لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

شصتمین روز جنگ غزه؛ «راه‌کارهای جدید» اسرائیل برای از بین بردن شبکه تونل‌ها


تصویری از ورودی یک تونل در غزه که ارتش اسرائیل به رسانه‌ها ارسال کرده است
تصویری از ورودی یک تونل در غزه که ارتش اسرائیل به رسانه‌ها ارسال کرده است

روز سه‌شنبه ۱۴ آذر، درحالی که جنگ غزه وارد شصتمین روز خود شد، ارتش اسرائیل در شامگاه دوشنبه تا بامداد سه‌شنبه حملات هوایی سنگینی در محله‌هایی از شهر خان یونس در بخش جنوبی غزه انجام داد.

رسانه‌های اسرائیل بمباران‌های خان یونس را مقدمه احتمالی ورود نیروهای زمینی خود به این شهر توصیف و ارزیابی کردند که دلیل حملات سنگین هوایی، احتمال حضور یحیی سنوار، رهبر داخلی گروه افراطی حماس و محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی این گروه در این بخش از باریکه غزه است.

حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، و بسیاری از چهره‌های کلیدی آن هم از جمله یحیی سنوار، هدف تحریم‌های غرب بوده‌اند.

اسرائیل «یقین» دارد یحیی سنوار و محمد ضیف که از آغاز جنگ پنهان شده‌اند، «مغز متفکر» حملات روز ۱۵ مهر از اعضای حماس به شهرک‌ها و کیبوتص‌های جنوب اسرائیل بوده‌اند.

با این حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز دوشنبه عملیات گسترده در بخش‌هایی از شمال غزه را نیز که هنوز «از نیروهای حماس کاملاً پاکسازی نشده» ادامه داده است.

همزمان، روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال دوشنبه‌شب از طرح اسرائیل برای به آب بستن تونل‌های زیرزمینی حماس با آب دریای مدیترانه خبر داد.

این گزارش نوشت که نیروهای اسرائیلی نصب پمپ‌های بزرگ آب دریا در شمال اردوگاه آوارگان شاطی را در اواسط نوامبر به پایان رساندند و حداقل پنج پمپ، نصب شده است که می‌تواند هزاران متر مکعب آب در ساعت را از دریای مدیترانه به داخل تونل‌ها هدایت کرده و ظرف چند هفته آنها را غرق کند.

وال‌استریت جورنال به نقل از مقامات دولت آمریکا گزارش داد که معلوم نیست دولت اسرائیل قصد استفاده از این تاکتیک را دارد یا خیر.

این روزنامه به نقل از مقام‌های اسرائیلی هم نوشت که «تصمیم نهایی گرفته نشده اما استفاده از چنین طرحی منتفی هم نیست» و در هر صورت، ارتش اسرائیل «راه‌کارهایی برای از بین بردن این تونل‌ها در اختیار دارد.»

ارتش اسرائیل گفته که از آغاز جنگ غزه بیش از ۸۰۰ چاه ورودی به تونل‌های محل استقرار افراد حماس پیدا کرده و ۵۰۰ مورد از آن‌ها را تاکنون تخریب کرده است.

تمرکز عملیات بر خان یونس

فلسطینیان از کشته شدن «ده‌ها» تن در بمباران‌های شبانه‌روز اخیر خبر داده و ارتش اسرائیل مرگ سه تن دیگر از نظامیان خود را به خانواده‌های‌شان اطلاع داد. روز دوشنبه نیز سه نظامی کشته شده دیگر این کشور در شهر زادگاه‌شان با حضور هزاران اسرائیلی خاک شد.

از سوی رسانه‌های اسرائیلی ارزیابی می‌شود که عملیات ارتش اسرائیل در شرق و غرب خان یونس طی روز سه‌شنبه گسترش یابد.

سازمان ملل از احتمال جابه‌جایی دوباره جمعیت بزرگ دیگری از فلسطینیان در نتیجه تمرکز عملیات ارتش بر خان یونس ابراز نگرانی کرد. دبیرکل سازمان ملل دوشنبه گفت فلسطینیانی در این منطقه که اسرائیل دستور تخلیه آن‌ها را داده، جایی برای رفتن ندارند.

همزمان با تحولات جنگی در جبهه غزه، مرز شمالی اسرائیل با جنوب لبنان در طول روز دوشنبه و نیمه‌شب آن در نتیجه درگیری‌های گسترده ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، متشنج بود. حزب‌الله مدعی شد با خمپاره و راکت به خودروهای نظامیان اسرائیلی حمله کرده است.

گروگان‌های باقی‌مانده

روز سه‌شنبه پنجمین روز ازسرگیری عملیات جنگی بین طرفین پس از یک هفته «وقفه بشردوستانه» است که در جریان آن، اسرائیل ۱۱۰ تن از شهروندان و خارجی‌های ربوده شده خود به غزه را از حماس تحویل گرفت و در برابرِ هر یک از شهروندان خود سه زندانی فلسطینی را از زندان‌هایش آزاد کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری توجیهی شامگاه دوشنبه از دادن پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص زنان اسرائیلی باقی‌مانده در اسارت حماس، خودداری کرد.

آقای میلر گفته بود که «حماس این زنان را آزاد نکرد تا نگویند که در اسارت چه بر سر آن‌ها رفته است.»

خانواده‌های اسرائیلی‌های باقی‌مانده در اسارت حماس، که سخنگویان اسرائیلی اکنون شمار آن‌ها را ۱۳۵ تا ۱۳۷ نفر اعلام کرده‌اند، روز سه‌شنبه با اعضای کابینه جنگ اسرائیل دیدار می‌کنند تا آن‌ها را وادار کنند که معامله با حماس برای آزادی بستگان خود را دوباره و به سرعت در دستور کار بگذارد.

این خانواده‌ها به تجمع‌های اعتراضی و اقدامات متعدد دیگری در دو ماه اخیر دست زده‌اند و دیدار روز سه‌شنبه، چندمین نشست اعضای کابینه با آن‌ها خواهد بود. این در حالی است که گزارش‌هایی غیررسمی در خصوص احتمال مرگ شماری از ربوده‌شدگان در اسرائیل منتشر شده است.

از هنگام شکست مذاکرات محرمانه دوحه میان اسرائیل و حماس با میانجی قطر در روز شنبه این هفته که در نتیجه آن، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی به کشورشان بازگشتند، خبری از ادامه این نوع تماس‌های احتمالی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG