لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

نتانیاهو حمله مرگبار اسرائیل به امدادگران خارجی در غزه را «غیرعمدی» خواند


خودرو امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهان» که هدف حمله قرار گرفت
خودرو امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهان» که هدف حمله قرار گرفت

یک مؤسسه خیریه دست‌اندرکار در کمک‌رسانی به مردم غزه در جریان جنگ اعلام کرد که هفت نفر از کارکنانش در یک حملهٔ اسرائیل در «منطقه‌ای بدون درگیری» در نوار غزه کشته شدند.

به‌گزارش رویترز، مؤسسه «آشپزخانه مرکزی جهانی» روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین کشته‌ها را امدادگرانی با تابعیت استرالیایی، لهستانی، بریتانیایی، آمریکایی، کانادایی و یک فلسطینی معرفی کرده است.

این سازمان در بیانیه‌اش افزوده که در پی این رویداد مرگبار عملیات کمک‌رسانی خود در باریکه غزه را فوراً متوقف می‌کند.

شبکهٔ الجزیره هم گزارش داده که کشته‌ها شش خارجی و فرد هفتم رانندهٔ فلسطینی محلی بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل با تأیید این که ارتش این کشور حمله را انجام داده است، گفت این اتفاق به شکل «غیرعمدی» رخ داد.

بنیامین نتانیاهو این حمله مرگبار را «اتفاق غم‌انگیز» خواند و اذعان کرد افراد «بی‌گناه» کشته شدند. او همچنین وعده تحقیق درباره این حمله را داد.

او در شبکه ایکس نوشت اسرائیل با دولت‌هایی که شهروندان‌شان در این حمله کشته شدند، در تماس است و هرکاری انجام خواهد داد تا چنین اتفاقی تکرار نشود.

گذرنامه‌های خون‌آلود بریتانیایی، لهستانی و استرالیایی سه تن از امدادگران
گذرنامه‌های خون‌آلود بریتانیایی، لهستانی و استرالیایی سه تن از امدادگران

«آشپزخانه مرکزی جهانی» که یک سازمان مردم‌نهاد و مقر آن در آمریکا است، یکی از دو نهاد غیردولتی است که همچنان در کار تأمین غذا برای ساکنین غزه و تلاش برای رساندن آذوقه با کشتی از قبرس به یک اسکلهٔ موقت در ساحل غزه سهیم بود و به آمریکا در ساخت اسکله کمک می‌کرد.

به‌گفتهٔ این سازمان، تیم امدادگرانش عصر دوشنبه ۱۳ فروردین هنگام خروج از انبار مواد غذایی در اردوگاه دیرالبلح سوار بر دو خودرو بودند که نشان این سازمان روی آن دیده می‌شد و هنگام حرکت در یک منطقهٔ بدون درگیری هدف حمله اسرائیل قرار گرفتند.

بیش از یکصد تُن آذوقهٔ غذایی این سازمان در اردوگاه دیرالبلح انبار شده است.

بیانیهٔ این خیریه تأکید دارد که خودروهای سازمان در حالی هدف حمله اسرائیل واقع شدند که هماهنگی‌های لازم را با ارتش اسرائیل در خصوص محدودهٔ حرکت خودروها انجام داده بودند.

به‌گفتهٔ این سازمان خیریه، این رویداد تنها حمله به آن تلقی نمی‌شود بلکه حمله‌ای به تمامی سازمان‌های امدادی است که در وخیم‌ترین شرایط کار خود را ادامه داده‌اند و «استفاده از غذا به عنوان سلاح در جنگ، نابخشودنی است».

خوزه آندرس، سرآشپز سرشناسی که بنیانگذار «آشپزخانه مرکزی جهان» است، در پستی در شبکه ایکس نوشت برای خانواده‌ها و دوستان امدادگران کشته‌شده غمگین است.

نخست‌وزیر استرالیا نیز ضمن تأیید کشته شدن یکی از امدادگران کشورش در این حمله، آن را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و افزود: «استرالیا انتظار دارد که اسرائیل در قبال مرگ این امدادگران پاسخگو باشد.»

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به این واقعه نوشت ما از این حمله دل‌شکسته هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم «به‌سرعت در بارهٔ این رویداد تحقیق کند».

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال انجام «یک بررسی کامل در بالاترین سطوح برای درک شرایط این حادثهٔ غم‌انگیز است» و در تلاش برای ارائه کمک به فلسطینی‌ها با این سازمان خیریه «همکاری نزدیک داشته است».

رادیو ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که ارتش ظاهراً این را قبول دارد که مرگ امدادگران خارجی در نتیجه حمله اسرائیلی رخ داده و تحقیقات آن حول چگونگی این رویداد است.

روزنامه هاآرتص هم نوشت یک سرباز ارتش اسرائیل روز دوشنبه به سوی کامیون متعلق به سازمان یادشده شلیک کرده است.

در پی این حملهٔ مرگبار، دولت‌های استرالیا و لهستان روز سه‌شنبه سفیر اسرائیل در کشور خود را احضار و نسبت به کشته شدن شهروندان خود ابراز خشم کردند.

گزارش هاآرتص همچنین حاکی است مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، دربارهٔ این حمله گفتگو کرده و ژنرال هالوی «اطمینان داده که ارتش اسرائیل این واقعه را با بیشترین درجه حساسیت بررسی می‌کند».

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های اصطراری سازمان ملل به شدت از این حمله اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «این همه درباره آتش‌بس صحبت شده و باز هم این جنگ بهترین افراد را از ما می‌گیرد.»

مقام‌های رشد اتحادیه اروپا،‌ از جمله رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه نیز حمله اسرائیل را محکوم کردند.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز با اعلام این که از این اتفاق «شوکه و غمگین» شده است، خواستار پاسخ اسرائیل به سوال‌ها درباره این حمله شد.

اسپانیا و لهستان نیز خواستار توضیح اسرائیل درباره این حمله شده‌اند.

سازمان ملل متحد اسرائیل را از آغاز جنگ جاری به جلوگیری از ارسال کمک‌های غذایی و سایر نیازمندی‌های بشردوستانه به حد کافی برای تأمین نیازهای حدود ۲.۴ میلیون ساکنین باریکه غزه متهم کرده است.

نهادهای سازمان ملل، از جمله آژانس غذای این سازمان، در شش ماه اخیر هشدار داده‌اند که به‌ویژه بخش شمالی باریکه غزه در «آستانهٔ قحطی» است و «بحران ساختهٔ دست انسان» در جریان است.

گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیهٔ آن را تروریستی می‌دانند، ۱۵ مهر سال گذشته در حملهٔ غافلگیرانه به خاک اسرائیل بیش از هزار و ۲۰۰ اسرائیلی را کشت و ۲۵۳ اسرائیلی دیگر را ربود که هنوز ۱۳۴ تن از آن‌ها در دست حماس هستند.

در عملیات نظامی ارتش اسرائیل در واکنش به این حمله تاکنون حدود ۳۳ هزار فلسطینی در ۱۷۹ روز جنگ کشته و حدود ۹۰ درصد از ساکنین غزه جابه‌جا شده‌اند و ویرانی شدیدی در نوار غزه به جای مانده است.

با این حال، نخست‌وزیر اسرائیل این هفته بر ادامهٔ عملیات نظامی و ورود زمینی ارتش به رفح، در بخش جنوبی غزه، برای «از بین بردن آخرین گردان‌های نظامی حماس» تأکید کرد.

با استفاده از: رویترز، هاآرتص، یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG