لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

وکیل ماشاالله کرمی، پدر معترض اعدام‌شده: موکلم به چهار اتهام دادگاهی می‌شود


ماشاالله کرمی به یکی از نمادهای خانواده‌های دادخواه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تبدیل شده است
ماشاالله کرمی به یکی از نمادهای خانواده‌های دادخواه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تبدیل شده است

وکیل ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی از معترضان اعدام‌شده، می‌گوید موکلش از سوی قوه قضائیه در چهار مورد متهم شده که قرار است دادگاه‌های انقلاب و کیفری کرج به اتهام‌های او رسیدگی کنند.

علی شریف‌زاده اردکانی، حقوقدان و وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با وب‌سایت «امتداد» خبر داد که آقای کرمی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» متهم شده و دادگاه انقلاب کرج به این اتهام‌ها رسیدگی می‌کند.

او همچنین قرار است در پرونده‌ جداگانه‌ای، به اتهام «تحصیل مال نامشروع» و بر اساس «ماده ۹ قانون مبارزه با پولشویی»، در دادگاه کیفری دو نظرآباد کرج محاکمه شود.

ماشاالله کرمی ۳۱ مرداد امسال در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. یک منبع مطلع در همان روز به رادیوفردا گفت که مأموران امنیتی علاوه‌ بر بازداشت اعضای خانواده، کلیه وسایل الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه را نیز ضبط و توقیف کردند. مادر و برادر محمدمهدی کرمی نیز بازداشت اما ساعاتی بعد آزاد شدند، با این حال پدر این معترض اعدام‌شده در بازداشت باقی ماند.

وکیل آقای کرمی می‌گوید دادگاه کیفری دو شهرستان نظرآباد کرج، وقت رسیدگی به پرونده موکلش را ۲۹ فروردین‌ ۱۴۰۳ تعیین کرده، ولی دادگاه انقلاب کرج هنوز وقتی برای رسیدگی به این پرونده تعیین نکرده است.

به گفته شریف‌زاده اردکانی، وکلا «هنوز اجازه دسترسی و مطالعه کامل پرونده» را پیدا نکرده‌اند و فقط کیفرخواست به آن‌ها ابلاغ شده است.

ماشاالله کرمی به‌دلیل انتشار مداوم تصاویری از حضورش بر آرامگاه پسرش و همچنین محمد حسینی، دیگر معترض اعدام‌شده در پرونده قتل روح‌الله عجمیان، به یکی از نمادهای خانواده‌های دادخواه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تبدیل شده است.

او همچنین در تعطیلات نوروز امسال به دیدار خانواده مهسا امینی رفت و تصویری از او منتشر شد که نشان می‌داد مقابل مزار مهسا امینی با امجد امینی، پدرش، «دست اتحاد و همبستگی» داده است.

آقای کرمی همچنین به یاد جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ غذای نذری تهیه و توزیع می‌کرد.

وکیل او می‌گوید اخیراً با موکلش در زندان کرج ملاقات کرده است و از نظر عمومی، «وضعیت خوبی» داشت «اما غم دوری از فرزند، خانواده و جامعه در وجودش سرشار بود».

به گفته شریف‌زاده اردکانی، «وضعیت روحی و روانی همسر ماشاالله کرمی مساعد نیست، زیرا از سویی پسر خود را از دست داده است و از سوی دیگر، همسرش در زندان به سر می‌برد».

این وکیل دادگستری که همراه با شهلا اروجی وکالت ماشاالله کرمی را برعهده دارد از مسئولان قضایی استان البرز خواست تا موکلش با «قرار تامین مناسب» آزاد شود.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به اتهام شرکت در اعتراض‌ها و مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی حاضر در مراسم چهلم حدیث نجفی در «اتوبان کرج»، اعدام کرد.

این دو متهم در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌ دادرسی عادلانه را نداشتند.

فشارها بر خانواده‌های دادخواه در ماه‌های مرداد و شهریور امسال به شدت افزایش یافت و در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به اوج خود رسید.

در همین زمینه ده‌ها تن از خانواده‌های معترضان کشته‌شده، بازداشت یا احضار شدند و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را از برگزاری مراسم سالگرد «منع» کردند.

بر اساس گزارش وب‌سایت امتداد و رادیو فردا/ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG