لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

تشکیل کمیته مستقل در فیفا برای بررسی خواسته فلسطینی‌ها مبنی بر حذف اسرائیل


جیانی اینفانتینو
جیانی اینفانتینو

رئیس فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، در پاسخ به خواسته اتحادیه فوتبال فلسطینی برای محروم کردن اسرائیل از مشارکت در مسابقات به دلیل جنگ غزه از تشکیل کمیته‌ای مستقل برای بررسی این امر خبر داد.

جیانی اینفانتینو روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت، در کنگره فیفا در بانکوک، پایتخت تایلند، افزود یک کمیته از کارشناسان را تعیین خواهد کرد تا به شورای فیفا در این باره پیشنهاد بدهند و تصمیمات این شورا تا دو ماه دیگر منتشر خواهد شد.

رئیس فیفا گفت: «من هم مثل هر انسان دیگری از اتفاقی که روز هفتم اکتبر [۲۰۲۳] در اسرائیل رخ داد، شوکه شدم و همچنین می‌بینم که در غزه چه می‌گذرد... اما چه می‌توان کرد؟ نمی‌خواهم ایجاد تفرقه کنم. شورای فیفا بر این باور است که فوتبال باید یک نیروی متحدکننده باشد، نه یک حزب.»

شینو زوآرتس، رئیس اتحادیه فوتبال اسرائیل، در نشست فیفا گفت: «اتحادیه فوتبال فلسطین در صدد آسیب رساندن به فوتبال اسرائیل است و در شرایطی که به دلیل جنگ ماه‌ها است که در اسرائیل مسابقات فوتبال برگزار نمی‌شود و شهروندان اسرائیلی همچنان در غزه گروگان هستند، منصفانه نیست که چنین درخواستی مطرح شود.»

آقای زوآرتس افزود: «ما مربیان و بازیکنان خود را در حمله هولناک هفتم اکتبر از دست دادیم... هواداران فوتبال ما گروگان گرفته شدند، اسرائیلی‌ها سلاخی شدند و زندگی ما به جهنم تبدیل شد... و من ناچار شده‌ام اینجا بیایم و برای حق اساسی فوتبال کشورم مبارزه کنم. ننگی بزرگ‌تر از این (سلب حق بازی فوتبال اسرائیل) وجود ندارد.»

جبرئیل رجوب، رئیس اتحادیه فوتبال فلسطین، که خود پیشتر از مقامات ارشد سیاسی تشکیلات خودگردانی بوده، در نشست فیفا گفت باید فوتبال اسرائیل به دلیل «نقض قوانین فیفا» منزوی و محروم شود.

آقای رجوب گفت اسرائیل در شهرک‌های اشغالی باشگاه فوتبال برپا کرده و وزیر خارجه اسرائیل من را به دستگیری تهدید کرد.

جبرئیل رجوب که از سال‌ها قبل برای محروم کردن فوتبال اسرائیل از مشارکت در صحنه‌های ورزشی جهان تلاش کرده، از آغاز جنگ غزه، این کوشش را افزایش داده است. او در نشست فیفا گفت نسل‌کشی فلسطینیان نباید با بی‌تفاوتی فیفا روبه‌رو شود.

جنگ ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در غزه در پی حمله اعضای حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر پارسال که ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشت و ۲۵۳ اسرائیلی را به غزه ربود، آغاز شد و در بیش از هفت ماه و نیم اخیر ادامه یافته است.

رسانه‌های اسرائیل رد پیشنهاد اتحادیه فوتبال فلسطینی در خصوص محروم کردن فوتبال اسرائیل را که با اجماع آرای شورای فیفا به دست آمد، یک «پیروزی» دانستند.

شینو زوآرتس به سایت والانیوز گفت رؤسای فیفا درک کردند که درخواست فلسطینیان نابه‌جا است و به اتفاق آرا این خواسته آن‌ها را رد کردند.

رأی کنفدراسیون آسیا به اخراج اسرائیل هیچ اثری بر اسرائیل ندارد.

تیم فوتبال اسرائیل مانند سایر رشته‌های ورزشی این کشور حدود شش دهه است که در رقابت‌های اروپایی توپ می‌زند اما فدراسیون فوتبال فلسطین جزو کنفدراسیون آسیا است.

XS
SM
MD
LG