لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

بالاگرفتن تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان همزمان با سفر مقام آمریکایی به بیروت


درگیری مرزی اسرائیل و حزب‌الله لبنان
درگیری مرزی اسرائیل و حزب‌الله لبنان

ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد هشدار داد که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود.

این در حالی است که ایالات متحده تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه افزایش داده است. آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا، که به بیروت سفر کرده است خواستار رفع تنش «فوری» در مرزهای اسرائیل و لبنان شد.

همزمان با بالا گرفتن درگیری در مرزهای لبنان و اسرائیل، گروه حزب‌الله از توانایی خود برای حمله به حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل٬ خبر داده است.

ییسرائیل کاتز در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به تهدید گروه حزب‌الله برای حمله به بنادر حیفا٬ نوشت که کشورش «به لحظه تصمیم‌گیری برای تغییر قواعد مقابله با حزب‌الله و لبنان بسیار نزدیک شده است.»

وزیر خارجه اسرائیل تصریح کرد: «در صورت وقوع یک جنگ تمام، حزب‌الله را نابود خواهیم کرد و ضربه سختی به لبنان وارد خواهد شد.»

ارتش اسرائیل نیز ساعاتی بعد اعلام کرد: «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان مورد تأیید و بازبینی قرار گرفت و تصمیماتی برای تداوم و افزایش آمادگی نیروها در میدان عملیات اتخاذ شد.»

ییسرائیل کاتز گفت که هزینه چنین اقدامی برای اسرائیل سنگینی خواهد بود، اما «کشور متحد است و باید امنیت را برای ساکنان شمال کشور بازگرداند.»

حزب‌الله لبنان می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، حملات خود به اسرائیل را متوقف نخواهد کرد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا٬ پنتاگون هم در این زمینه گفت که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه باشد.

در همین حال٬ آموس هوکشتاین روز سه‌شنبه گفت: «ما در چند هفته گذشته شاهد تشدید تنش (بین اسرائیل و حزب‌ا‌لله لبنان) بوده‌ایم. رئیس جمهور بایدن خواهان آن است که از تشدید بیشتر و حرکت به سمت یک جنگ بزرگتر جلوگیری شود.»

حملات حزب‌الله لبنان به نواحی شمالی اسرائیل از هفته گذشته که یکی از فرماندهان ارشد این گروه در حمله هوایی اسرائیل کشته شد، تشدید شده است.

این در حالی است که گروه حزب الله لبنان سه‌شنبه تصاویر ویدئویی ۹ دقیقه‌ای یک فروند پهپاد تجسسی خود بر فراز بندر «حیفا» را منتشر کرد.

بندر حیفا ۲۷ کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد.

گزارش‌ها حاکی است که روز دوشنبه ۲۸ خرداد نیز در حملات اسراییل به نواحی مرزی در داخل خاک لبنان یک شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان کشته شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکی از فرماندهان عالی واحد توپخانه حزب‌الله را در حمله هوایی هدفمند به جنوب لبنان از پا درآورده است.

بر اساس گزارش‌ها، فرمانده کشته شده حزب‌الله محمد مصطفی ایوب نام دارد که چهره‌ای کلیدی در واحد توپخانه و موشکی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در جنوب لبنان محسوب می‌شد.

به گفته اسرائیل، او حملات متعددی را علیه شهروندان غیرنظامی اسرائیل و مناطق شمال این کشور طراحی و اجرا کرده بود.

وآموس هوکشتاین پیش از سفر به بیروت٬ روز دوشنبه نیز در سفر به تل آویو با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور اسرائیل مذاکره کرده بود.

حزب‌الله لبنان هفته گذشته اعلام کرد که از روز ۱۶ مهر، یک روز پس از حمله گروه حماس به خاک اسرائیل که آغازگر جنگ اخیر شد، بیش از دو هزار و ۱۰۰ عملیات نظامی علیه اسرائیل انجام داده است.

براساس آمارهای خبرگزاری فرانسه از شروع درگیری‌ها تاکنون دست کم ۴۷۳ نفر، که اکثر آن‌ها شبه نظامیان حزب‌الله و حدود ۹۰ نفر دیگر غیرنظامی بودند، در لبنان کشته شده‌اند.

دولت اسرائیل نیز اعلام کرده که دست کم ۱۵ سرباز این کشور و ۱۱ غیرنظامی در حملات حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG