لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

مکرون از نتانیاهو خواست از تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله جلوگیری کند


 بنیامین نتانیاهو و امانوئل مکرون (عکس از آرشیو)
بنیامین نتانیاهو و امانوئل مکرون (عکس از آرشیو)

امانوئل مکرون٬ رئیس جمهور فرانسه٬ در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، از نخست وزیر اسرائیل خواست تا از تشدید تنش‌ها و وقوع یک جنگ تمام عیار با حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون در این تماس تلفنی «بار دیگر نگرانی جدی خود را در مورد تعمیق تنش‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل مطرح و بر لزوم جلوگیری از وقوع جنگی تمام عیار که به طور همزمان به منافع لبنان و اسرائیل لطمه می‌زند، تاکید کرد».

طبق این بیانیه، رئیس جمهور فرانسه همچنین بر لزوم «اقدام فوری همه طرف‌ها برای حرکت سریع به سمت راه‌حل دیپلماتیک» به منظور پایان دادن به درگیری‌ها، تأکید کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در ادامه گفته است که رهبران دو کشور در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک کنونی رایزنی کردند.

در حالی این تماس تلفنی انجام شده است که آموس هوچستین، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا، قرار است روز چهارشنبه به فرانسه سفر کند.

آموس هوچستین قرار است که با ژان ایو لودریان فرستاده ویژه امانوئل مکرون برای لبنان، دیدار کند.

آقای ایو لودریان ماه گذشته میلادی برای کاهش تنش به اسرائیل و لبنان سفر کرده بود.

در هفته‌های اخیر نگرانی از یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله تشدید شده و آمریکا پیشتر در خصوص نوع واکنش احتمالی ایران در صورت وقوع چنین جنگی ابراز نگران کرده است.

آتش‌بس غزه

در همین حال، معاون رهبر حزب الله لبنان نیز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرده است، آتش‌بس در غزه تنها راه حل برقراری آرامش در مرزهای لبنان و اسرائیل است.

شیخ نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله لبنان در این مصاحبه گفت: «اگر آتش‌بس در غزه برقرار شود، بدون هیچ بحثی درگیری (در مرز لبنان را ) متوقف خواهیم کرد.»

این مقام گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران تاکید کرد که مشارکت حزب‌الله در درگیری با اسرائیل به عنوان یک جبهه حمایتی برای گروه افراطی حماس بوده است و در صورتی که جنگ در غزه متوقف شود، این حمایت نظامی هم دیگر ادامه نخواهد داشت.

آمریکا و کشورهای اروپایی حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هفته گذشته در دیدار با همتای اسرائیلی خود که به آمریکا رفته بود، هشدار داد که ادامه حملات روزانه حزب‌الله به اسرائیل در ماه‌های اخیر، می‌تواند اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها را وارد یک جنگ ناخواسته کند».

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرده بود چنین جنگی برای لبنان «یک فاجعه» خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز یکشنبه نوشت نظر به توقف مذاکرات میانجی‌گران برای دستیابی به یک راهکار سیاسی که نیروهای حزب‌الله را از مرز با لبنان دور کند، مقامات آمریکا و اروپا به حزب‌الله هشدار داده‌اند که در صورت تصمیم اسرائیل به آغاز عملیات جنگی در لبنان، نباید به واشینگتن یا عاملی دیگر برای مهار رهبران اسرائیل امیدوار باشد.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در روزهای اخیر گفتند برای حل بحران جنگی میان این کشور با حزب‌الله در لبنان «راهکار دیپلماتیک را ترجیح می‌دهند» اما برای هر سناریوی دیگری نیز آماده خواهند بود.

XS
SM
MD
LG