لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

یکی از فعالان آذربایجانی محبوس در زندان اوین به بیمارستان منتقل شد


طاهر نقوی همراه با ۱۰ فعال مدنی دیگر از بهمن پارسال در بازداشت موقت است
طاهر نقوی همراه با ۱۰ فعال مدنی دیگر از بهمن پارسال در بازداشت موقت است

یک وکیل دادگستری از وخامت وضعیت جسمی طاهر نقوی، یکی از ۱۱ فعال مدنی آذربایجانی محبوس در زندان اوین، به دلیل اعتصاب غذا خبر داده است.

سینا یوسفی روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که وضعیت این زندانی سیاسی در هفتمین روز اعتصاب غذا و بعد از قطع داروهای فشار خون و تیروئید بحرانی گزارش شده است.

این وکیل دادگستری مدافع حقوق بشر همچنین از انتقال آقای نقوی به بیمارستان به دلیل وخامت حالش خبر داده است.

به گفته او، در پی اعتصاب غذا، طاهر نقوی به همراه چند تن از زندانیان سیاسی آذربایجان به انفرادی بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده‌اند.

وب‌سایت هرانا پیش از این اعلام کرده بود که آقای نقوی از روز ۲۴ خرداد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به اعتصاب زده است.

این در حالی است که انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، آداپ، روز ۱۰ خرداد، اعلام کرده بود که طاهر نقوی (وکیل دادگستری)، عبدالعزیز عظیمی قدیم (روحانی خلع لباس شده)، باقرحاجی‌زاده مزرعه، کرم مردانه مستعلی بیگلو، فاطمه آتشی خیاوی، مرتضی پروین جدا، آیاز سیفخواه، آراز امان، کمال نوری، سعید جمالزاده، حسین پیری قوشاچای از زمان بازداشت خود در ۱۶ بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون در بازداشت موقت هستند.

به گفته آداپ این زندانیان سیاسی در شهرهای بُناب، رشت، اسلام‌شهر، آستارا و کرج بازداشت و پس از تحمل ۱۵ روز حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین به بند چهار و برخی نیز به بند زنان این زندان منتقل شده‌اند.

۲۲ خردادماه جاری ۷۶۲ تن از فعالین داخل و خارج از ایران با شرکت در کمپین «محاکمه علنی زندانیان سیاسی آذربایجان» با امضای طوماری، خواستار برگزاری دادگاه‌های علنی با حضور هیئت منصفه برای فعالان سیاسی آذربایجانی در ایران شدند.

در ماه‌های گذشته چندین بار بازداشت گروهی فعالان سیاسی و مدنی در آذربایجان توسط نهادهای امنیتی رخ داده است.

فشار حکومت و نهادهای امنیتی ایران بر فعالان سیاسی در میان اقوام و اقلیت‌ها به خاطر آنچه از سوی حکومت «فعالیت‌های جدایی خواهانه» خوانده می‌شود، صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG