لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

کشف شیء مشکوک به مواد منفجره در نزدیکی شرکت اسرائیلی در سوئد


پلیس سوئد (عکس از آرشیو)
پلیس سوئد (عکس از آرشیو)

پلیس سوئد گفته است، یک شیء را که ظن آن می رود مواد منفجره باشد در بیرون ساختمان یک شرکت اسرائیلی فناوری نظامی در شهر یوتبری کشف کرده که به احتمال فراوان هدفش این شرکت بوده است.

پلیس سوئد در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد منتشر شد گفت این شیء اوایل بامداد روز دوشنبه خارج ساختمان شرکت اسرائیلی «البیت سیستم» تولید کننده سامانه‌های پروازی بدون سرنشین، کشف شده است.

پلیس چند ساعت رفت‌و‌آمد در این نقطه را قطع کرد و سپس ماموران واحد ملی خنثی کردن بمب به محل رسیده و این شیء بدون بروز حادثه‌ای جمع آوری و منتقل شد.

سخنگوی پلیس شهر یوتبری به خبرگزاری فرانسه گفت:«هیچ بعید نیست که هدف آن شرکت اسرائیلی بوده است. در حال حاضر ما هیچ احتمالی را منتفی نمی‌دانیم.»

او افزود که تاکنون در این رابطه کسی بازداشت نشده و تحقیق در مورد این شیء ادامه دارد.

پلیس سوئد اعلام کرد که تحقیقات در مورد «اقدام با هدف به خطر انداختن جان مردم از طریق انهدام» آغاز شده است.

از زمان شروع جنگ در نوار غزه در ۱۵ مهر پارسال چندین مورد از اقداماتی که به نظر می رسد هدف آن‌ها منافع اسرائیل بوده در سوئد گزارش شده است.

«ساپو» نهاد امنیتی سوئد، هفته گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی برای انجام «اقدامات خشونت آمیز»علیه منافع اسرائیل و اهداف دیگر در خاک سوئد اعضای باندهای تبهکار در این کشور را اجیر می کند.

دولت ایران ضمن رد این اتهام سفیر سوئد در تهران را به وزارت خارجه فراخواند.

در اواخر اردیبهشت پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد تیراندازی در اطراف ساختمان سفارت اسرائیل در استکهلم، دولت سوئد تدابیر امنیتی برای حفاظت از منافع و شهروندان اسرائیلی را تشدید کرد.

درماه فوریه نیز پلیس سوئد در محوطه ساختمان سفارت اسرائیل یک نارنجک پیدا کرد. سفیر اسرائیل در آن زمان گفت این مدرکی در اثبات اقدام برای حمله به ساختمان است.

دولت سوئد می گوید از زمان شروع جنگ در نوار غزه جرایم یهود‌ستیزانه در این کشور افزایش یافته است.

جنگ در نوار غزه با واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه شبه‌نظامیان حماس و گروه‌های فلسطینی دیگر به خاک این کشور در ۱۵ مهر آغاز شد.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حملات روز ۱۵ مهر حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده و حدود ۲۴۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه حماس است می گوید از شروع حملات اسرائیل تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فلسطینی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG