لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

آنتونی بلینکن از توقف ارسال بمب‌های سنگین آمریکایی به اسرائیل دفاع کرد


بمباران شهر رفح توسط اسرائیل
بمباران شهر رفح توسط اسرائیل

آنتونی بلینکن با دفاع از توقف ارسال بمب‌های سنگین به اسرائیل توسط دولت آمریکا گفت که ارتش اسرائیل «نقشه دقیق» برای حفاظت از حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار غیرنظامی پناه گرفته در شهر رفح نشان نداده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز تأکید کرد جو بایدن هنوز برای کمک به اسرائیل برای دفاع از خود متعهد است و تنها تسلیحات آمریکایی که ارسال آنها متوقف شده است،‌ بمب‌های ۳۵۰۰ و ۲۰۰۰ و ۵۰۰ پوندی است.

او در ادامه افزود اگر اسرائیل حمله گسترده به رفح را آغاز کند، محدودیت‌های بیشتری از سوی دولت ایالات متحده برای ارسال مهمات و سلاح اعمال خواهد شد.

آقای بلینکن توضیح داد که جو بایدن روشن کرده است اگر اسرائیل این حمله گسترده را آغاز کند، در آن صورت «روش‌های مطمئنی وجود دارد که ما این عملیات را حمایت و تأمین نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا از نحوه استفاده تسلیحات آمریکایی توسط اسرائیل ابراز نگرانی کرد و گفت این کشور باید «نقشه دقیق و واضحی برای حفاظت از غیرنظامیان داشته باشد و ما تا به حال چنین چیزی ندیده‌ایم.»

روزنامه واشینگتن پست گزارش داده که آمریکا در ازای خودداری ارتش اسرائیل از انجام عملیات زمینی وسیع در رفح در جنوب باریکه غزه پیشنهاد کرده بود که «اطلاعات حساس» و «کمک‌های ارزشمند» در اختیار اسرائیل بگذارد.

دولت جو بایدن با اعتراضات دانشجویی و انتقادات گسترده‌ای از موضع کاخ سفید در قبال جنگ غزه مواجه شده است.

تل‌آویو به رغم مخالفت‌های آمریکا به صدها هزار غیرنظامی پناه گرفته در شرق رفح از طریق ارسال پیام، پخش اعلامیه و تماس تلفنی دستورالعمل‌های تخلیه این منطقه را داده تا عملیات زمینی را آغاز کند.

کابینه جنگی اسرائیل نیز پنجشنبه‌ هفته گذشته، با آنچه «گسترش سنجیده» عملیات نظامی در رفح نامید، موافقت کرد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل در صورت حمله زمینی ارتش این کشور به رفح، حماس را تقویت خواهد کرد.

دیوید کامرون روز یکشنبه طی مصاحبه‌ای با شبکه جهانی «بی‌بی‌سی» اعلام کرد بریتانیا در موقعیت کاملا متفاوتی با آمریکا از لحاظ تامین تسلیحات اسرائیل قرار دارد و به گفته او «کمتر از یک درصد تسلیحات اسرائیل را تامین می‌کنیم، اما سیستم کنترل و مجوزدهی سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌شود».

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود، در طول ۱۷ سال حاکمیت خود بر غزه، صدها تونل زیرزمینی در سراسر این باریکه برای فعالیت‌های خود برپا کرده و رهبران داخلی آن نیز از آغاز جنگ در این شبکه گسترده تونل‌ها پنهان شده‌اند.

با این‌حال آقای کامرون گفت در نبود طرحی برای محافظت غیرنظامیان پناه‌گرفته در رفح، از عملیات احتمالی ارتش اسرائیل در شهر جنوبی نوار غزه حمایت نمی‌کند.

او در ادامه تصریح کرد «اگر مایل بودیم، می‌توانستیم با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل، نوعی پیام سیاسی بدهیم، اما آخرین باری که از من به اصرار خواسته شد چنین تصمیمی بگیرم، تنها چند روز بعد حمله وحشیانه‌ای از سوی ایران به اسرائیل، از جمله پرتاب ۱۴۰ موشک کروز، انجام شد».

آقای کامرون گفت که «پاسخ بهتر» این است که حماس، که غزه را کنترل می کند، معامله بر سر گروگان‌ها را بپذیرد.

اسرائیل ارزیابی می‌کند یحیی سنوار، محمد ضیف و سایر رهبران حماس خود را در تونل‌ها در زیر پوشش شماری از گروگان‌های زنده از میان ۱۳۲ شهروند اسرائیلی که هنوز گروگان این گروه هستند، پنهان کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است شمار ساکنان رفح از جمعیت حدودا ۱.۱ تا ۱.۴ میلیون نفری این شهر که در چند روز گذشته منطقه را ترک کرده‌اند، از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

اسرائیل تأکید دارد جنگ هنگامی پایان خواهد یافت که همه گروگان‌های زنده و فوت شده این کشور تحویل داده شوند، توانایی‌های نظامی حماس از بین رفته باشد و غزه دیگر تهدید امنیتی برای زندگی مردم اسرائیل نباشد.

واکنش مصر به تشدید عملیات اسرائیل در غزه

وزارت امور خارجه مصر در واکنش به اقدامات نظامی روزهای اخیر ارتش اسرائیل در رفح و سایر مناطق نوار غزه اعلام کرد از کیفرخواست آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه که اسرائیل را به «نسل‌کشی» در غزه متهم کرده، حمایت می‌کند و به این دعوی حقوقی علیه اسرائیل می‌پیوندد.

در بیانیه وزارت امور خارجه مصر که روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت منتشر شد، آمده است این تصمیم در پی «افزایش شدت و وسعت حملات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه و ادامه آماده شدن برای حملات نظام‌مند علیه مردم فلسطین شامل هدف قراردادن شهروندان، نابودی زیرساحت‌های غزه و وادار کردن مردم به فرار» اتخاذ شده است.

مصر همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته است برای برقراری آتش‌بس در غزه و پایان عملیات در رفح به اسرائیل فشار بیاورد.

این در حالی است که این کشور همراه با قطر میانجی‌های اصلی در مذاکرات میان گروه حماس و اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌های در بند حماس است و دور اخیر مذاکرات میان طرفین در قاهره برگزار شد.

دولت آفریقای جنوبی با گشودن پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده و این دادگاه هم اعلام کرده از صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌ای برخوردار است.

قضات این دیوان روز ۹ فروردین به اتفاق آرا به اسرائیل دستور دادند تا تمام اقدامات لازم و مؤثر را برای اطمینان از تأمین مواد غذایی اولیه برای جمعیت فلسطینی این منطقه و توقف گسترش قحطی انجام دهد.

همچنین خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد مصر اعلام کرد قاهره با تسلیم اعتراض خود به اسرائیل، آمریکا و دولت‌های اروپایی گفته است حمله ارتش اسرائیل به رفح، پیمان صلح مصر و اسرائیل را در «خطر جدی» قرار داده است.

هویت این مقام مصری فاش نشده و او این اطلاعات را به عنوان ناشناس به این خبرگزاری ارائه داده است.

وال استریت جورنال بهمن سال گذشته گزارش داده بود که مقام‌های مصر به اسرائیل هشدار داده‌اند اگر نیروهای نظامی اسرائیل ئارد شهر رفح شوند، پیمان صلح با این کشور را «معلق» خواهد کرد.

این پیمان در سال ۱۹۷۹ در کمپ دیوید میان دو کشور منعقد شد و در پی آن اسرائیل سه سال بعد از صحرای سینا عقب‌نشینی کرد و رفح به دو بخش غزاتی و مصری تقسیم شد.

وزارت بهداشت حماس می‌گوید از زمان جنگ غزه، ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده‌اند. این جنگ از ۱۵ مهر پارسال، زمانی که حماس با حمله غافلگیرکننده به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت، آغاز شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز،‌ اسوشیتدپرس، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG