لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

هیئت مذاکره حماس وارد قاهره شد؛ مخالفت دوباره بلینکن با حمله اسرائیل به رفح


آنتونی بلینکن در برابر کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه در اردن
آنتونی بلینکن در برابر کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه در اردن

رسانه‌ها در مصر روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت خبر دادند که هیئتی از گروه افراطی حماس برای ادامه مذاکرات درباره پیشنهاد تازه آتش‌بس در غزه وارد قاهره شده است.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، نیز روز جمعه برای شرکت در این مذاکرات وارد قاهره شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از القاهره نیوز، نزدیک به اطلاعات مصر، ضمن خبر دادن از ورود هیئت مذاکره‌کننده حماس نوشت که در مذاکرات «پیشرفت چشمگیر» حاصل شده است.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه تأکید کرد که تنها چیزی که در حال حاضر «میان مردم غزه و آتش‌بس فاصله انداخته» حماس است.

میانجی‌گران بین‌المللی تاکنون منتظر پاسخ گروه افراطی حماس به پیشنهاد دولت اسرائيل برای آتش‌بس ۴۰ روزه در مقابل آزادی گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی هستند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

گروه افراطی حماس در بیانیه‌ای گفته است: «ما بر روحیه مثبت رهبری حماس به هنگام دریافت پیشنهاد آتش‌بس اخیر تأکید می‌کنیم و با همین روحیه برای دستیابی به توافق عازم قاهره می‌شویم».

این گروه در بیانیه خود تصریح کرده است که به همراه دیگر گروه‌های فلسطینی «برای رسیدن به توافقی که به توقف جنگ، خروج نیروهای اشغالگر از غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود منتهی شود» مصمم است.

یکی از موانع اصلی پیش روی دستیابی به توافق این است که در حالی که حماس خواستار آتش‌بس پایدار است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید اسرائیل حتی در صورت توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، حمله زمینی به رفح را برای نابودی حماس انجام خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه در عین انتقاد از حماس که رسیدن به آتش‌بس را به تأخیر انداخته است، تأکید کرد که آمریکا هنوز نمی‌تواند از حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه حمایت کند.

به گفته آقای بلینکن، دولت بنیامین نتانیاهو هنوز طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان غزه در رفح در صورت حمله به این شهر ارائه نکرده است.

آژانس‌های سازمان ملل متحد درباره وضعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار فلسطینی آواره که اکنون در رفح زندگی می‌کنند ابراز نگرانی کرده‌اند.

در مقابل یک مقام ارشد حماس روز جمعه نخست وزیر اسرائیل را متهم کرد که با تکرار سخنانش در مورد حمله نظامی به رفح قصد دارد مذاکرات بر سر آتش‌بس را «تخریب» کند.

حسام بدران گفت که رهبران حماس در حال بررسی پیش‌نویس توافق در ارگان‌های داخلی این گروه و مذاکره با گروه‌های شبه نظامی دیگر هستند و هیئت نمایندگی حماس به زودی برای ادامه مذاکرات به قاهره بازمی‌گردد.

او افزود: «در تمامی مذاکرات قبلی نتانیاهو مانع اصلی بود و هنوز هم مانع اصلی است. او به دستیابی به توافق هیچ علاقه‌ای ندارد و به همین دلیل در رسانه‌ها سخنانی بیان می‌کند که هدف آن تخریب مذاکرات فعلی است.»

«حمام خون در رفح»

در همین حال، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه نسبت به حمله زمینی ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه هشدار داد و گفت چنین عملیاتی می‌تواند به «حمام خون منجر شود».

رئيس سازمان بهداشت جهانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«با توجه به فقدان هرگونه سیستم بهداشتی در غزه، چنین عملیات نظامی تمام عیاری در رفح زخمی و کشته‌های بسیاری خواهد داشت.»

همزمان دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد در صورت حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح صدها هزار نفر در معرض «خطر مرگ قریب‌الوقوع» قرار خواهند گرفت.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG