لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

ترکیه ۱۷۰ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران را «تکمیل کرد»


عکس آرشیوی از یک سرباز ترکیه بر روی دیوار مرزی با ایران
عکس آرشیوی از یک سرباز ترکیه بر روی دیوار مرزی با ایران

ترکیه از پایان احداث ۱۷۰ کیلومتر از دیوار بتنی مرزی با ایران خبر داد و اعلام کرد دیوارهای مرزی با سوریه و عراق نیز در شرف تکمیل شدن است.

بر اساس گزارش دولت ترکیه، این دیوار برای «جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع خارجی، قاچاق کالا و مواد مخدر، همچنین ممانعت از نفوذ تروریست‌ها» کشیده شده است.

این پروژه بخشی از دیوار مرزی ۲۹۵ کیلومتری ترکیه با ایران است که چند سال پیش آغاز شده بود و امسال با اتمام بخش‌های مختلف آن، این پروژه به پایان می‌رسد.

دولت آنکارا می‌گوید خندق‌کنی برای استقرار دیوارهای بتنی ادامه دارد و نظارت بر تحرکات غیرقانونی در مرز با ایران توسط پهپادها، خودروهای گشت‌زنی، دوربین‌های مداربسته و فن‌آوریهای پیشرفته تشدید شده است.

شبکه «تی‌.آر.تی» ترکیه پیشتر گزارش داده بود گروه‌ تروریستی پ‌کا‌کا کمپ‌هایی در مرز ایران با ترکیه دارد و حدود «هزار تروریست» در این کمپ‌ها مستقر هستند.

اداره مهاجرت ترکیه اواخر ماه مه امسال گزارش داد که طی پنج ماه ابتدایی امسال تلاش ۱۳۰۰ پناهنده غیرقانونی، خصوصا اتباع افغانستان برای ورود به خاک ترکیه توسط دیوارهای مرزی ناکام مانده است.

بلوک‌های دیوار مرزی سه متر ارتفاع و دو متر عرض دارد. قبلا ایران در واکنش به ساخت دیوار گفته بود که از موضوع اطلاع دارد و از این اقدام استقبال می‌کند.

تاکنون گزارش‌های زیادی از قاچاق مواد مخدر، انسان، کالا و حتی فلزهای بسیار گران‌قیمت مانند محموله‌های طلا و ماده رادیواکتیو کالیفرنیوم از ایران به ترکیه منتشر شده است.

آخرین گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه سال جاری میلادی واردات قانونی و گمرکی ترکیه از ایران با افتی ۳۵ درصدی به ۱.۸۵ میلیارد دلار رسیده، اما صادرات این کشور به ایران در محدوده ۲.۵ میلیارد دلار باقی مانده است.

ترکیه به غیر از ایران، دیوارهای مرزی با سوریه و عراق را نیز احداث کرده و در مجموع نزدیک ۱۲۰۰ کیلومتر دیوار در مرزهای خود با سه کشور همسایه کشیده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه «تی‌.آر.تی»، مرکز آمار ترکیه، رادیو فردا. د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG