لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

دفاع نتانیاهو از تصمیم خود برای علنی کردن اختلاف با آمریکا درباره دریافت تسلیحات


نخست‌وزیر اسرائیل با دفاع از تصمیم خود برای علنی کردن آنچه تأخیر آمریکا در ارسال تسلیحات برای این کشور خوانده بود، مدعی شد که ماه‌ها مذاکرات خصوصی با مقام‌های دولت جو بایدن نتیجه‌ای در برنداشت.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه سوم تیر در ابتدای جلسه کابینه خود گفت: «بعد از ماه‌ها تغییر نکردن وضعیت، تصمیم گرفتم در ملأ عام اطهارنظر کنم. این کار را بر اساس سال‌ها تجریه انجام دادم و می‌دانستم برای نتیجه گرفتن ضروری است.»

او سه‌شنبه هفته گذشته با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد که دولت آمریکا از ارسال تسلیحات مورد نیاز اسرائیل خودداری می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در ویدئویی که به زبان انگلیسی منتشر کرده‌ بود گفت: «غیرقابل تصور است که دولت آمریکا طی چند ماه گذشته تحویل سلاح و مهمات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.»

او همچنین افزود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به او تضمین داده است که دولت بایدن «شبانه‌روز تلاش می‌کند» این مانع را برطرف کند.

آنتونی بلینکن در نشستی خبری در واشینگتن در پاسخ به سوالی در مورد سخنان آقای نتانیاهو حاضر نشد با صراحت بگوید که آیا به رهبران اسرائیل چنین تضمینی داده است یا نه. اما خاطر نشان کرد که دولت آمریکا هنوز در حال بررسی یک محموله بمب‌های بزرگ به دلیل نگرانی در مورد کاربرد آن‌ها در مناطق پر جمعیت است.

آموس هوکشتاین، مشاور و فرستاده آقای بایدن به خاورمیانه، در واکنش گفت که این اظهارات آقای نتاننیاهو «غیر سازنده» و «از آن مهم‌تر، کاملاً نادرست» است.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در جمع خبرنگاران گفت که این ویدئو برای کاخ سفید غافلگیرکننده بود.

این نخستین بار نبود که نخست‌وزیر اسرائیل در هشت ماه گذشته که جنگ با گروه افراطی حماس در جریان است، از تصمیمات و سیاست‌های دولت دموکرات ایالات متحده به شکل علنی انتقاد می‌کرد.

او روز یکشنبه در توضیح بیشتر گفت که حدود چهار ماه پیش کاهش چشمگیری در تأمین تسلیحات از سوی آمریکا برای اسرائیل اعمال شد و افزود: «به مدت چهار هفته از دوستان آمریکایی خود خواستیم ارسال سلاح را تسریع کنند. بارها و بارها این درخواست را مطرح کردیم.»

او با اشاره به این که در سطوح گوناگون دیپلماتیک از دولت ایالات متحده درخواست سلاح کرده است، تصریح کرد: «همه‌جور توضیحی دریافت کردیم، اما یک چیز بود که به دست نیاوردیم: وضعیت اساسی تغییری نکرد.»

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که در «آینده نزدیک» این مشکل حل شود.

این در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل برای دیدار با همتای آمریکایی خود راهی واشینگتن شده و گفته است مذاکرات او با مقامات آمریکایی در این سفر «برای آینده جنگ، تعیین‌کننده و حیاتی است».

یوآو گالانت بامداد یک‌شنبه در فرودگاه تل‌آویو پیش از آغاز سفرش گفت روابط اسرائیل با آمریکا «از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری یافته است».

او گفت در مورد تحولات (در جبهه جنگ غزه و مرز شمالی اسرائیل) با مقامات آمریکا مذاکره خواهد کرد.

آقای گالانت افزود اسرائیل «برای هر اقدامی که ممکن است در غزه، لبنان و در مناطق دیگر مورد نیاز باشد، آمادگی دارد».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که یوآو گالانت با رویکرد بنیامین نتانیاهو در درز دادن موضوع اختلاف با آمریکا بر سر محموله مهمات موافق نبود.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG