لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

هندبال پسران ایران در آستانه صعود به مسابقات جهانی


تیم ملی هندبال جوانان ایران در نخستین دیدارش از مرحله یک چهارم نهایی قهرمانی آسیا، با نتیجه ۱۹ - ۳۲ مقابل عمان به پیروزی رسید. رضا کثیری به عنوان برترین بازیکن زمین معرفی شد.

هجدهمین دوره مسابقات پسران آسیا به میزبانی اردن در حال برگزاری است. چهار تیم برتر، جواز حضور در رقابت‌های ۲۰۲۵ جوانان جهان به میزبانی لهستان را کسب می‌کنند.

پسران ایران سابقه حضور در ۱۳ دوره از رویداد آسیایی را دارند که حاصلش یک نقره و دو برنز بوده.
با این حال فدراسیون هندبال ایران، تیمی را که به این دوره اعزام شده است نسل طلایی هندبال ایران نامیده.

ایران که با شریف مومن سرمربی مصری در مسابقات حضور دارد، به عنوان صدرنشین گروه ب، راهی گروه دوم از مرحله یک چهارم نهایی شد تا با عمان، عربستان و ژاپن همگروه شود.

دو بازی قبلی ایران به مراتب سخت‌تر بود. برتری ۳۰ - ۲۶ مقابل چین با درخشش امیرحسین کرمی که جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کرد، سپس عبور از سد کویت با حساب ۲۵ بر ۲۳، دو مصاف دشوار اما موفقیت‌آمیز برای ایران.

شریف مومن حجازی علاوه بر قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا، در المپیک‌های سیدنی و آتن نیز بازیکن تیم ملی مصر بوده.

در جایگاه مربی، سابقه هدایت تیم‌های ملی جوانان مصر و قطر، همچنین بزرگسالان عراق را دارد و به عنوان بهترین مربی آسیا در سال ۲۰۲۲ معرفی شده.

جوانان ایران با هدایت او در بازی سوم مقابل عمان، دچار دردسر نشدند و با عملکرد خوب ماهان دولتخواه درون دروازه و خط دفاعی، نیمه اول را با اختلاف ۱۰ گل به اتمام رساندند.

در نیمه دوم نیز امیرحسین کرمی و امید عنایتی‌جو خوش درخشیدند تا آمار سه بازی و سه برد برای ایران به ثبت برسد.

ایران با دو دروازه‌بان مطمئن راهی مسابقات شده. یکی از آن‌ها امیرعباس زارعی است که مقابل کویت به عنوان برترین بازیکن زمین معرفی شد.

عربستان حریف بعدی ایران است. در صورت رقم خوردن برد چهارم برای ایران، این تیم جواز صعود به رقابت‌های قهرمانی جهان را دریافت می‌کند.

عربستان که از مدعیان جام است، مقابل ژاپن نبردی میلیمتری را به نمایش گذاشت و در پایان با نتیجه ۳۱ - ۳۲ و اختلاف فقط یک گل تن به شکست داد.

صابر حیدری کاپیتان هندبال ایران می‌گوید: «این بازی‌ برای‌ ما سرنوشت‌ساز است و ما هم برای این بازی از لحاظ بدنی و روحی صد در صد آماده‌ایم.»

سطح تیم‌های برتر هندبال آسیا به هم نزدیک است و هر سال، فاصله‌ها کمتر می‌شود. در دیگر بازی یک‌چهارم، کره‌ جنوبی با تساوی ۲۵ بر ۲۵ مقابل بحرین متوفف شد.

قطر که در هر شش دوره اخیر بزرگسالان آسیا قهرمان شده، در رده جوانان مقابل چین شکست خورد تا جایی در جمع ۱۰ تیم برتر نداشته باشد.

غیر از بازیکنانی که اسم‌شان در این گزارش آمده، امیرحسین مسعودنیا، عباس باج، روح‌الله عادلخانی، حسین و علی حیدریان، هادی خواجه سلیمی، امیرمحمد پورقاسمی، امیر رشیدآبادی، حامد شمس، مهرشاد دانشی، احمدرضا آرام، علی امیر یوسفی، مهران اكبری و ابوالفضل مجیدی‌نژاد سایر نفرات اعزامی به امان هستند.

XS
SM
MD
LG