لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

شمارش آرای مردم در انتخابات حساس ریاست جمهوری تایوان آغاز شد


رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان که چین آن را «انتخاب بین جنگ و صلح» توصیف کرده بعدازظهر شنبه، ۲۳ دی‌ماه، به وقت محلی در این جزیره پایان یافت.

انتظار می‌رود نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تا شامگاه شنبه مشخص شود.

رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری بین سه نامزد است که سه حزب را نمایندگی می‌کنند.

در دو دوره اخیر ریاست جمهوری در دست حزب «پیشرو دموکرات» بوده و در انتخابات روز شنبه لای چینگ‌تِه، معاون فعلی رئیس جمهور، به عنوان یکی از نامزدها حضور دارد.

آقای لای پیش از شروع انتخابات، از تمامی شهروندان تایوان خواست رای بدهند «زیرا این دموکراسی تایوان است و سخت به دست آمده است».

به نوشته رویترز، چین در روزها و هفته‌های اخیر بارها لای چینگ‌تِه را «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرده است.

با این حال این نامزد حزب حاکم تاکید دارد که متعهد به حفظ صلح در سراسر تنگه تایوان است و به تقویت دفاعی جزیره ادامه خواهد داد.

صبح شنبه وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که بالن‌های چینی بار دیگر در حال عبور از تنگه تایوان، و یکی از آنها در حال پرواز از آسمان جزیره تایوان، مشاهده شده است.

نامزد حزب حاکم در این انتخابات دو رقیب دارد که یکی از آنها، هو یو-ایه، از سوی حزب «کومینتانگ» نامزد شده که به نوشته آسوشیتدپرس، حزب مورد علاقه پکن است.

آقای هو گرایش به پکن را رد کرده و همانند چین، از رقیب خود به عنوان کسی که در پی استقلال رسمی تایوان است یاد می‌کند.

کو وون-جه نیز نامزد «حزب مردم تایوان» است که از آن به عنوان حزب بدیل و محبوب رای‌دهندگان جوان یاد می‌شود.

موضوع تایوان در پیام سال نوی شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، بازتاب داشت و او در اظهاراتی متفاوت از سال قبل هشدار داد که تایوان و چین «بدون شک دوباره متحد می‌شوند».

به نوشته آسوشیتدپرس، تهدیدهای نظامی چین می‌تواند باعث تغییر دیدگاه برخی از رأی‌دهندگان به زیان نامزدهای استقلال‌طلب باشد؛‌ اما ایالات متحده گفته است به حمایت از تایوان فارغ از آنکه چه دولتی انتخاب شود متعهد است و هیئتی از مقام‌های ارشد پیشین آمریکا پس از انتخابات به تایوان سفر خواهد کرد.

روابط پکن و واشینگتن در سال‌های اخیر به دلایلی از قبیل موضوعات تجاری و ویروس کرونا دچار تنش‌هایی بوده است و به نوشته رویترز، حمایت فزاینده آمریکا از تایوان و همچنین حمله روسیه به اوکراین که چین حاضر به محکوم کردن آن نشده ممکن است بر تلاش‌ها برای ترمیم سردی روابط تاثیر بگذارد.

در انتخابات روز شنبه علاوه بر رئیس جمهور و معاون او، اعضای محلی پارلمان و همچنین احزابی که می‌توانند اعضای غیرمحلی پارلمان را تعیین کنند هم برگزیده خواهند شد.

انتخابات تا ساعت ۱۶ به وقت محلی ادامه داشت و شمارش دستی آرا بلافاصله پس از آن آغاز شد.

XS
SM
MD
LG