لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

«آمادگی آمریکا» برای تخلیه شهروندانش از لبنان در صورت تشدید درگیری اسرائیل وحزب‌الله


تصویری از داخل خاک لبنان که آتش سوزی در شمال اسرائیل را در روز چهارشنبه نشان می‌دهد.
تصویری از داخل خاک لبنان که آتش سوزی در شمال اسرائیل را در روز چهارشنبه نشان می‌دهد.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل، مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورت بروز جنگ، ایالات متحده آماده است که شهروندان خود را از لبنان خارج کند.

سه مقام دفاعی ایالات متحده و یک مقام نظامی پیشین این کشور روز پنجشنبه هفتم تیرماه به شبکه «ان‌‌بی‌سی‌نیوز» گفته‌اند٬ ناو «یو اس اس واسپ»، یک کشتی جنگی آبی خاکی و تفنگداران دریایی از «یگان اعزامی »۲۴ که قابلیت عملیات ویژه را دارد، روز چهارشنبه به سمت دریای مدیترانه حرکت کرده‌اند.

این مقامات که نامشان فاش نشده همچنین تصریح کرده‌اند که کشتی « واسپ»‌ در شرق دریای مدیترانه حضور خواهد داشت تا برای خروج آمریکایی‌ها، کمک‌های نظامی و سایر ماموریت‌ها آماده باشد.

این اقدام نظامی از سوی واشینگتن در حالی صورت می‌گیرد که درگیری و تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل همچنان در حال افزایش است و مقامات آمریکایی می‌گویند که به طور فزاینده‌ای نگران هستند که اسرائیل در هفته‌های آینده حملات هوایی و زمینی احتمالی به لبنان را آغاز کند.

با وجود فشار دولت بایدن به اسرائیل برای جلوگیری از وقوع یک درگیری دیگر، مقامات دولت اسرائیل خواستار ایجاد یک منطقه حائل ۱۶ کیلومتری با حزب‌الله در مرز لبنان هستند و در صورت شکست این راه‌حل دیپلماتیک، اسرائیل می‌گوید آماده حمله به لبنان است.

هشدار به شهروندان برای سفر به لبنان

این در حالی است که سفارت آمریکا در بیروت روز پنجشنبه از همه شهروندان آمریکایی خواست که به دلیل «‌وضعیت پیچیده امنیتی»‌، به این کشور سفر نکنند.

سفارت روسیه در بیروت نیز از شهروندان خود خواسته‌است تا زمانی که اوضاع در بخش جنوبی این کشور آرام نشود، از سفر به لبنان خودداری کنند.

آلمان، کانادا، کویت و بریتانیا نیز پیشتر از شهروندان خود خواسته‌بودند از سفر به لبنان خودداری کرده و در صورت حضور در خاک این کشور، هرچه‌ سریعتر لبنان را ترک کنند.

حزب‌الله لبنان که در اوایل دهه ۱۹۸۰ و در دوره اشغال لبنان از سوی اسرائیل با کمک مالی و نظامی جمهوری اسلامی تاسیس شد، از آغاز جنگ اسرائیل در غزه، حملات متعددی را به سوی خاک اسرائیل صورت داده‌است.

حدود سه هفته پیش، حزب‌الله پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این گروه شبه‌نظامی شد، شهرها و مواضع نظامی اسرائیل را با بزرگ‌ترین حملات راکتی و پهپادی خود تاکنون هدف قرار داد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هفته گذشته هشدار داد که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف، «هیچ جایی در اسرائیل امن نخواهد بود.»

طی هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان که به موازات جنگ غزه جریان دارد، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان، از جمله ۷۰ غیرنظامی، کشته شده‌اند. اسرائیل نیز تاکنون ۲۶ کشته داده است که ۱۰ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG