لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

زلنسکی می‌گوید پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا برای اوکراین سخت خواهد بود


تصویری از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در اجلاس اخیر ناتو
تصویری از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در اجلاس اخیر ناتو

با افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ولودیمیر زلنسکی می‌گوید پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آینده برای کشورش سخت خواهد بود.

آقای زلنسکی در گفت‌وگویی که روز پنجشنبه از شبکه جهانی بی‌بی‌سی منتشر شد با اشاره به احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «این مساله برای کشورش سخت است اما اوکراینی‌ها برای آن آماده‌اند.»

احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و انتخاب سناتور جی‌.دی ونس به عنوان معاون او این نگرانی را تشدید کرده که واشینگتن ممکن است حمایت خود از امنیت اروپا را کاهش دهد.

سناتور جی.دی ونس در مصاحبه‌ای درباره آینده حمایت‌های آمریکا از اوکراین گفته است که «اهمیتی» نمی‌دهد در اوکراین چه اتفاقی بیفتد.

آقای زلنسکی نیز که در نشست جامعه سیاسی اروپا در لندن حضور یافته است، در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی، به این اظهارنظر اشاره کرد و گفت «شاید او واقعا اهمیتی نمی‌دهد، اما ما باید با ایالات متحده کار کنیم.»

او در این مصاحبه با اشاره به اینکه «انتخاب ترامپ»‌ کار را سخت می‌کند، گفت: «اما ما سخت‌کوش هستیم.»

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه از رهبران ایالات متحده خواسته بود که برای کمک به کشورش در مقابله با تجاوز نظامی روسیه تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صبر نکنند.

بسته کمکی ایالات متحده آمریکا که اول فروردین در مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد، شامل ۶۱ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین است که تاکنون بخش قابل توجهی از این کمک به اوکراین منتقل شده است.

این در حالی است که ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود گفته است که پس از انتخاب شدن، به این مناقشه پایان خواهد داد.

آقای ترامپ مدعی شده است که اگر او در فوریه ۲۰۲۲ در قدرت بود، هیچ‌گاه جنگ میان اوکراین و روسیه صورت نمی‌گرفت.

ولودیمیر زلنسکی در ادامه این گفت‌وگو اعلام کرد که جت‌های جنگنده اف-۱۶ هنوز از سوی متحدان این کشور ارسال نشده است.

او با اشاره به اینکه این جنگنده‌ها ۱۸ ماه است که به اوکراین نرسیده تاکید کرد که وجود اف‌-۱۶ برای مقابله با تسلط هوایی روسیه ضروری است.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر در گردهمایی ناتو در واشینگتن، جو بایدن اعلام کرد که دانمارک و هلند ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا را به اوکراین آغاز کرده‌اند.

آقای بایدن پیش از این نیز از ارسال سامانه‌های جدید پدافند هوایی به اوکراین خبر داده بود.

رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به اینکه پیش‌بینی نمی‌کند با انتخاب نخست‌وزیر جدید بریتانیا تغییری در حمایت لندن از کی‌یف صورت بگیرد گفت: «امیدوار است که نخست‌وزیر جدید، کی‌یر استارمر، در مورد سیاست بین‌الملل، دفاع از امنیت جهانی، و جنگ اوکراین نقشی برجسته‌تر ایفا کند.»

XS
SM
MD
LG