لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

در صورت محکومیت دونالد ترامپ در پرونده «حق‌السکوت»، چه رخ می‌دهد؟


دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۹ خرداد از هوای سرد و سالن ناراحت دادگاه شعبه منهتن در نیویورک گلایه داشت. این در حالی است که هیئت منصفه دادگاهی که پرونده پرداخت «حق‌السکوت» به یک بازیگر پورن را بررسی می‌کند از همین روز مشورت برای اعلام نظر نهایی خود را آغاز کرد.

آقای ترامپ اگر در این پرونده محکوم شناخته شود، با شرایطی مواجه خواهد شد که مسلما به نظر او توهین‌آمیز است؛ از جمله بررسی سوابق زندانی توسط اداره نظارت بر آزادی مشروط زندانیان در شهر نیویورک که طبق مقررات الزامی است.

موضوع اصلی در این محاکمه اعلام جرم دادستانی نیویورک است که در آن آقای ترامپ به پرداخت مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز، ستاره پورن، مدتی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با هدف خریدن سکوت او در مورد رابطه جنسی دو طرف متهم شده است.

استورمی دنیلز در مصاحبه با نشریات آمریکایی که کارچاق کن‌های آقای ترامپ تلاش کردند از انتشار آن جلوگیری کنند موضوع رابطه جنسی با آقای ترامپ را مطرح کرده بود.

شاهد اصلی این دادگاه مایکل کوهن، وکیل و کارچاق‌کن سابق آقای ترامپ، بود که در یکی از جلسات محاکمه گفت شخصا پرداخت پنهانی مبالغی به نشریات عامه‌پسند را مدیریت کرده تا از انتشار خبرهایی که می‌توانست به کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ لطمه بزند، جلوگیری کند.

یکی از مهم‌ترین این موارد، ماجرای استورمی دنیلز، با نام اصلی کارن مک دوگال است، به دنبال فروش داستان رابطه یک ساله خود با آقای ترامپ بود.

آقای ترامپ در این پرونده به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در دستکاری و جعل اسناد تجاری متهم شده است که به گفته دادستانی هدف آن پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت بوده است.

این در حالی است که دادستان‌ها در ایالت نیویورک او را به فساد در انتخابات ۲۰۱۶ متهم کردند. آنها می‌گویند پرداخت حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی است.

به گفته دادستان‌های سابق، آقای ترامپ در صورت محکومیت در این پرونده با احتمال‌های گوناگونی مواجه است.

طبق قوانین قضایی ایالت نیویورک فردی که به ارتکاب چنین تخلف‌هایی محکوم شود از یک فرصت زمانی برای اعتراض به حکم صادر شده برخوردار است. البته در مورد آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری امسال ملاحظات دیگری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

به عنوان مثال اگر او زندانی شود، سرویس مخفی آمریکا، که مامور محافظت از روسای جمهور فعلی و سابق است، چگونه خواهد توانست امنیت او را در زندان تامین کند؟

موضوع دیگر این است که آیا به آقای ترامپ اجازه داده خواهد شد برای شرکت در اجتماعات کارزار انتخاباتی سفر کند یا نه؟

کارشناسان حقوقی معتقدند که با توجه به سن آقای ترامپ، ۷۷ سال وعدم سابقه کیفری بعید است برای او حکم زندان صادر شود.

مجازات جرایمی که در اعلام جرم علیه آقای ترامپ منظور شده و «دسته‌ی ئی از بزهکاری» تعریف می‌شوند بین ۱۶ ماه تا چهار سال زندان است.

یکی از موضوعات مهم در تعیین مجازات دونالد ترامپ اگر او محکوم شناخته شود تصمیم گیری در مورد زندانی کردن او، یا نگهداری او در یک مرکز دولتی و یا حصر خانگی و یا شرایط مساعدتری نظیر حبس تعلیقی است.

اریک آدامز، شهردار نیویورک در هفته‌های اخیر گفت در صورت صدور حکم زندان برای رئیس جمهور سابق آمریکا زندان جزیره ریکرز و اداره زندان‌های نیویورک آماده هستند.

کارشناسان قانون اساسی آمریکا معتقدند که محکومیت آقای ترامپ در این پرونده باعث رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و عهده داری این مقام در صورت پیروزی در انتخاب نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG