لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

حوثی‌ها یک سیاستمدار متحد دولت رسمی یمن را «آزاد می‌کنند»


حامیان گروه حوثی‌ها در پایتخت یمن
حامیان گروه حوثی‌ها در پایتخت یمن

مذاکره کننده ارشد گروه حوثی‌ها به رویترز خبر داد که این گروه براساس توافقی که اخیراً با دولت رسمی یمن صورت گرفته است، محمد قحطان، رهبر حزب «اصلاح» و سیاستمدار متحد دولت یمن، را آزاد می‌کند.

یکی از مذاکره کنندگان دولت یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است و نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه ۱۳ تیر به این خبرگزاری گفت حوثی‌ها هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا محمد قحطان زنده یا مرده است.

محمد قحطان، که حزب او به نام «اصلاح» بخش نیرومندی از دولت یمن است، در سال ۱۳۹۴ توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران دستگیر شد.

خانواده‌اش می‌گویند از محل نگهداری او اطلاع ندارند و تاکنون به آن‌ها اجازه ملاقات با او نداده‌اند.

عبدالقدیر المرتضی، مذاکره کننده حوثی‌ها به سبا، خبرگزاری رسمی یمن که در کنترل حوثی‌ها است، گفته اگر محمد قحطان مرده باشد، جنازه او با جنازه ۵۰ حوثی که در اختیار دولت یمن است و اگر او زنده باشد با ۵۰ حوثی که در زندان‌های دولت یمن هستند مبادله خواهد شد.

او به سؤال خبرگزاری رویترز در مورد زنده یا مرده بودن محمد قحطان پاسخ نداد.

حوثی‌ها چند ماه پیش نیز به درخواست دولت یمن برای روشن کردن وضعیت آقای قحطان پاسخ ندادند و این باعث شد دو دور از مذاکرات بین دو طرف بر سر آزادی و مبادله زندانیان شکست بخورد.

عبدالقدیر المرتضی افزود که روز چهارشنبه در مذاکرات حوثی‌ها با دولت یمن فهرستی حاوی نام حدود ۴۰۰ زندانی و اسیر که ممکن است مبادله شوند بین دو طرف رد و بدل شده است. او افزود که تاکنون توافق نهایی در این زمینه صورت نگرفته ولی مذاکرات در مورد مبادله اسرا در مسقط، پایتخت عمان، ادامه خواهد یافت.

گفتگو در مورد مبادله اسرا بخش مهمی از مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی ده ساله در یمن است که به ابتکار و میزبانی سازمان ملل و حکومت عمان جریان دارد.

حوثی‌ها در سال ۹۳ بخش گسترده‌ای از نواحی شمالی و مرکزی و صنعا، پایتخت یمن، را تصرف کردند. ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی در بهار ۹۴ در حمایت از دولت یمن وارد این جنگ شد.

در دو سال گذشته از شدت نبردها کاسته شده و به به نظر می‌رسد که تحت تأثیر سیاست کاهش تخاصم بین تهران و ریاض طرف‌های درگیر به حفظ وضعیت فعلی که «جنگ سرد» تلقی می‌شود و حتی رفع کامل تخاصم تمایل پیدا کرده‌اند.

حوثی‌ها به عنوان بخشی از مجموعه نیروهای مورد حمایت ایران که «محور مقاومت» نامیده می‌شود یکی از حامیان مهم گروه حماس در جنگ با اسرائیل هستند.

این گروه از نیمه دوم آبان حملات پهپادی و موشکی به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ را آغاز کرد و می‌گوید تا برقراری آتش‌بس در نوار غزه به این حملات ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG