لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

حملات اوکراین به چند منطقه روسیه؛ مسکو در حال «از دست دادن کنترل بر کریمه» است


اوکراین به خاطر حملات پهپادی و موشکی روسیه به خاک این کشور، روز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد
اوکراین به خاطر حملات پهپادی و موشکی روسیه به خاک این کشور، روز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد

مقام‌های روسیه می‌گویند در حملات پهپادی اوکراین به چند منطقه در روسیه یک تن کشته شد و دو ایستگاه برق و یک انبار نفت آتش گرفت.

حمله روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه اوکراین به روسیه یک روز پس از «مرگبارترین» حملات موشکی و پهپادی روسیه به کی‌یف و چند شهر دیگر این کشور بود که در آن، بزرگ‌ترین مرکز درمانی تخصصی کودکان اوکراین و یک مرکز درمانی دیگر آن در منطقه دنپروسکی با موشک کروز هدف قرار گرفت.

حملات روسیه به اوکراین با محکومیت دبیرکل سازمان ملل روبه‌رو شد و پنج کشور عضو دائم و غیردائم شورای امنیت، شامل آمریکا، فرانسه و بریتانیا، خواهان نشست اضطراری شورا در روز سه‌شنبه شدند.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ۳۸ فروند پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند.

به گزارش منابع روسی، ۲۱ پهپاد اوکراین بر فراز منطقه روستوف جنوبی و هفت فروند در حریم هوایی کورسک رهگیری شد. روستوف جنوبی و کورسک با اوکراین هم‌مرز هستند.

آندره بوخاروف، فرماندار شهر کالاچ‌آن‌دون در منطقه بلگورود، در کانال تلگرامی خود از آتش گرفتن یک ایستگاه فرعی برق و یک انبار نفت در پی اصابت قطعات پهپادهایی که دفاع هوایی روسیه رهگیری کرده بود، خبر داد.

او گفت حریق در ایستگاه برق به سرعت مهار شد اما آتش‌نشانان در حال مبارزه با شعله‌های آتش در انبار نفت هستند.

به گفته بوخاروف، کسی آسیب ندیده و تهدیدی متوجه ساختمان‌های مسکونی اطراف نیست.

با این حال، وزارت دفاع روسیه به حمله اوکراین به بلگورود در روز سه‌شنبه اشاره نکرده بود. اما فرماندار بلگورود گفت چهار نفر در این منطقه کشته و ۲۰ نفر زخمی شده و ده‌ها خانه و آپارتمان و خودروی مردم آسیب دیده است.

دومین ایستگاه برق که در حمله شبانه اوکراین به روسیه آسیب دید، در منطقه روستوف واقع است. مقامات محلی نیز از خاموش کردن حریق در این ایستگاه خبر دادند.

عزای عمومی در اوکراین پس از «مرگبارترین حملات روسیه»

شمار تلفات حملات روز دوشنبه روسیه به اوکراین به ۴۱ تن و تعداد مجروحین به بیش از ۱۷۰ نفر افزایش یافت.

غیر از کی‌یف، شهرهای کریوی ریه، دنیپرو و پوکروفسک آماج حملات موشکی و پهپادی روز دوشنبه روسیه قرار گرفت که در آن غیر از بیمارستان تخصصی کودکان کی‌یف به نام «اوخمتدیف» و یک واحد درمانی دیگر پایتخت که یک مرکز زایمان نیز داشت، یکصد ساختمان غیرنظامی شامل خانه‌های مسکونی و یک مرکز تجاری آسیب دیدند.

تصاویری که از آسیب ناشی از این حملات منتشر شد، نشان می‌داد که والدین نوزادان بستری شده در بیمارستان مبهوت و گریان دنبال فرزندان خود هستند و صدها تن از مردم کی‌یف به کمک برای برداشتن آوارهای بیمارستان شتافته بودند.

اوکراین روز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرده است.

ولودیمیر زلنسکی که در زمان حمله روسیه به کشورش در ورشو در حال گفتگو با دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، برای امضای یک توافق جدید همکاری نظامی و امنیتی علیه روسیه بود، قول داد از روسیه انتقام بگیرد.

آقای توسک نیز گفت اوکراین حمله روسیه را تلافی خواهد کرد.

اوکراین روز دوشنبه به متحدان غربی خود گفت حملات روسیه به تأسیسات زیربنایی این کشور نشان داد که اوکراین تا چه حد نیازمند ارتقای سامانه دفاع هوایی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد حمله روسیه به‌ویژه به بیمارستان‌ کودکان را «شوک‌آور» خواند و آن را محکوم کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دوشنبه شب حمله روسیه به اوکراین را «یک یادآوری هولناک از وحشی‌گری روسیه» عنوان کرد و متعهد شد که دفاع هوایی اوکراین را تقویت کند.

رهبران کانادا و بریتانیا نیز حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند و نخست‌وزیر ایتالیا آن را در ردیف «جنایت جنگی» نامید.

وزارت دفاع روسیه با «تکذیب» حمله به غیرنظامیان اوکراین گفته بود که اقدامات مسکو در روز دوشنبه متوجه «اهداف صنایع نظامی» و «پایگاه‌های هوایی» اوکراین بود.

ژنرال آندره‌ی کوستین، دادستان کل اوکراین، اعلام کرد در مورد حملات روز دوشنبه روسیه با کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، گفتگو کرده و تمامی اطلاعات و شواهد مربوط به حملات به پایتخت و سایر شهرهای اوکراین را در اختیار دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی قرار خواهد داد.

تشدید حملات روسیه به اوکراین در آستانه نشست روز سه‌شنبه سران ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، در واشینگتن صورت می‌گیرد.

در نشست سران ناتو به مناسبت هفتادوپنجمین سالروز این پیمان، قرار است از جمله راه‌های ادامه حمایت نظامی ناتو از اوکراین بررسی شود.

«روسیه در حال از دست دادن کنترل بر مرکز کریمه»

در تحولی دیگر، اولکسی نیژپاپا، فرمانده نیروی دریایی اوکراین در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که روسیه در حال از دست دادن کنترل خود بر مرکز شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه است.

به گفته این مقام دریایی اوکراین، روسیه «مجبور شده که تقریباً تمامی کشتی‌های جنگی خود را از کریمه به نقاط دیگر منتقل کند و مرکز اصلی دریایی روسیه نیز به‌دلیل حملات اوکراین، ناکارآمد شده است».

دریاسالار نیژپاپا افزود حملات اخیر موشکی و پهپادی اوکراین به پایگاه سواستوپل که یک مرکز لجیستیک برای تعمیرات، آموزش و انبار مهمات بود، «موجب خسارات سنگینی شده است».

روسیه به ندرت آسیب‌های ناشی از حملات اوکراین به تأسیسات خود را فاش می‌کند.

روسیه ده سال پیش شبه‌جزیره کریمه را که متعلق به اوکراین بود، به اشغال درآورد و در حمله فوریه ۲۰۲۲ به این کشور نیز بخش‌های وسیعی از چهار استان اوکراین را تصرف کرد.

رئیس‌جمهور روسیه این هفته گفت برای پایان جنگ روسیه در اوکراین، کی‌یف باید از مالکیت این چهار استان دست بکشد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، گاردین، اسپوتنیک، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG