لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

اسرائیل در دفاع از خود در دادگاه لاهه خواستار نقض شکایت آفریقای جنوبی شد


هیئت اسرائیلی (راست) و هیئت آفریقایی (چپ) در دادگاه لاهه
هیئت اسرائیلی (راست) و هیئت آفریقایی (چپ) در دادگاه لاهه

معاون دادستان کل اسرائیل روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت، در دیوان بین‌المللی لاهه ضمن دفاع از عملکرد ارتش اسرائیل در غزه خواستار نقض شکایت آفریقای جنوبی شد.

دادگاه بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل در لاهه هلند روز جمعه درخواست آفریقای جنوبی برای صدور رأی برای توقف جنگ غزه را به بررسی گذاشته است.

آفریقای جنوبی در دلایل خود در برابر ۱۵ قاضی بین‌المللی شامل یک قاضی ارشد از اسرائیل، به لزوم «جلوگیری از نسل‌کشی» و «جنایات جنگی» اشاره کرده است.

وکلای دولت اسرائیل در پاسخ با تأکید بر لزوم عملیات نظامی ارتش در باریکه غزه شکایت آفریقای جنوبی را «به سخره گرفتن اتهام دهشتناک نسل‌کشی» توصیف کردند.

دولت پرتوریا در درخواست خود در نشست روز پنج‌شنبه خواهان صدور سه دستور از سوی این دادگاه شده بود: توقف فوری عملیات در غزه، شامل رفح و سایر نقاط این باریکه، عقب‌نشینی بی‌قید و شرط ارتش اسرائیل از غزه، و تضمین دسترسی نمایندگان سازمان ملل، امدادگران و روزنامه‌نگاران به ورود و تردد آزادانه در غزه از جمله برای گردآوری مدارک علیه «جنایات اسرائیل».

نشست دادگاه در روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت به شنیدن دفاعیات تیم اعزامی اسرائیل اختصاص دارد.

رئیس هئیت اسرائیلی گفت کشورش تا چند روز دیگر طبق درخواست دادگاه گزارشی در خصوص اقدامات خود برای پیروی از دستورات آن ارائه خواهد کرد.

گیلعاد نوعام، معاون دادستان کل و رئیس هیئت حقوقدانان وزارت خارجه و دادگستری اسرائیل در این دادگاه گفت جنگ به دنبال تهاجم گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهر پارسال) و پس از کشتن صدها شهروند و ربودن شمار زیادی از غیرنظامیان، به اسرائیل «تحمیل شد».

حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا همچون اسرائیل گروه تروریستی به شمار می‌رود. این گروه دارای مناسبات نزدیکی با آفریقای جنوبی است.

به گفته این مقام اسرائیلی، کشور او و مردمش «حق دارند از زندگی در امنیت دفاع کنند». او به حملات راکتی حماس به خاک اسرائیل در طول سال‌های متمادی اشاره کرد.

آقای نوعام افزود: عملیات ارتش در رفح و سایر بخش‌های نوار غزه برای دفاع از مردم اسرائیل در برابر اقدامات گروه افراطی حماس و تلاش برای دستیابی به شهروندان ربوده شده اسرائیلی اسیر در دست حماس است.

به گزارش هاآرتص و شبکه کان، تیم اسرائیلی تأکید کرد که این کشور فلسطینیان در رفح را به «اماکن امن» هدایت می‌کند و از رسیدن کمک‌های بشردوستانه برای آن‌ها مراقبت می‌کند.

بنا بر استدلال وکلای اسرائیلی، اگر کشوری درصدد نسل‌کشی باشد، اقداماتی را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان مانند هفته‌ها تأخیر در عملیات زمینی در رفح یا امکان خروج به غیرنظامیان را نمی‌داد.

تیم اسرائیلی این را نیز گفت که در نظام حقوقی مستقل خود اسرائیل به ریاست دیوان عالی این کشور، اتهامات مربوط به آسیب رسیدن به فلسطینیان و کمبود کمک‌های بشردوستانه مورد بحث قرار گرفته است.

حقوقدانان اسرائیلی افزودند که دستگاه قضایی اسرائیل همواره بر اقدامات نظامی نظارت دارد و در بسیاری از موارد دخالت کرده است.

تیم اسرائیلی گفت دولت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به این دادگاه شکایت کرده «زیرا نمی‌خواهد حماس، متحدش شکست بخورد». این تیم به دعوت آفریقای جنوبی از سران حماس به ژوهانسبورگ اشاره کرد.

نمایندگان اسرائیل در نشست روز جمعه دادگاه لاهه گفتند آماری که حماس در مورد تلفات غزه ارائه کرده و اساس گزارش نهادهای بین‌المللی و شکایت آفریقای جنوبی قرار گرفته، «باید مورد تردید باشد».

دادگاه بین‌المللی دادگستری چهار ماه پیش درخواست آفریقای جنوبی را برای دستور به آتش‌بس در غزه رد کرد اما با موافقت اکثریت قضات، چندین دستور موقت صادر کرد و عملیات ارتش اسرائیل را «خطری واقعی» برای فلسطینیان در این باریکه دانست.

دستورات موقت دادگاه اسرائیل را ملزم می‌کرد در خصوص اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی و آسیب رسیدن به ساکنان غزه انجام داده، گزارش ارائه دهد.

آفریقای جنوبی آن دستورات موقت را کافی ندانسته و خواهان دستورات اضطراری بیشتر علیه اسرائیل شده است.

معلوم نیست حکم دادگاه چه زمان صادر شود اما ارزیابی شده بسیار زود باشد.

دادگاه بین‌المللی دادگستری بر اساس منشور سازمان ملل در ۷۹ سال پیش، پس از جنگ جهانی دوم، برای حل و فصل اختلافات میان کشورهای عضو برپا شد.

احکام دادگاه قدرت اجرایی ندارد اما به نوشته نیویورک تایمز، اقدام قضایی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به تشدید فشار بین‌المللی برای مهار جنگ در غزه سهیم بوده است.

XS
SM
MD
LG