لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

گزارش‌ها از کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران در حمله هوایی اسرائیل به سوریه


تصویری که رسانه‌های ایران از سعید آبیار منتشر کرده‌اند
تصویری که رسانه‌های ایران از سعید آبیار منتشر کرده‌اند

رسانه‌های حکومتی در ایران از کشته شدن یکی از اعضای سپاه پاسداران در حمله منسوب به اسرائیل به شمال شهر حلب در سوریه خبر داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز روز دوشنبه ۱۴ خردادماه سعید آبیار را از مستشاران نظامی سپاه پاسداران معرفی و اعلام کرد او در حمله هوایی اسرائیل کشته شده است. خبرگزاری دانشجو نیز خبر مشابهی درباره کشته شدن این عضو سپاه پاسداران منتشر کرده است.

در این گزارش‌ها اشاره‌ای به رتبه و درجه سعید آبیار نشده است.

مقام‌های حکومتی و رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی از اعضای سپاه پاسداران که در سوریه فعالیت می‌کنند، با عنوان «مستشار» یاد می‌کنند اما بیشتر آنها عضو نیروی قدس هستند که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است و نقش اساسی در فعال نگه داشتن گروه‌های نیابتی وابسته به ایران دارند.

رسانه‌های دولتی سوریه بامداد دوشنبه به نقل از منابع نظامی گزارش دادند که حملات هوایی اسرائیل به مناطقی در نزدیکی شهر حلب چندین کشته بر جای گذاشت، رخدادی که دومین حمله از این نوع به سوریه طی کمتر از یک هفته محسوب می‌شود.

گروه «ناظر حقوق بشر در سوریه» در بریتانیا مستقر است با بیان اینکه این حمله به کارخانه ذوب مس و انبار تسلیحات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در شهرک حیان در شمال حلب اصابت کرده، از کشته‌شدن ۱۶شبه نظامی سوری و غیرسوری در این حمله خبر داد.

گروه «ناظر حقوق بشر در سوریه» در بریتانیا مستقر است، اما به گفته خبرگزاری فرانسه، این گروه با شبکه گسترده‌ای از منابع خبری در داخل خاک سوریه در ارتباط است.

دولت سوریه روز چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که اسرائیل با حمله به مناطق مرکزی این کشور و همچنین شهر ساحلی بانیاس یک کودک را کشت و ده‌ها نفر را نیز زخمی کرد.

اسرائیل از زمان جنگ داخلی سوریه تاکنون صدها بار نقاط مختلف خاک این کشور را هدف حملات هوایی خود قرار داده و هدف از این حملات را نیز رفع تهدیدات ایران عنوان کرده است.

حمله هوایی منسوب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین به کشته شدن شماری از نیروهای نظامی ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، انجامید.

ایران به تلافی این رخداد در نیمه شب ۲۵ فروردین حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه‌ای را به خاک اسرائیل انجام داد.

XS
SM
MD
LG