لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

قطر: حماس هنوز به پیشنهاد تازه آتش‌بس پاسخ نداده است


کودکان فلسطینی در در جنوب شهر غزه
کودکان فلسطینی در در جنوب شهر غزه

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر روز پنجشنبه ۱۷ خرداد گفت، گروه افراطی حماس هنوز پاسخ خود را در مورد تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس ارائه نکرده و همچنان در حال بررسی آن است.

به گزارش رویترز، دو منبع امنیتی مصر پیشتر در همین روز اعلام کردند، مذاکرات با هدف دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در جنگ غزه ادامه دارد اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود ندارد.

دور تازه مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در غزه بر اساس پیشنهاد مطرح شده توسط جو بایدن از روز چهارشنبه با سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، به قطر آغاز شد.

ویلیام برنز در دوحه با مقامات مصری و قطری در خصوص این طرح سه مرحله‌ای مذاکره کرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، همزمان چهارشنبه با این مذاکرات گفته بود سازمان او هر گونه توافق آتش‌بس را که مبتنی بر توقف جنگ، خروج کامل اسرائیل از نوار غزه و معامله آزادی زندانیان فلسطینی در ازای اسرائیلی‌های اسیر باشد، «به‌طور جدی» و «با دیده مثبت» بررسی می‌کند.

قطر که در کنار مصر و آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس نقش میانجی را دارد، این هفته اعلام کرد طرحی را که بازتاب مواضع اسرائیل است و جو بایدن آن را بیان کرد، برای رهبران حماس ارسال کرده و منتظر پاسخ این گروه است.

طرح اعلام‌شده آزادی همه گروگان‌های ربوده‌شده و استرداد اجساد گروگان‌های کشته‌شده را درنظر گرفته است. اسرائیل در مقابل باید طی سه مرحله، سرانجام با آتش‌بس و خروج نهایی نیروهای خود از باریکه غزه موافقت کند.

«پاسخ سنوار»

در همین حال، روزنامه وال استریت جورنال پنجشنبه گزارش داد که رهبر گروه افراطی حماس به پیشنهاد آتش‌بس پاسخ داده است.

آمریکا و کشورهای اروپایی گروه افراطی حماس را تروریستی می‌دانند.

طبق این گزارش، یحیی سنوار در پیامی به کشورهای عرب میانجی گفته است که این گروه از شرط خود برای برقراری آتش‌بس دائمی کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش وال استریت جورنال، یحیی سنوار همچنین در این پیام گفته است: «حماس اسلحه‌ خود را بر زمین نمی‌گذارد و هر پیشنهادی را که شامل چنین درخواستی باشد٬ امضا نمی‌کند.»

به گزارش تایمز اسرائیل، منابع مصری نیز گفته‌اند، مذاکرات در قطر با هدف یافتن راه‌حلی در مورد شروط حماس برای وجود تضمین مبنی بر توقف کامل جنگ در نوار غزه و عقب‌نشینی کامل اسرائیل از این منطقه بوده است.

طبق این گزارش، اسرائیل هم گفته است که با چنین تضمین‌هایی موافقت نخواهد کرد.

در همین زمینه، سامی ابوزهری، یک سخنگوی گروه افراطی حماس روز پنج‌شنبه به رویترز گفت این گروه از «ایده‌های بایدن» استقبال می‌کند، اما پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را که بر مبنای پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل مطرح شده حماس ملاحظه کرده و رد می‌کند.

این سخنگوی گروه افراطی حماس تصریح کرد، در سند ارائه شده توسط ایالالت متحده «هیچ اشاره‌ای به پایان دادن به تجاوز یا عقب‌نشینی نشده است.»

سامی ابوزهری تاکید کرد: «اسناد اسرائیل از مذاکره نامحدود و بدون تعیین جدول زمانی و از مرحله‌ای صحبت می‌کند که طی آن رژیم اشغالگر اسرای خود را باز می‌گرداند و جنگ را از سر می‌گیرد.»

او گفته است: «ما به میانجی‌ها گفته بودیم که چنین طرحی برای ما قابل قبول نیست.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران ۱۶ کشور دیگر که شهروندان آن‌ها گروگان حماس هستند، در همین روز در بیانیه مشترکی از این گروه افراطی خواستند که با توافق آتش‌بس و معامله آزادی گروگان‌ها موافقت کند.

XS
SM
MD
LG