لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

تحقیقات یک دیده‌بان مالی جهانی دربارۀ تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تسریع فرار اندوخته‌ها از بانک‌ها


سال گذشته بانک بین‌المللی «کردیت سوئیس» که در مرز ورشکستگی بود، توسط رقیب بزرگش خریده شد
سال گذشته بانک بین‌المللی «کردیت سوئیس» که در مرز ورشکستگی بود، توسط رقیب بزرگش خریده شد

«هیئت ثبات مالی»، که یکی از دیده‌بان‌های مهم سیستم مالی جهانی است، به‌تازگی خبر داده که نتایج تحقیقات خود دربارۀ تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر «تسریع فرار اندوخته‌ها» از بانک‌ها و همین‌طور ضرورت اصلاح مدیریت نقدینگی بانک‌ها را به اجلاس کشورهای گروه ۲۰ ارائه خواهد کرد. این اجلاس در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

پیام‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی سرعت فرار اندوخته‌ها از بانک آمریکایی «سیلیکون ولی» در ماه مارس ۲۰۲۳ را شدت بخشید و این بانک یکی از چندین بانک آمریکایی بود که بهار سال گذشته به‌دلیل کاهش شدید نقدینگی ورشکسته شدند.

وضعیت به‌گونه‌ای بود که مشتریان بانک «سیلیکون ولی» طی ۱۰ ساعت حدود ۴۲ میلیارد دلار اندوخته‌های خود را از این بانک خارج کردند.

جان شیندلر، مدیرکل هیئت ثبات مالی، گفته است که این نهاد ناظر در حال بررسی مکانیسم خروج سرمایه‌ها، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر این روند و همین‌طور نقش فناوری‌های دیجیتال نظیر تلفن‌های همراه است که مشتریان با استفاده از آن می‌توانند در چند دقیقه تمام اندوختۀ خود را از بانک‌ها خارج کنند.

آقای شیندلر در یک نشست خبری در تشریح فعالیت‌های این نهاد ناظر در آینده گفت: «‌ما هنوز برای هیچ‌یک از این موارد سیاست‌های مشخصی تنظیم نکرده ایم، ولی طرفدار افزايش مقاومت مکانیسم‌های مالی هستیم و تعیین مبالغی از نقدینگی به‌عنوان حائل یا سپر دفاعی در برابر خروج اندوخته‌ها می‌تواند یکی از راه‌های مقاوم کردن مکانیسم‌های مالی باشد.»

یک نهاد ناظر بر امور مالی و بانکداری در آمریکا نیز هفتۀ گذشته برای جلوگیری از خروج سریع اندوخته‌ها خواستار اجرای مقرراتی شد که آن را «نقدینگی حائل» توصیف می‌کند.

«کمیتۀ بازل»، که یک دیده‌بان دیگر امور مالی و بانکداری و عضو هیئت ثبات مالی است، در حال بازبینی دو عرصۀ کلیدی از مقررات مربوط به نقدینگی بانکی ازجمله ترازنامۀ مالی ۳۰ روزه و ۱۲ ماهه است و نتایج پژوهش آن در گزارش هیئت ثبات مالی که در ماه اکتبر منتشر می‌شود، گنجانده خواهد شد.

سال گذشته، علاوه‌بر ورشکستگی چندین بانک آمریکایی کوچک و متوسط که در بازار مالی این کشور فعال بودند، بانک بزرگ و بین‌المللی «کردیت سوئیس» که در مرز ورشکستگی بود، توسط رقیب بزرگش بانک «یوبی‌اس» خریداری شد.

سقوط «کردیت سوئیس» اولین مورد از ورشکستگی یک بانک بزرگ بین‌المللی از زمان بحران مالی جهانی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به این سو بود.

دولت سوئیس به جای تبعیت از توصیه‌ها و مقررات هیئت ثبات مالی برای مهار ورشکستگی بانک «کردیت سوئیس» ترجیح داد که بانک «یو بی‌اس» آن را خریداری کند.

آقای شیندلر تأکید کرده است که مقررات و توصیه‌های هیئت ثبات مالی هنوز برای مهار ورشکستگی و یا تعطیل کردن یک بانک بزرگ کارایی دارد.

هیئت ثبات مالی علاوه بر این در حال بررسی و تنظیم سیاست‌هایی برای محدود کردن برتری مؤسسات مالی غیربانکی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بين‌المللی و کشوری و در نظر گرفتن «ریسک‌های طبیعی» برای بازار مالی است.

معمولاً کشورهای عضو گروه ۲۰ توصیه‌های این نهاد ناظر را می‌پذیرند و تعهد می‌دهند که آن را در سطح کشوری به اجرا بگذارند.

با استفاده از گزارش رویترز و وب‌سایت رادیوفردا/ش.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG