشور است.

دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه روز سه‌شنبه خود گفت اسرائیل در حملات هوایی روزهای اخیر که شدیدترین مورد طی ۷۵ سال درگیری با فلسطینیان است «به ساختمان اداره پناهجویان سازمان ملل در نوار غزه نیز حمله کرده است و تعداد کثیری از تلفات این حملات غیرنظامیان هستند.»

دولت اسرائیل در واکنش به حمله پیکارجویان فلسطینی به خاک آن کشور گفت:«انتقام مقتدرانه‌ای» خواهد گرفت. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از نهادهای دولتی گزارش دادند که رقم تلفات نظامی و غیرنظامی این کشور بالاتر از ۹۰۰ نفر است. سفارت اسرائیل در واشنگتن ظهر روز سه‌شنبه رقم تلفات را بیش از هزار نفر اعلام کرد.

از سوی دیگر، مقامات بهداشتی در نوار غزه می‌گویند در حملات اسرائیل از روز شنبه تاکنون ۸۳۰ نفر کشته شده و بیش از دو هزار نفر مجروح شده‌اند. به گفته مقامات محلی در غزه، تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی نیز کاملا ویران و برخی از محلات شهر غزه با خاک یکسان شده است.

نمایندگی دیپلماتیک دولت اسرائیل در ژنو از بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد. در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود:«او حتی حاضر نشده افرادی که این حمله را انجام دادند (حماس) تروریست بنامد.»

ارتش اسرائیل در پیام‌های خود در شبکه اجتماعی ایکس بارها ادعا کرده است که اهداف حملات هوایی نظامی از جمله انبارها و مراکز تولید اسلحه هستند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود:«اعمال محاصره که با محروم کردن غیرنظامیان از کالاها و خدمات ضروری برای بقاء جان آنها را به خطر می‌اندازد طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است.»

فولکر تورک افزود:«این اقدام می‌تواند وضعیت وخیم انسانی و حقوق بشر در نوار غزه را تشدید کند، از جمله ظرفیت و کارکرد شبکه خدمات پزشکی به خصوص با توجه به افزایش تعداد مجروحان را به شدت محدود خواهد کرد.»

او تصريح کرد که محاصره نوار غزه توسط اسرائیل می‌تواند مصداق «مجازات دسته جمعی» باشد.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ساعاتی بعد در یک نشست خبری تصریح کرد چنین اقداماتی می‌تواند مصداق جنایات جنگی باشد. او افزود که موضع‌گیری این دفتر براساس بررسی تمامی داده‌های موجود از جمله گزارش ناظران این سارمان در منطقه اتخاذ شده است.

در همین نشست خبری، سخنگوی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز گفت بیش از ۱۸۵ هزار نفر در نوار غزه مجبور شده‌اند از خانه‌های خود فرار کنند. او در مورد کمبود آب و برق نیز هشدار داد.

سخنگوی یونیسف نیز در مورد قطع آب و برق و جلوگیری از انتقال مواد غذایی و سوخت به نوار غزه هشدار داد و افزود:«این اقدامات لایه دیگری بر مصائب مردم غزه به دلیل شرایط هولناکی که با آن مواجه هستند خواهد افزود.»

او بدون ارائه جزئیات بیشتر خاطر نشان کرد که از زمان شروع درگیری در روز شنبه صدها کودک فلسطینی و اسرائیلی کشته شده‌اند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز گفت تاکنون ۱۳ حمله به مراکز بهداشتی و درمانی در نوار غزه توسط ناظران سازمان ملل در منطقه ثبت شده است.

او افزود:«سازمان بهداشت جهانی تلاش می کند یک گذرگاه برای انتقال نیازهای بشردوستانه به نوار غزه بگشاید. انبارهای دارو و تجهیزات پزشکی خالی شده‌اند.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG