لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

اسکله شناور آمریکا در ساحل غزه بار دیگر آسیب دید


اسکله شناور غزه
اسکله شناور غزه

آسیب دوباره به اسکله‌ای که دولت آمریکا با صرف میلیون‌ها دلار در ساحل غزه برپا کرد و انتشار گزارش‌هایی از احتمال تعطیلی آن سرنوشت این سازه مخصوص کمک‌رسانی به مردم غزه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

رسانه‌های اسرائیل تصاویری از بخش‌هایی از اسکله موقت دریایی ارتش آمریکا منتشر کردند که پس از فروپاشی دوباره در ساحل غزه، از طریق آب‌های دریای مدیترانه روز شنبه، دوم تیر، به ساحل تل‌آویو رسیده بود.

بر اساس این گزارش‌ها، مردم اسرائیل از جمله در ساحل محبوب «فریشمن» در تل‌آویو با قطعات بزرگ جدا شده از اسکله آمریکایی روبه‌رو شدند که برای کمک‌رسانی به مردم غزه برپا شده بود.

به گزارش رسانه‌ها در اسرائیل، بازرسان شهرداری و نیروهای پلیس تل‌آویو پس از ساعتی این قطعات را جمع‌آوری کردند.

این چندمین بار است که اسکله شناور موقت که سنتکام، نیروهای مرکزی ارتش آمریکا، در منطقه‌ای از مرکز ساحل غزه برپا کرده بودند، با فروپاشی روبه‌رو می‌شود.

امواج بلند دریا ناشی از هوای گرم و به‌شدت شرجی روزهای اخیر عامل فروپاشی این بار اسکله اعلام شد.

از روز ۲۸ اردیبهشت که کار رسمی اسکله آغاز شد، تاکنون تنها ۱۲ روز فعال بوده و بقیه روزها نیروهای آمریکایی در حال تعمیر و راه‌اندازی دوباره آن بوده‌اند. آمریکا برای تعمیر اسکله نیازمند یاری اسرائیل بوده و برای سوار کردن دوباره آن، اسکله را به بندر اشدود اسرائیل برده و برگردانده است.

در ۱۲ روزی نیز که اسکله عملا فعال بوده، محموله‌هایی معادل حدود ۲۵۰ کامیون از آن تخلیه شده است.

قرار بود این اسکله پاسخی سریع‌تر و کارآمدتر برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم در غزه باشد و کشتی‌های متعددی روزانه محموله‌های اقلام مورد نیاز را از قبرس به سوی این اسکله در غزه ببرند تا در آن‌جا تخلیه شده و برای توزیع میان مردم سوار کامیون‌ها شود.

حدود یک هزار سرباز آمریکایی بدون ورود به غزه در چارچوب پروژه‌ای ۲۳۰ میلیون دلاری این اسکله شناور را با دستور جو بایدن در طول دو ماه برپا کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا در روز ۱۷ اسفند سال گذشته در اوج انتقادهای جهانی ازاسرائیل به دلیل «ایجاد مانع» در راه کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه، هنگام اعلام برپایی این اسکله گفت این پایانه موقت کمک‌های بشردوستانه را «به میزان زیادی» افزایش خواهد داد.

پیش از فروپاشی دوباره اسکله نیز برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل متحد، در پی کشته شدن ۲۷۴ فلسطینی در جریان عملیات تکاوران اسرائیلی برای نجات چهار گروگان اسرائیلی در غزه، انتقال محموله‌های امدادی بیشتر به پایانه آمریکایی را متوقف کرده بود.

به نوشته گاردین، مقامات آمریکایی شناخت دقیقی از شرایط آب و هوایی منطقه نداشتند و ارزیابی نکرده بودند که امواج بلند دریا به فروپاشی آن منجر شود.

به نوشته گاردین، در این وضعیت، سرنوشت این طرح با ابهام روبه‌رو شده است. نیویورک تایمز نیز هفته گذشته نوشت اسکله اهداف تعیین شده را برآورده نمی‌کند و برچیده خواهد شد.

اما ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز ۳۱ خرداد گفت: «بر خلاف برخی گزارش‌های رسانه‌ها، تاریخی برای پایان این مأموریت تعیین نکرده‌ایم.»

زَیاد عیسی، رئیس سیاست و تحقیقات در خیریه بریتانیایی «اکشن اِید» به گاردین گفت میزان کمک‌های روزانه بشردوستانه که در نیمه اول ماه ژوئن وارد این باریکه شده، به کمتر از صد کامیون در روز کاهش یافته است.

اسرائیل گروه افراطی حماس را متهم کرده که کمک‌های ارسالی برای غیرنظامیان غزه به‌ویژه سوخت را برای نیروهای خود «غارت» می‌کند و آن‌ را برای «تونل‌های تروریستی» که سران حماس در آن پنهان شده‌اند، می‌برد.

با این حال، ارتش اسرائیل هفته گذشته عملیات نظامی در مرز رفح را کاهش داد تا امکان کمک‌رسانی به داخل غزه از طریق گذرگاه «کرم شالوم» در امتداد مرز رفح، فراهم شود.

تصمیم ارتش با ناخشنودی نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل روبه‌رو شد، اما ارتش تصمیم به توقف روزانه عملیات از ساعت هشت صبح تا هفت شب هر روز را ادامه داد.

از سوی دیگر، زَیاد عیسی به گاردین گفت وضعیت از زمانی که توقف تاکتیکی ارتش اسرائیل اعلام شده، «هیچ تفاوتی» نکرده است.

جنگ غزه در پی حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در مهر پارسال آغاز شد و اکنون نهمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده که تا پیش از حمله به اسرائیل، ۱۷ سال حاکمیت در غزه را به طور انحصاری در دست داشت و نیروهایش انروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای ۲.۳ میلیون ساکن غزه را همراهی می‌کردند.

انروا از آغاز جنگ درگیر بحران‌های متعددی با اسرائیل بوده و با اتهام عضویت شماری از نیروهایش در حمله حماس به مردم اسرائیل روبه‌روست.

با استفاده از شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، گاردین، نیویورک تایمز/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG