لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

تخلیه خدمه یک کشتی در جنوب شرقی یمن بعد از «آب‌گرفتگی»


تصویری از کشتی یونانی توتور که بعد از حمله حوثی‌ها غرق شد
تصویری از کشتی یونانی توتور که بعد از حمله حوثی‌ها غرق شد

تنها چند روز بعد از غرق شدن یک کشتی یونانی مورد هدف قرار گرفته توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران در آب‌های نزدیک یمن، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا از دریافت «پیام اضطراری» از یک کشتی دیگر خبر داد.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک پیام اضطراری از کشتی باری در ۹۶ مایلی بندر نشطون در جنوب شرقی یمن دریافت کرده است.

این گزارش که روز یکشنبه سوم تیرماه منتشر شد، می‌افزاید کشتی یاد شده با آب‌گرفتگی مواجه شده و خدمه نتوانسته‌اند از ورود آب به کشتی جلوگیری کنند.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا در ادامه می‌افزاید کاپیتان و سایر پرسنل به خاطر آب گرفتگی مجبور به ترک کشتی شده و وارد یک شناور دیگر شده‌اند. هنوز مشخص نیست عامل آسیب دیدن این کشتی حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران باشد.

مرکز امنیت تجارت دریایی بریتانیا وابسته به نیروی دریایی این کشور سه‌شنبه ۲۹ خرداد نیز اعلام کرد کشتی تجاری یونانی با نام «توتور» که هفته گذشته در ۶۶ مایلی بندر الحدیده هدف قرار گرفته بود، غرق شده است.

این نهاد نظامی بریتانیایی صبح روز یکشنبه نیز اعلام کرده بود یک کشتی تجاری در ۱۲۰ کیلومتری غرب بندر حدیده یمن هدف حمله پهپادی قرار گرفته و آسیب دیده است، اما آسیبی به خدمه نرسیده و کشتی یاد شده به حرکت خود ادامه می‌دهد.

شورشیان حوثی، از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، شامگاه شنبه اعلام کرد که با هماهنگی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق، به پنج کشتی در بندر حیفای اسرائیل و دریای مدیترانه حمله کرده است.

تاکنون گزارشی درباره این ادعای حوثی‌ها منتشر نشده، اما تاکنون همه حملات این گروه و شبه‌نظامیان نیابتی ایران در عراق به اسرائیل بی‌نتیجه بوده است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده است که ترابری جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را که از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا می‌گذرد، انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG