لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

یورو ۲۰۲۴؛ ایتالیای بی فروغ و درخشندگی اسپانیا


اسپانیا با دومین برد و دروازه‌ای بسته، اولین تیمی است که به عنوان تیم اول، راهی مرحله حذفی می‌شود.

اسپانیایی‌ها آشکارا مدعی قهرمانی‌اند. مانند میزبان، سه جام در ویترین دارند و برای صعود از چهارمین سکوی برتر، تا اینجای مسابقات پرفروغ‌تر از سایر قدرت‌های قاره ظاهر شده‌اند.

پس از قرعه‌کشی، ایتالیا اسپانیا از مصاف‌های داغ یورو ۲۰۲۴ به شمار می‌رفت و فینال گروه ب قلمداد می‌شد.

مسابقه‌ای که برای اسپانیا نفسگیر نبود. از آغاز، حریف را تحت سلطه قرار داد و با حفظ فشار مداوم، در زمین آتزوری اردو زد.

پرسینگ شاگردان لوئیس دلافوئنته و عطش آنها برای توپ‌ربایی، از مقابل دوناروما آغاز می‌شد که حاصلش خلق موقعیت‌های متوالی بود.

با همین سماجت، سرانجام خط دفاعیِ مدافع عنوان قهرمانی را وادار به اشتباه کردند. ریکاردو کالافیوری از بولونیا اولین گل بخودی تاریخ ایتالیا در جام ملت‌های اروپا را به ثبت رساند.

لامین یامال ۱۶ ساله که کتاب‌های درسی‌اش را هم به آلمان آورده، لب خط می‌درخشید. بچه‌ای که نماد شادابی و طراوت تیم ملی اسپانیاست.

لاروخا که سه گل هم توی دروازه کرواسی کاشته، حالا صدرنشینی‌اش را قطعی کرده و دلافوئنته می‌تواند بدون نگرانی، بازی با آلبانی را به نیمکت‌نشین‌ها بسپارد.

ایتالیای اسپالتی در قیاس با تیم قهرمان مانچینی، در دفاع کم تجربه‌تر است و در حمله کُندتر.

«توقف انگلیس در ایستگاه دانمارک»

از چهار بازی گروه سوم، سه مسابقه ۱-۱ شده. از جمله بازی دانمارک و انگلیس در فرانکفورت که ۴۶ هزار تماشاگر داشت.

هری کین دروازه کاسپر اشمایکل کاپیتان ۳۷ ساله دانمارکی‌ها را باز کرد. اما در همین نیمه نخست، مورتن یولمند هافبک دفاعی اسپورتینگ لیسبون با شوت از راه دور، گل تساوی را زد.

دانمارک فاتح جام ملت‌های شگفت‌انگیز ۱۹۹۲ است که بدون سهمیه، بدون اردو و بدون بازی تدارکاتی، به دلیل محرومیت یوگسلاوی وارد مسابقات شده بود.

اما انگلیس طی ۶۴ سالی که از عمر رقابت‌ها می‌گذرد موفق به فتح جام نشده و بهترین دستاوردش راهیابی به فینال در دوره قبل است.

اسلوونی پس از تساوی ۱-۱ مقابل دانمارک، همین نتیجه را با صربستان هم تکرار کرد. این مساوی ممکن است در نهایت، منجر به حذف هر دو تیم شود.

در جدال بالکانی‌ها به میزبانی مونیخ که ۶۳ هزار تماشاچی داشت، اسلوونی با گل کارنیچنیک تا واپسین لحظات برنده بود.

یان اوبلاک دروازه‌بان سرشناس آتلتیکو مادرید مقاومتی جانانه‌ را برای حفظ این گل به کار بست.

اما در نود و پنجمین دقیقه، لوکا یوویچ صربستانی که در آث میلان توپ می‌زند، هم کشورش را از حذف شدن نجات داد، هم اینکه رکورد تاریخ یورو در ثبت دیرهنگام‌ترین گل مساوی را فرو ریخت.

XS
SM
MD
LG