لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

بریتانیا و چند کشور دیگر هم کمک‌های خود را به آژانس امداد فلسطینی‌ها متوقف کردند


یک روز بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره تحقیق در مورد مشارکت احتمالی برخی کارمندان آژانس سازمان ملل متحد در امر کمک‌رسانی و کاریابی به فلسطینیان (اونروا) در حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل، چندین کشور دیگر اعلام کردند کمک‌های خود به این آژانس را متوقف می‌کنند.

حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

بعد از آمریکا، کانادا، استرالیا و ایتالیا، مقام‌های بریتانیا، هلند، سوئیس و فنلاند نیز روز شنبه ۷ بهمن با استقبال از تحقیقات سازمان ملل در مورد اتهامات عنوان شده و نگرانی از مشارکت نیروهای اونروا در حمله به اسرائیل، قطع فوری کمک‌های خود تا روشن شدن نتیجه تحقیقات را خبر دادند.

در همین حال ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، اعلام کرد که اونروا، آژانس سازمان ملل متحد در امر کمک‌رسانی و کاریابی به فلسطینیان، «بخشی از روز پس از جنگ» نخواهد بود.

آقای کاتس از تصمیم کشورهای یاد شده در تعلیق فوری کمک‌های مالی به اونروا تقدیر کرد و آن‌ها را کشورهای متحد و دوست اسرائیل نامید.

اونروا اتهامات مطرح شده را رد کرده اما افزود «تحقیقات کامل» را در دستور کار قرار می‌دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر تعهد سازمان به «اقدامات قاطع» و انجام «بررسی جامع و مستقل» تأکید کرد.

وزیر خارجه اسرائیل در پیام خود در مورد عملکرد اونروا نوشت، اسرائیل سال‌ها هشدار داده که اونروا «مشکل آوارگان فلسطینی» را (عامدانه) تداوم می‌بخشد، صلح را از بین برده و به عنوان بازوی غیرنظامی حماس در غزه عمل می‌کند».

به نوشته آقای کاتس، اونروا «باید بهای اقدامات خود را بپردازد».

تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای در روز شنبه اعلام کرد که قطع کمک‌های کشورها به اونروا خطراتی در بر خواهد داشت و اونروا به «حداکثر حمایت‌ها نیاز دارد».

حسین الشیخ، دبیر اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در پیامی در شبکه ایکس با تأکید بر «مخاطرات سیاسی و انسانی» تصمیم کشورهای متحد اسرائیل، آن‌ها را به عدول از تصمیم خود در قطع حمایت مالی از اونروا فرا خواند.

گروه حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا است، در بیانیه‌ای مدعی شد که کارکنان اونروا به دلیل «اتهامات صهیونیستی» از کار خود برکنار شده‌اند.

تشدید حملات اسرائیل به خان یونس

همچنین یک روز پس از رأی دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه که از اسرائیل خواست مانع از اقدامات احتمالی نسل کشی در درگیری جاری با گروه افراطی حماس در نوار غزه شود، عملیات نظامی ارتش اسرائیل روز شنبه هفتم بهمن در بخش خان یونس در جنوب این باریکه تشدید شده است.

ارتش اسرائیل شنبه اعلام کرد که طی درگیری‌های سنگین نظامی در خان یونس و اطراف آن «ده‌ها» شبه‌نظامی را از پای درآورده و شمار تلفات «تروریست‌ها» در روزهای اخیر در این منطقه از یکصد تن فراتر رفته است.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین از هدف قرار دادن خانه یکی از نزدیکان یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس، در خان یونس که به کشف مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات منجر شده، خبر داد.

خان یونس، زادگاه یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس است که بنا به ارزیابی مقامات اسرائیل، او و شمار دیگری از سران این گروه در تونل‌های این منطقه پنهان شده‌ و از گروگان‌های اسرائیلی زنده مانده به عنوان «سپر انسانی» و مانعی برای جلوگیری از نزدیک شدن ارتش اسرائیل به این تونل‌ها استفاده می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که در پی تشدید عملیات جنگی در خان یونس، هزاران غیرنظامی، شامل زنان و کودکان، با پای پیاده در حال فرار از شهر هستند.

وزارت بهداشت غزه که زیر نظر حماس فعالیت می‌کند، بدون تفکیک آمار احتمالی اعضای کشته شده حماس، اعلام کرد که ۱۳۵ تن در یک شبانه‌روز در خان یونس کشته شدند.

حماس همچنین از آتشباری سنگین تانک‌های اسرائیلی در یک اردوگاه حومه خان یونس و منطقه‌ای که بیمارستان الناصر در آن واقع است، خبر داد.

گروه پزشکان بدون مرز اعلام کرده که این بیمارستان دیگر ظرفیتی برای پذیرش مجروحان جنگ ندارد و معدود کارکنان باقی‌مانده بخش درمان با امکانات اندک فاقد توان کافی برای رسیدگی به انبوه مراجعه کنندگان هستند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، از حضور ۳۵۰ بیمار و سکونت موقت حدود پنج هزار فلسطینی آواره در چادرهای نزدیک به بیمارستان خبر داده است.

میراو ایلون شاخار، سفیر اسرائیل در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، سازمان جهانی بهداشت را متهم کرد که با تکرار مدعیات حماس، شواهدی را که اسرائیل در خصوص سوءاستفاده حماس از بیمارستان‌های غزه برای پیشبرد اهداف جنگی این گروه ارائه کرده، نادیده می‎‌گیرد.

اسرائیل با دادگاه لاهه «همکاری می‌کند»

شبکه کان و روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت نوشتند که حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه که درخواست آفریقای جنوبی در خصوص صدور حکمی برای توقف فوری عملیات جنگی اسرائیل را نادیده گرفت، برای اسرائیل تسکین دهنده بوده است.

روزنامه اسرائیل هیوم، نیز که حامی دولت بنیامین نتانیاهو است، حکم دادگاه لاهه در روز جمعه را «یک دستاورد» اما «ستاره‌دار» توصیف کرد.

براساس این گزارش‌ها، دولت اسرائیل قصد دارد ضمن ادامه همکاری با دادگاه لاهه، تا ماه آینده گزارش‌ درخواست شده را در خصوص شش مطالبه‌ای که دادگاه از اسرائیل مطرح کرد، به این دادگاه ارائه کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه در واکنش به حکم دادگاه لاهه بر پایبندی کامل اسرائیل به تعهدات بین‌المللی خود تأکید کرده و آن را اصل اساسی برای کشورشان نامیدند.

مقامات اسرائیل در همین حال باز ماندن اتهام نسل کشی را که از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل عنوان شده، «لکه ننگ» نامیدند.

دادگاه لاهه بر صلاحیت خود برای رسیدگی به اتهام نسل کشی تأکید کرد و بخشی از دادخواست آفریقای جنوبی را قابل بررسی نامید.

فلسطینیان و حامیان آن‌ها از رأی دادگاه لاهه با وجود عدم صدور دستور برای توقف جنگ، استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل روز یازدهم بهمن برای بررسی حکم دادگاه لاهه تشکیل جلسه خواهد داد.

دیدار مقامات اطلاعاتی در پاریس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت پاریس، شهری است که قرار است در آن ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، در روزهای جاری با همتایان اسرائیلی و مصری خود و همچنین با نخست‌وزیر قطر در خصوص تنظیم معامله‌ای جدید میان اسرائیل و حماس که به آزادی اسرائیلی‎‌های ربوده شده به غزه بینجامد، دیدار و گفت‌وگو کند.

در گزارش‎‌های پیشین به نام شهر محل مذاکرات اشاره نشده بود. براساس ارزیابی رسانه‌های اسرائیل، داوید برنئا، رئیس موساد، به مأموریت از سوی بنیامین نتانیاهو برای تنظیم معامله راهی سفر شده است.

آقای نتانیاهو زیر فشار سنگین افکار عمومی کشورش و خانواده‌های ۱۳۶ گروگان باقی‌مانده اسیر در دست حماس است تا هر چه زودتر موجب بازگشت این شهروندان به آغوش خانواده‌ها شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز که تعهد خود به تلاش برای آزادی اسرائیلی‌های گروگان را تکرار کرده، جمعه شب در این باره تلفنی با رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر قطر گفت‌وگو کرد. شش تن از گروگان‌های باقی‌مانده تابعیت آمریکایی نیز دارند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، یدیعوت آحرونوت، شبکه کان؛ ف.ر./ع.م.
XS
SM
MD
LG