لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ارسال کمک تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل؛ هشدار بورل درباره حمله به رفح


کودکان در حال تماشای دود ناشی از یکی از حملات اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه
کودکان در حال تماشای دود ناشی از یکی از حملات اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه

سه منبع مطلع می‌گویند دولت جو بایدن به نمایندگان کنگره آمریکا اطلاع داده است که بیش از یک میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به اسرائیل ارسال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه منبع مطلع در کنگره که این خبر را روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت اعلام کردند، نخواستند نام‌شان فاش شود. هنوز مشخص نیست کمک‌ها چه زمانی تحویل اسرائیل خواهد شد.

اعلام خبر ارسال این بسته کمکی پس از آن صورت می‌گیرد که دولت آمریکا تحویل یک بسته دیگر تسلیحاتی به اسرائیل را که شامل ۳۵۰۰ بمب است، در ماه جاری به حال تعلیق در آورد.

دولت بایدن با اعلام نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان در نوار غزه، گفته که توقف ارسال این بمب‌ها برای جلوگیری از استفاده از این مهمات، به‌ویژه در حمله اسرائیل به شهر پرجمعیت رفح در جنوب این باریکه است.

بسته تسلیحاتی اعلام شده در روز سه‌شنبه شامل ۷۰۰ میلیون دلار مهمات تانک، ۵۰۰ میلیون دلار وسایل نقلیه زرهی و ۶۰ میلیون دلار خمپاره است.

دولت بایدن در مورد حمایت نظامی از اسرائیل در جنگ هفت ماهه این کشور در نوار غزه، از سوی دو جناح سیاسی آمریکا هدف شدیدترین انتقادها بوده است.

برخی از طرفداران دموکرات رئیس‌جمهور ایالات متحده خواستار محدود شدن ارسال جنگ‌افزار تهاجمی به اسرائیل شده‌اند تا به این متحد واشینگتن فشار بیاورند که حفاظت از غیرنظامیان در غزه را جدی‌تر بگیرد.

معترضان در مراکز آموزشی و دانشگاهی آمریکا نیز در ماه‌های اخیر با برگزاری تظاهرات گسترده، خواستار تجدیدنظر در سیاست دولت بایدن در پشتیبانی از اسرائیل شده‌اند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده، از سوی دیگر، به دولت انتقاد می‌کنند که توقف ارسال بمب‌ها به اسرائیل، این کشور را در مبارزه با گروه افراطی حماس و گروه‌های مورد حمایت ایران تضعیف می‌کند.

حماس در فهرست تروریستی ایالات متحد و اتحادیه اروپا قرار دارد.

گروهی از جمهوری‌خواهان قصد دارند طی هفته جاری طرحی را در مجلس نمایندگان آمریکا پیش ببرند که بر اساس آن دولت بایدن موظف شود این سلاح‌های تهاجمی را در اختیار اسرائیل قرار دهد.

در همین حال، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به اسرائیل هشدار داد که به عملیات نظامی خود در رفح پایان دهد، وگرنه مناسبات بین دو طرف آسیب خواهد دید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت: «اگر اسرائیل به عملیات نظامی خود در رفح ادامه دهد، بدون تردید مانعی جدی بر سر راه مناسبات اتحادیه اروپا با اسرائیل قرار خواهد داد».

جنگ بین اسرائیل و حماس در پی حمله روز ۱۵ مهرماه این گروه به جنوب این کشور، بیش از ۳۴ هزار کشته در طرف فلسطینی برجای گذاشته و صدها هزار نفر را نیز آواره کرده است.

در حمله حماس به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند که تاکنون نیمی از آن‌ها آزاد شده‌اند.

کشته شدن یک «فرمانده میدانی» حزب‌الله لبنان

در تحولی دیگر در درگیری اسرائیل با متحدان ایران بر سر جنگ غزه، خبرگزاری رسمی لبنان می‌گوید که در جریان حمله اسرائیل به جنوب این کشور در روز سه‌شنبه، دو نفر کشته شدند. حزب‌الله لبنان اعلام کرده که فرمانده میدانی این گروه در میان کشته‌شدگان است.

اسرائیل و حزب‌الله از زمان حمله حماس به اسرائیل، تقریباً روزانه با هم تبادل آتش دارند.

خبرگزاری لبنان در گزارش خود گفته است حمله پهپادی اسرائیل خودرویی را در جاده اصلی طیرالحوش هدف قرار داد که در جریان آن دو نفر کشته شدند.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان به خبرگزاری فرانسه گفته که یک فرمانده میدانی این گروه در میان کشته‌شدگان است. او به هویت این فرمانده اشاره نکرد.

این گروه روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد که یکی از چریک‌های آن به نام حسین مکی «در راه بیت‌المقدس به شهادت رسید»، عبارتی که حزب‌الله لبنان برای اشاره به کشته‌شدگان خود در حملات اسرائیل استفاده می‌کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از چندین منبع خبری لبنان گفته که حسین مکی یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله بوده و سه‌شنبه شب در خودرویی در جنوب این کشور کشته شد.

در هفت ماهی که از درگیری‌های کنترل‌شده بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان می‌گذرد، دست‌کم ۴۱۳ در جنوب این کشور کشته شده‌اند که عمدتاً از نیروهای وابسته به این گروه بودند ولی ۷۹ غیرنظامی نیز از جمله کشته‌شدگان هستند.

اسرائیل می‌گوید ۱۴ سرباز و ۱۰ غیرنظامی این کشور نیز در حملات حزب‌ا‌لله کشته شده‌اند.

ده‌ها هزار نفر از ساکنان دو طرف مرز لبنان و اسرائیل برای دور ماندن از درگیری‌ها، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه و رادیو فردا؛ ک.ر/ پ.پ
XS
SM
MD
LG