لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

نخست‌وزیر جدید بریتانیا طرح اخراج مهاجران به روآندا را لغو کرد


کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا
کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا

نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز شنبه در اولین روز کاری خود اعلام کرد که طرح جنجالی دولت قبلی برای اخراج مهاجران به کشور آفریقایی روآندا ملغی شده و تمرکز اصلی دولت جدید بر رشد اقتصادی خواهد بود.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، روز جمعه، ۱۵ تیر، با پیروزی قاطع در انتخابات، به ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران در این کشور پایان داد.

او روز شنبه گفت که برای ایجاد تغییر «بی‌تاب» است و حزبش مأموریت دارد تا سیاست را به گونه‌ای متفاوت پیش ببرد.

آقای استارمر روز خود را با تشکیل اولین جلسه کابینه آغاز کرد که شامل اولین وزیر زن دارایی بریتانیا، ریچل ریوز، و وزیر امور خارجه جدید، دیوید لامی می‌شد.

او با لبخند و در میان تشویق اعضای کابینه گفت: «ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، پس بیایید دست به کار شویم.»

نخست وزیر جدید بریتانیا سپس، در یک نشست خبری، اعلام کرد که طرح جنجالی محافظه‌کاران برای مقابله با ورود قایق‌های کوچک مهاجران به سواحل جنوبی بریتانیا از طریق اخراج آن‌ها به روآندا را ادامه نخواهد داد.

او در دفتر خود در پلاک ۱۰ خیابان داونینگ در لندن به خبرنگاران گفت: «طرح روآندا پیش از آغاز، شکست خورده و مرده بود. من حاضر نیستم با ترفندهایی که بازدارنده نیستند، ادامه دهم.»

با افزایش قابل توجه تعداد پناهجویان غیرقانونی در بریتانیا، حزب محافظه‌کار این کشور تحت فشار بود که راه حلی برای این معضل پیدا کند.

ایده محافظه‌کاران برای اعزام این پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا هم نتوانسته است مشکل را حل کند. در حالی‌که گروه‌های حقوق بشری دولت سوناک را متهم کردند که با این اقدام حقوق انسان‌ها را زیر پا می‌گذارد، در مقابل طرفداران اخراج پناهجویان از این‌که تاکنون حتی یک پرواز هم به سمت روآندا صورت نگرفته گلایه‌مند هستند.

وکلای دفتر امور پناهجویی سازمان ملل گفته‌اند که پناهجویان در روآندا، در شرق آفریقا، با احتمال اخراج اجباری به کشورهایی روبه‌رو می‌شوند که در آنجا جانشان به خطر می‌افتد.

سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۹ هزار نفر با قایق‌های کوچک وارد بریتانیا شدند که از رکورد نزدیک به ۴۶ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ کمتر بود. در سال جاری نیز تا به حال بیش از ۱۰ هزار پناهجو خود را به بریتانیا رسانده‌اند.

در میان مهاجرانی که خود را با قایق‌های کوچک و با هزار مشقت از فرانسه به بریتانیا می‌رسانند تعداد قابل توجهی ایرانی و افغانستانی نیز هست.

بریتانیا سالانه بیش از سه میلیارد پوند برای بررسی درخواست‌های پناهجویی هزینه می‌کند و هزینهٔ اسکان دادن این افراد در هتل‌ها و دیگر اماکن روزانه هشت میلیون پوند برای دولت این کشور هزینه دارد.

ریشی سوناک در مناظرهٔ اول با کی‌یر استارمر بار دیگر گفت اگر دادگاه حقوق بشر اروپا بخواهد مقابل طرح او برای فرستادن پناهجویان بایستد، از معاهده حقوق بشر اروپا خارج خواهد شد و این اقدام را اولویت دادن به «امنیت کشور» دانست.

در مقابل آقای استارمر گفت دولتی که حزب کارگر تشکیل دهد، از موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و قوانین جهانی خارج نمی‌شود، چون او می‌خواهد بریتانیا بازیگری مورد احترام در سطح جهان باشد.

مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه زندگی، بالا رفتن قیمت اجاره و خرید مسکن، بحران مهاجرت، مالیات و همچنین مسائل بهداشت و درمان از اصلی‌ترین بحث‌ها در فرایند انتخاباتی بریتانیا بود.

استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، روز شنبه بر تعهد خود به رشد اقتصادی کشور و حمایت تزلزل‌ناپذیر از ناتو تأکید کرد و در اولین روز کاری خود با رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین، گفت‌وگو کرد.

استارمر هفته آینده در اجلاس ناتو در واشینگتن، اولین حضور بین‌المللی خود به عنوان رهبر را تجربه خواهد کرد.

پیروزی حزب کارگر در انتخابات بریتانیا، محافظه‌کاران این کشور را با چالش‌های داخلی و درون‌حزبی روبه‌رو کرده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG