لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

بلینکن: توافق امنیتی با عربستان سعودی می‌تواند «چند هفته دیگر» نهایی شود


در پی دیدار ولیعهد عربستان سعودی و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در شهر ظهران، وزیر امور خارجه آمریکا از انعقاد مجموعه‌ای از توافقات با عربستان سعودی درزمینه انرژی هسته‌ای خبر داد.

به گفته آنتونی بلینکن دو کشور همچنین در زمینه همکاری‌های «امنیتی و دفاعی» که بخشی از یک توافق برای عادی‌سازی گسترده‌تر روابط ریاض و اسرائیل است، نزدیک هستند.

او روز چهارشنبه دوم حرداد در جلسه استماع در مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که نهایی شدن توافق‌ها، ممکن است تنها «چند هفته طول بکشد».

وزیرخارجه آمریکا در عین حال هشدار داد که عربستان برای برای ادامه «عادی‌سازی گسترده‌تر»، به صراحت اعلام کرده‌ است که «باید آرامش در غزه و تدوین مسیری برای تشکیل کشور فلسطین وجود داشته باشد.»

منابعی در اوایل ماه جاری میلادی به خبرگزاری رویترز اطلاع دادند که یک پیش‌نویس کاری از سوی ایالات متحده با هدف بازگرداندن تلاش‌های تحت رهبری واشینگتن برای تغییر شکل این منطقه ناآرام که با حمله حماس در ۱۵ مهرماه به اسرائیل و متعاقب آن حمله اسرائیل به غزه از مسیر خود خارج شد، تهیه شده‌ است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز روز ۲۹ اردیبهشت در ظهران با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و در مورد «پیش‌نویس نیمه‌نهایی» توافقنامه استراتژیک بین واشینگتن و ریاض گفتگو کرد.

این در حالی است که به دلیل رد طرح ایجاد کشور فلسطینی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شکل‌گیری یک طرح گسترده [برای منطقه]، همچنان بدون نتیجه باقی مانده‌است.

به گفته آقای بلینکن در حالی که واشینگتن برای بازگرداندن آرامش به غزه از طریق معامله گروگان‌ها و طرح آتش بس تلاش می‌کند، زمان انتخاب برای اسرائیل نزدیک است.

دستیاران جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیش از حمله حماس به اسرائیل بر این باور بودند که در مذاکرات سه جانبه، سعودی‌ها در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تعهد امنیتی ایالات متحده را به دست خواهند آورند.

این در حالی است که در شرایط کنونی واشینگتن در حال مذاکره با ریاض در مسیر «جداگانه‌ای» برای نهایی کردن پیشنهاد یک «معامله بزرگ» است و نتانیاهو برای پیوستن به این توافق باید تصمیم بگیرد.

مقامات آمریکایی امیدوارند که آقای نتانیاهو نخواهد از این فرصت تاریخی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، چشم‌پوشی کند.

مقامات آمریکایی با این حال می‌دانند که نخست‌وزیر اسرائیل تحت فشارهای سیاسی داخلی از جمله حفظ راست‌گراترین دولت این کشور قرار دارد تا با فروپاشی روبرو نشود.

خبرگزاری بلومبرگ ۱۳ اردیبهشت از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داد.

بلومبرگ نوشت این توافق تضمین‌های امنیتی قابل توجهی در اختیار عربستان قرار خواهد داد و همچنین چارچوبی برای احتمال عادی‌سازی در رابطه آتی عربستان و اسرائیل ارائه می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، این توافق نسخه جدیدی از چارچوبی است که با هدف انزوای جمهوری اسلامی، تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل تنظیم شده و قرار بود عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان بخشی از آن باشد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

XS
SM
MD
LG