لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

درخواست آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی برای صدور حکم آتش‌بس در غزه


سفیر آفریقای جنوبی در هلند (نفر اول از راست) به همراه تیم حقوقی این کشور در جلسه سوم استماع پرونده «نسل‌کشی» در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری
سفیر آفریقای جنوبی در هلند (نفر اول از راست) به همراه تیم حقوقی این کشور در جلسه سوم استماع پرونده «نسل‌کشی» در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری

آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند خواست تا دستور آتش‌بس در نوار غزه را برای محافظت از شهروندان در رفح صادر کند.

ووسیموزی مادونسلا، سفیر این کشور در هلند، روز پنج‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، از هیئتی متشکل از ۱۵ قاضی بین‌المللی درخواست کرد تا به اسرائیل دستور دهند «به طور کامل و بدون قید و شرط از نوار غزه عقب‌نشینی کند».

سفیر آفریقای جنوبی این تقاضا را در سومین جلسه پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد. پرونده‌ای که در آن کشورش اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم کرده است.

بلین نی گرالا، وکیل ایرلندی و عضو تیم حقوقی آفریقای جنوبی در این زمینه گفت: «این ممکن است آخرین فرصت دادگاه برای این اقدام باشد.»

پیش از این دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده بود که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه «یک خطر واقعی و قریب‌الوقوع» برای فلسطینی‌ها در این باریکه است.

دادستانان این دادگاه روز ۹ فروردین به اسرائیل دستور دادند که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مرگ، ویرانی و هرگونه نسل‌کشی در غزه انجام دهد، اما این هیئت از دستور پایان دادن به حمله نظامی که نوار غزه را ویران کرده، خودداری کرد.

قضات دادگاه دارای اختیارات گسترده برای صدور حکم آتش‌بس و اقدامات مشابه هستند، اگرچه دادگاه دستگاه اجرای خود را ندارد.

طی جلسات گذشته، اسرائیل به شدت ارتکاب نسل‌کشی در غزه را رد کرد و گفت که تمام تلاش خود را برای نجات غیرنظامیان انجام می‌دهد و فقط شبه‌ نظامیان گروه افراطی حماس را هدف قرار می‌دهد.

این کشور می‌گوید رفح آخرین پایگاه این گروه افراطی است که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و ازجمله مخالفت مصر، ارتش اسرائیل عملیاتی نظامی را در حومه شهر رفح آغاز کرده است. رَفَح شهری در جنوب نوار غزه و در مجاورت مرز مصر است که در هفت ماه گذشته پناهگاه حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی شده است.

درخواست اتحادیه عرب

اتحادیه عرب خواستار استقرار نیروی حافظ صلحِ سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطینی تا اجرای راه حل دو کشوری شد.

سران ۲۲ کشورعضو اتحادیه عرب، روز پنج‌شنبه در بیانیهٔ پایانی نشست خود در منامه، همچنین خواستار «تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی، تحت نظارت سازمان ملل، برای حل مسئله فلسطین، براساس راه حل دو کشور» شدند.

این بیانیه همچنین تأکید کرده است که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را تنها نماینده قانونی فلسطینی‌ها می‌داند و از همه جناح‌های فلسطینی خواسته است تا زیر چتر این سازمان گرد بیایند.

بیانیهٔ سران عرب همچنین حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری را به‌شدت محکوم کرده و بر تعهد کشورهای عرب برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ و مناطق اطراف آن تأکید ورزیده است.

XS
SM
MD
LG