لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

آمریکا: چین از توافق دفاعی اخیر بین روسیه و کره شمالی نگران است


Koreas Tensions
Koreas Tensions

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پس از سفر اخیر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ، چین به رغم اتحادش با روسیه نگران جسور شدن حکومت کره شمالی و ایجاد یک بحران منطقه‌ای است.

کرت کمپل روز دوشنبه ۴ تیر افزود که چین در تماس‌ها با آمریکا اشاره کرده است که از سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور روسیه و توافق دفاعی این کشور با کره شمالی «مضطرب» است.

آقای کمپل در بخشی از سخنرانی خود در پژوهشکده شورای سیاست خارجی در واشینگتن گفت: «به اعتقاد من می‌توان گفت که احتمالاً چین در مورد ترغیب کره شمالی به انجام اقدامات تحریک آمیز که می‌تواند موجب بروز بحران درشمال شرقی آسیا شود نگران است.»

معاون وزارت خارجه آمریکا در تشریح دیدگاه خود به افزایش رویارویی‌های کوچک نظامی در مرزهای دو کره و همین‌طور «لحن تحریک آمیز» و «عزم قاطع» کره شمالی در پرهیز از دیپلماسی با آمریکا اشاره کرد.

او افزود که به اعتقاد واشینگتن روسیه در پی حمایت گسترده‌تر از کره شمالی حتی، به‌طور بالقوه، در عرصه هسته‌ای است.

کرت کمپل گفت: «این‌ها رویدادهای خطرناکی هستند و ما با دقت آن‌ها را زیر نظر داریم.»

حکومت کره شمالی به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی این کشور در قطعنامه‌های متعددی از سوی سازمان ملل تحریم شده است ولی با ارسال مهمات برای روسیه که در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد اکنون از حمایت آن کشور که در شورای امنیت حق وتو دارد برخوردار شده است.

توافق نظامی که رهبران روسیه و کره شمالی هفته گذشته امضا کردند، شامل کمک هر یک از دو کشور به طرف دیگر در صورت وقوع حمله نظامی است.

برخی از کارشناسان این توافق را بازگشت به سطح همکاری نظامی مسکو و پیونگ یانگ در دوران جنگ سرد می‌دانند.

چین در دهه‌های گذشته مهم‌ترین شریک اقتصادی و سیاسی کره شمالی بوده ولی در سال‌های اخیر تلاش کرده مناسبات با پیونگ یانگ را در سطح محدودی حفظ کند.

این کشور در مورد سفر اخیر ولادیمیر پوتین و توافق دفاعی روسیه و کره شمالی اظهارنظر علنی نکرده است.

واشینگتن حکومت چین را نیز به حمایت از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین متهم کرده هر چند از نظر آمریکا پکن تاکنون مستقیماً اسلحه و مهمات در اختیار مسکو قرار نداده است.

کرت کمپل در بخش دیگری از سخنرانی در پژوهشکده شورای سیاست خارجی گفت هر چند چین و روسیه در خصومت با غرب متحد هستند، ولی سیاست آن‌ها در مورد نه فقط کره شمالی بلکه مناسبات پکن با جمهوری‌های سابق شوروی در آسیای میانه تفاوت دارد.

معاون وزارت خارجه آمریکا افزود: «فکر می‌کنم که به احتمال فراوان در آینده تنش بین مسکو و پکن دوباره ظهور خواهد کرد.»

او خاطر نشان کرد که در کوتاه مدت چین دست بالا را دارد و ممکن است در زمینه تولید زیردریایی و فناوری‌های دیگر که روسیه در آن زمینه‌ها هنوز پیشرفته‌تر است از مسکو کمک بگیرد.

XS
SM
MD
LG