لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

روز پنجاه‌وششم جنگ؛ یک هفته وقفه پایان یافت، حملات به نوار غزه از سر گرفته شد


بیانیه ارتش اسرائیل در مورد از سرگیری حملات به نوار غزه درست ۳۰ دقیقه پس از پایان مهلت مورد توافق در مورد وقفه در جنگ منتشر شد
بیانیه ارتش اسرائیل در مورد از سرگیری حملات به نوار غزه درست ۳۰ دقیقه پس از پایان مهلت مورد توافق در مورد وقفه در جنگ منتشر شد

جنگ غزه پس از یک هفته وقفه از صبح روز جمعه ۱۰ آذر و دقایقی پس از پایان مهلت توافق‌شده بین دو طرف با بمباران این باریکه توسط اسرائیل از سر گرفته شد.

همزمان آژیر خطر در چند کیبوتص، شهرک‌هایی با مزارع اشتراکی، در نزدیکی مرز با نوار غزه به صدا درآمد که نشان می‌دهد حماس و سایر شبه‌نظامیان فلسطینی شلیک راکت به خاک اسرائیل را آغاز کرده‌اند.

دولت قطر که همراه با مصر میانجی‌گران اصلی در این بحران هستند، اعلام کرد که مذاکرات برای توقف مجدد جنگ ادامه دارد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اسرائیل را مسئول از سرگیری جنگ دانست و افزود: «این تصمیم میانجی‌گری را دشوار و وضعیت فاجعه‌بار مردم در نوار غزه را وخیم‌تر خواهد کرد.»

ارتش اسرائیل ظهر جمعه اعلام کرد که به «بیش از ۲۰۰ هدف ترور» حمله کرده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در چند ساعت گذشته اهداف تروريستی در شمال و جنوب نوار غزه از جمله خان‌یونس و رفح را مورد حمله قرار داده‌اند.»

اداره بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه حماس است خبر داد که در حملات هوایی صبح جمعه دستکم ۱۰۹ نفر کشته شده‌اند.

با آغاز مجدد جنگ میان حماس و اسرائیل پس از یک هفته «وقفه بشردوستانه»، گروه حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که گوش به زنگ و آماده است.

در پی شنیده شدن آژیر خطر در مناطق مرزی با لبنان، ارتش اسرائیل روز جمعه از رهگیری یک «هدف هوایی» که از لبنان وارد حریم هوایی این کشور شده بود خبر داد.

حسن فضل‌الله از مقامات ارشد گروه حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد ما نگران رویارویی با این چالش هستیم، گوش به زنگ بوده و همیشه آماده مقابله با هر احتمال و خطری هستیم که در کشورمان پیش بیاید.

او گفت کسی انتظار ندارد که لبنان از معرکه جنگ حماس و اسرائیل در امان بماند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که روز ۹ آذر به اسرائیل هشدار داده بود در صورت از سرگیری حملات از جان غیرنظامیان حفاظت کند، قرار است امروز در حاشیه اجلاس «کوپ ۲۸» در دوبی با وزرای خارجه کشورهای عربی دیدار کند.

هنوز مشخص نیست که دولت اسرائیل تا چه حد درخواست واشینگتن را جدی خواهد گرفت.

دفتر نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در بیانیه‌ای گفت این کشور «مصمم است به اهداف خود در این جنگ یعنی آزادی گروگان‌ها، نابودی حماس و تضمین این که نوار غزه هیچ‌گاه به تهدیدی علیه شهروندان اسرائیل تبدیل نخواهد شد، دست یابد.»

هواپیماهای اسرائیلی در آسمان نوار غزه اعلامیه‌هایی پخش کردند که در آن از ساکنان جنوب این باریکه خواسته شده که برای پرهیز از حملات هوایی به نقاط مشخصی بروند.

در این اعلامیه‌ها، از مردم خواسته شده است که خانه‌های خود در شرق خان یونس را ترک کنند، چون این شهر اکنون به «منطقه خطرناک نبرد» تبدیل شده است.

در اعلامیه‌های دیگر نیز به ساکنان چندین محله شهر غزه هشدار داده شده که این شهر را ترک کرده و به جنوب نوار غزه بروند.

در پی حملات سنگین هوایی به شمال نوار غزه و ورود نیروهای زمینی ارتش اسرائیل صدها هزار نفر از ساکنان این مناطق به جنوب گریخته و به شهرهایی نظیر خان یونس و رفح پناه برده‌اند.

انگشت اتهام طرفین درگیر به سوی یکدیگر

نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفت دلیل از سرگیری حملات این کشور نقض توافق از سوی حماس است.

بنیامین نتانیاهو افزود: «حماس به وعده خود مبنی بر آزاد کردن تمامی گروگان‌های زن عمل نکرده و به سوی شهروندان اسرائیل راکت شلیک کرده است.»

حماس می‌گوید اسرائیل خواهان آزادی ۱۰ گروگان زن شده بود که همه پرسنل نظامی هستند و این درخواست را رد کرده است.

این گروه در ادامه بیانیه خود اسرائیل را مسئول نقض آتش‌بس معرفی کرد و گفت دولت اسرائیل با تمامی پیشنهادات حماس برای آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها و تحویل دادن اجساد گروگان‌های کشته شده، مخالفت کرده است.

بیانیه ارتش اسرائیل در مورد از سر گیری حملات به نوار غزه درست ۳۰ دقیقه پس از پایان مهلت مورد توافق در مورد وقفه در جنگ منتشر شد.

در وقفه یک هفته‌ای در جنگ غزه بیش از ۱۰۰ گروگان شامل ۸۱ اسرائیلی، ۲۳ تایلندی و یک فیلیپینی در ازای آزادی ۲۴۰ زندانی فلسطینی که همه آن‌ها زن و افراد زیر سن ۱۸ سال بودند، آزاد شدند.

برخی از کارشناسان معتقدند اکثر گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی باقی مانده‌اند، پرسنل نظامی اسرائیل هستند و حماس به سادگی آن‌ها را آزاد نخواهد کرد.

این موضوع باعث شده که میانجی‌گری برای تمدید وقفه در نبرد در مقایسه با قبل دشوارتر شود.

طرح اسرائیل برای ایجاد منطقه حائل در غزه

از سوی دیگر منابع مصری و منطقه‌ای می‌گویند اسرائیل به برخی از کشورهای عربی اطلاع داده است که قصد دارد یک «منطقه حائل» در بخش فلسطینی نوار غزه برای جلوگیری از حملات آینده گروه‌های شبه‌نظامی به خاک خود ایجاد کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی نوشت که این طرح بخشی از پیشنهادهای مطرح برای آینده باریکه غزه در پایان جنگ است.

به گفته سه منبع منطقه‌ای، اسرائیل طرح‌هایش در این زمینه را به همسایگان خود، مصر و اردن، به علاوه امارات متحده عربی که در سال ۲۰۲۰ مناسبات خود را عادی کردند، ارائه کرده است.

این منابع افزودند: «عربستان سعودی که مناسبات عادی با اسرائیل ندارد نیز در جریان طرح‌ها قرار گرفته است.»

آن‌ها اشاره نکردند که این اطلاعات چگونه به مقامات عربستانی منتقل شده است.

کیبوتص «نیرعوز»، یکی از شهرک‌هایی که بر اساس مزارع اشتراکی از ده‌ها سال پیش در اسرائیل برپا بوده، روز جمعه اعلام کرد ارتش اسرائیل به اطلاع اعضای کیبوتص رسانده که آریه زلمانوویچ، ۸۵ ساله، از پایه‌گذاران کیبوتص، توسط حماس در غزه کشته شده است.

حماس ماه گذشته فیلمی از این مرد سالخورده در اسارت منتشر کرد که همان زمان نگرانی دو پسر و پنج نوه او را در پی داشت. اکنون ارتش اسرائیل خبر داده که حماس او را کشته است. اما معلوم نیست وی بعد از آن فیلم اعدام صحرایی شده یا در موعد دیگری.

در حمله حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر حدود هزار و ۲۰۰ نظامی و غیرنظامی اسرائیلی کشته و حدود ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

براساس آمارهای اداره بهداشت نوار غزه که سازمان جهانی بهداشت آن را قابل اتکا می‌دانند دست‌کم ۱۵ هزار نفر از جمله شش هزار کودک در حملات اسرائیل طی ۵۰ روز اول جنگ کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان عملیات زمینی در شمال نوار غزه ۷۷ پرسنل نظامی‌اش کشته شده‌اند و بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده که هزاران شبه‌نظامی فلسطینی را کشته است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه هاآرتص، خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG