لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

نماینده آمریکا خواستار توقف سریع درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان شد


آموس هوکستاین (چپ) در کنار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان
آموس هوکستاین (چپ) در کنار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان

آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار رفع تنش «فوری» در مرزهای اسرائیل و لبنان شد.

او روز سه شنبه ۲۹ خرداد در جریان سفر به بیروت گفت: «به نفع همه است که این درگیری‌ها هر چه سریع‌تر و از طریق دیپلماتیک خاتمه یابد. رفع تنش هم مقدور و هم عاجل است.»

حملات حزب‌الله لبنان به نواحی شمالی اسرائیل از هفته گذشته که یکی از فرماندهان ارشد این گروه در حمله هوایی اسرائیل کشته شد، تشدید شده است.

همزمان با سفر فرستاده ویژه آمریکا به بیروت، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که شبه نظامیان این گروه در حمله‌ای پهپادی یک تانک اسرائیلی را هدف گرفته‌اند.

حملات حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت ایران، به شمال اسرائیل چند روز پس از آغاز جنگ در نوار غزه شروع شد و از آن زمان تاکنون درگیری بین این گروه و ارتش اسرائیل تقریباً بدون وقفه طولانی ادامه یافته است.

گزارش‌ها حاکی است که روز دوشنبه ۲۸ خرداد نیز در حملات اسراییل به نواحی مرزی در داخل خاک لبنان یک شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان کشته شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکی از فرماندهان عالی واحد توپخانه حزب‌الله را در حمله هوایی هدفمند به جنوب لبنان از پا درآورده است.

بر اساس گزارش‌ها، فرمانده کشته شده حزب‌الله محمد مصطفی ایوب نام دارد که چهره‌ای کلیدی در واحد توپخانه و موشکی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در جنوب لبنان محسوب می‌شد.

به گفته اسرائیل، او حملات متعددی را علیه شهروندان غیرنظامی اسرائیل و مناطق شمال این کشور طراحی و اجرا کرده بود.

این در حالی است که فرستاده ویژه جو بایدن در بیروت با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان که از متحدان گروه حزب‌الله است، دیدار کرد.

آموس هوکشتاین مذاکرات با رئیس پارلمان لبنان را مفید توصیف کرد و افزود: «ما علاوه بر وضعیت سیاسی و امنیتی فعلی در لبنان در مورد طرح آتش‌بس برای غزه نیز گفت‌وگو کردیم که درعین حال برای پایان دادن به درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل نیز فرصت خوبی فراهم می‌کند.»

آقای هوکشتاین افزود طرح آتش‌بس در غزه که رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته قبل چارچوب آن را اعلام کرد در نهایت می‌تواند به پایان جنگ در این باریکه منجر شود.

او افزود: «آتش‌بس در غزه یا یک راه حل دیپلماتیک آلترناتیو می‌تواند به درگیری در مرزهای اسرائیل و لبنان نیز پایان دهد و امکان بازگشت ساکنان جنوب لبنان و شمال اسرائیل را که آوارده شده‌اند فراهم کند.»

فرستاده ویژه آمریکا پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، این گفتگوها را «عالی» توصیف کرد و گفت: «این وضعیتی بسیار جدی و مقطعی حساس است. هدف تلاش‌های مشترک ما یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از گسترش تنش و نشدید درگیری‌ها است.»

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر نخست‌وزیری لبنان منتشر شد آقای میقاتی گفت «تهدیدهای دائمی اسرائیل» دولت لبنان را از تمرکز بر حفظ آرامش منحرف نخواهد کرد.

او تصریح کرد: «آنچه که ضروری است توقف حملات اسرائیل به لبنان و بازگرداندن آرامش و ثبات به مرزهای جنوبی است.»

آموس هوکشتاین در سفر به بیروت با فرمانده ارتش لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

او روز دوشنبه نیز در سفر به تل آویو با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور اسرائیل مذاکره کرده بود.

حزب‌الله لبنان هفته گذشته اعلام کرد که از روز ۱۶ مهر، یک روز پس از حمله گروه حماس به خاک اسرائیل که آغازگر جنگ اخیر شد، بیش از دو هزار و ۱۰۰ عملیات نظامی علیه اسرائیل انجام داده است.

این گروه بارها تأکید کرده که فقط در صورت برقراری آتش‌بس در نوار غزه حملات خود را متوقف خواهد کرد.

براساس آمارهای خبرگزاری فرانسه از شروع درگیری‌ها تاکنون دست کم ۴۷۳ نفر، که اکثر آن‌ها شبه نظامیان حزب‌الله و حدود ۹۰ نفر دیگر غیرنظامی بودند، در لبنان کشته شده‌اند.

دولت اسرائیل نیز اعلام کرده که دست کم ۱۵ سرباز این کشور و ۱۱ غیرنظامی در حملات حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG