لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

حملات سنگین موشکی و توپخانه‌ای روسیه به اوکراین؛ دست‌کم چهار نفر کشته شدند


 امدادگران درحال خارج‌کردن یک مرد زخمی از زیر آوار در خارکیف
امدادگران در حال خارج‌کردن مجروحان از زیر آوار

روسیه با موج دیگری از موشک‌های کروز و هایپرسونیک،‌ نقاط مختلف اوکراین را هدف قرار داد.

این حملات نه تنها نواحی شرقی اوکراین، بلکه مناطق مرکزی و حتی غربی این کشور را هم دربر گرفت.

به گفته مقامات اوکراینی، در اثر این حملات موشکی دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

حملات روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه مجموعه‌ای از نواحی شهری، شامل یک مرکز خرید و مناطق مسکونی در گوشه و کنار اوکراین را هدف قرار داد.

در منطقه دنیپروپتروفسک در جنوب شرقی اوکراین،‌ اصابت موشک‌های روسیه به شهر کوچک «نووو ماسکوفسک» ۲۴ زخمی برجا گذاشت

به گفته سرهئی لیساک، فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک، در حملات روسیه به شهر «کریوی ریه»، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بیش از بیست خانه مسکونی و یک مرکز خرید آسیب دیدند و یک زن هم در حاشیه این شهر جان خود را از دست داد.

در همین‌حال ایهور تریخوف، شهردار خارکیف، اصابت دستکم چهار موشک روسیه به این دومین شهر بزرگ اوکراین را تأیید کرد.

اوله سینیهوبوف، فرماندار منطقه، هم ضمن تأیید جان‌باختن یک زن که پیشتر از زیر آوار خارج شده‌ بود، درباره احتمال گیرافتادن تعدادی دیگر از شهروندان در زیر آوار ساختمان‌های آسیب‌دیده هشدار داد.

مقامات منطقه خملینسکی در غرب اوکراین هم از وقوع شش انفجار و کشته‌شدن دستکم دو نفر در جریان حملات صبح دوشنبه خبر دادند.

در شهر مهم زاپوریژیا در جنوب اوکراین و در کرانه رود دنیپرو هم دو نفر در اثر اصابت موشک به یک منطقه مسکونی زخمی شدند.

همچنین مقام‌های محلی اعلام کردند دو تن که در حمله یک هفته پیش روسیه زخمی شده بودند، روز دوشنبه جان خود را از دست دادند.

به گفته والری زالوژنی، رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین، روسیه در حملات روز دوشنبه از ۵۱ فروند موشک و هشت پهپاد «شاهد» ایرانی استفاده کرد. این مقام نظامی اوکراین مدعی شد که‌ دفاع هوایی این کشور، همه پهپادها و هجده موشک کروز را با موفقیت رهگیری و منهدم کرد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که نیروهای این کشور با استفاده از موشک‌های نقطه‌زن و دوربرد دریا به زمین و هوا به زمین، آنچه را که «تاسیسات مجتمع صنایع نظامی اوکراین» خواند،‌ هدف قرار داده‌اند.

بر پایه این بیانیه، مسکو در این حملات، از جمله از موشک‌های هایپرسونیک «کینژال» یا «دشنه» هم استفاده کرده‌است.

در همین حال، حملات توپخانه‌ای روسیه به مناطقی از اوکراین ادامه داشت. به‌دنبال شلیک بیش از ۱۳۰ گلوله توپ به منطقه خرسون، دستکم دو تن کشته و پنج نفر زخمی شدند.

شهر خرسون و نواحی اطراف آن از زمان عقب‌نشینی نیروهای روسیه از این منطقه در پاییز سال ۲۰۲۲ به شکل مداوم زیر حملات ارتش روسیه قرار داشته‌اند.

در گزارشی دیگر، ارتش اوکراین از «تلاش‌های ناموفق» نیروهای روسیه در روزهای اخیر برای پیشروی در برخی از خطوط مقدم نبرد،‌ از جمله در اطراف «لیمن»‌ در منطقه خارکیف، و در مناطق دونتسک و زاپوریژیا خبر داد.

مقام‌های غربی و تحلیلگران نظامی پیشتر هشدار داده بودند که روسیه در حال انباشت موشک‌های کروز و آماده‌سازی خود برای حملاتی سنگین، به عنوان بخشی از استراتژی جنگی خود در طول زمستان است.

این تحلیل‌ها، به‌خصوص بر این موضوع متکی بود که پس از بیش از ۲۲ ماه جنگ، خط مقدم درگیری‌ها به طول حدود ۱۵۰۰ کیلومتر، کم و بیش در حالتی راکد مانده و اخیرا هیچ‌یک از طرفین، شاهد پیشروی یا تحول خاصی نبوده‌اند.

به گفته این تحلیلگران، روسیه بر خلاف زمستان سال قبل که شبکه‌های برق‌رسانی اوکراین را هدف قرار می‌داد،‌ امسال تمرکز خود را روی صنایع دفاعی و نظامی این کشور گذاشته‌است. اما در عین حال، مناطق مسکونی و غیر نظامی هم، بارها قربانی حملات موشکی مداوم و تقریبا‌ هر روزه روسیه شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین به تلافی حملات وسیع روسیه، شامگاه دوشنبه منطقه بلگورود روسیه را هدف قرار داد که به گفته مقام‌های روس باعث زخمی شدن سه نفر شد.

وزارت دفاع روسیه خبر داده ۱۰ موشک آرام-۷۰ وامپیر شلیک شده از اوکراین را رهگیری و سرنگون کرده است.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود، در کانال تلگرام نوشت که گلوله‌باران این منطقه باعث زخمی شدن سه نفر شده که وضعیت آنها وخیم است.

به ادعای این مقام روسیه، حملات به خانه‌های مسکونی و خودروها برخورد کرد و به آنها آسیب زد.

بلگورود که در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارد، در هفته‌های اخیر هدف حملات اوکراین بوده است. فرماندار این ناحیه می‌گوید اگر لازم باشد کودکان و معلمان از این منطقه به شهرهای دیگر فرستاده خواهند شد.

اوکراین درباره خبر حمله به بلگورود هنوز موضعی نگرفته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس،‌ رویترز و رادیوفردا/ک.ک/ک.ر
XS
SM
MD
LG