لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

هشدار پوتین درباره ارسال تسلیحات غربی به اوکراین برای حمله به روسیه


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد به کشورهای غربی در خصوص واکنش مسکو به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین برای حمله به خاک روسیه هشدار داد.

آقای پوتین در کنفرانس خبری با خبرنگاران خارجی در پترزبورگ تاکید کرد وقتی کشورهای غربی موشک‌های دوربرد در اختیار اوکراین قرار می‌دهند تا به عمق خاک روسیه حمله کند، روسیه نیز می‌تواند چنین تسلیحاتی را در اختیار کشورهای دشمن آنها قرار دهد.

رئیس جمهور روسیه گفت: «اگر کسانی فکر می‌کنند که می‌توانند چنین سلاح‌هایی را به منطقه جنگی[ اوکراین] ارسال کنند تا به خاک ما حمله کند و برای ما مشکل ایجاد کنند، چرا ما حق نداریم از همان ردیف ردیف تسلیحات را به مناطقی از جهان صادر کنیم که از آنجا امکانات حساس آن کشورهای [غربی] را هدف قرار دهند؟»

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: «این یک پاسخ نامتقارن است. اما ما به آن فکر می‌کنیم.»

هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که آمریکا و آلمان به اوکراین اجازه دادند از تسلیحاتی که آنها در اختیار این کشور قرار داده‌اند، برای هدف‌ قراردادن اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده کند.

رویترز به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بی‌سروصدا به کی‌یف اجازه داده که از تسلیحات نظامی آمریکا در حملات به پایگاه‌های نظامی روسیه در داخل این کشور که از آنجا شهر خارکیف اوکراین هدف قرار گرفته می‌شود، استفاده کند.

رویترز اضافه کرده بود٬ چنین تصمیمی گویای تغییر در سیاست دولت جو بایدن خواهد بود که تاکنون سرسختانه مخالف استفاده اوکراین از تسلیحات نظامی آمریکا برای انجام حمله در خاک روسیه بوده است.

روسیه در هفته‌های اخیر حملات خود را به اهداف غیرنظامی در منطقه شمال شرقی خارکیف و در شرق منطقه دونتسک افزایش داده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین هشدار داد که تحویل تسلیحات غربی به اوکراین «گامی بسیار خطرناک» است، به ویژه اگر کمک‌کنندگان استفاده از این تسلیحات را «کنترل» کنند.

ولادیمیر پوتین به طور خاص به آلمان هشدار داد و گفت که صحبت درباره ارسال موشک‌هایی که قادرند اهداف را در خاک روسیه هدف قرار دهند، می‌تواند روابط بین آلمان و روسیه را خراب کند.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود به دکترین هسته‌ای روسیه اشاره کرد و گفت، اگر کشوری حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه را تهدید کند، روسیه برای خود این حق قائل است که از همه ابزارهایش استفاده کند.

XS
SM
MD
LG