لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

واکنش‌ها به کناره‌گیری بایدن از انتخابات؛ هریس: نامزدی حزب دمکرات را به‌دست می‌آورم

جو بایدن اعلام کرد از رقابت برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده کناره‌گیری می‌کند. او پس از کناره‌گیری از کامالا هریس، معاونش برای نامزدی دموکرات‌ها حمایت کرده است.

۰۸:۵۸ ۱.۵.۱۴۰۳

برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا تحت‌الشعاع کناره‌گیری جو بایدن

انتظار می‌رود اعلام جو بایدن مبنی بر کناره‌گیری‌ از رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بسیاری از کشورهای اروپایی از دورنمای ریاست‌جمهوری دوم دونالد ترامپ نگران هستند.

بر اساس این گزارش، درگیری‌های جاری در اوکراین و خاورمیانه موضوعات اصلی برنامه‌ریزی‌شده برای نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا است، با این حال تصمیم تاریخی آقای بایدن احتمالاً مذاکرات بروکسل را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

روابط بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده در دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ با نوسان‌های زیادی روبرو بود و این نگرانی در بسیاری از اعضای اتحادیه وجود دارد که دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای جنگ در اوکراین، تجارت جهانی و به‌طور کلی امنیت اروپا داشته باشد.

۰۶:۱۵ ۱.۵.۱۴۰۳

سی‌ان‌ان: گفت‌وگوی کامالا هریس با رهبران دمکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع گزارش داده که کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، به دنبال کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، با چاک شومر، رهبر اکثریت دمکرات در سنا، و حکیم جفریز، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان، گفت‌وگو کرده است.

این گزارش می‌گوید که هریس قرار است به زودی با چاک شومر دیدار کند.

شومر و جفریس هیچ در بیانیه‌هایی که در ستایش تصمیم بایدن منتشر کردند، نامی از کامالا هریس نبردند.

سی‌ان‌‌ان می‌گوید، بسیاری از رهبران دمکرات‌ها در این مقطع از نامزدی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر حرفی نمی‌زنند که این تعبیر پیش نیاید آنها به این سرعت می‌خواهند خانم هریس را به رای‌دهندگان تحمیل کنند.

۰۴:۵۶ ۱.۵.۱۴۰۳

زلنسکی: اوکراین قدردان حمایت‌های بی‌دریغ بایدن است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ساعاتی پس از انصراف جو بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از حمایت‌های دولت او از کی‌یف در جنگ برابر روسیه قدردانی کرد و گفت که اوکراین به تصمیم او احترام می‌گذارد.

آقای زلنسکی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اوکراین قدردان رئیس جمهور بایدن به خاطر حمایت‌های بی‌دریغش در جنگ برای آزادی است.»

وی افزود: «تصمیمات سخت و محکم بسیاری در سال‌های اخیر گرفته شده است که در آینده از آنها به عنوان اقدامات جسورانه رئیس جمهور بایدن در واکنش به این زمانه چالش‌انگیز یاد خواهد شد. و ما به تصمیم دشوار اما قدرتمند امروز او احترام می‌گذاریم.»

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: «ما همیشه قدردان رهبری رئیس جمهور بایدن خواهیم بود. او در حساس‌ترین لحظه تاریخ از کشور ما حمایت کرد و به ما یاری رساند تا مانع اشغال کشور توسط پوتین بشویم.»

۰۴:۱۳ ۱.۵.۱۴۰۳

رامنی و مورکوفسکی، سناتورهای جمهوری‌خواه، تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات را ستودند

دو سناتور جمهوری‌خواه بر خلاف اکثریت هم‌حزبی‌های خود تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ماه نوامبر را ستودند.

لیزا مورکوفسکی، سناتور ایالت آلاسکا که در میان جمهوری‌خواهان چهره‌ای میانه‌رو محسوب می‌شود، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من به تصمیم رئیس جمهور بایدن که در راستای منافع کشور از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کرده است، احترام می‌گذارم.»

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا، نیز به همین ترتیب به ستایش از بایدن پرداخت و گفت که تصور می‌کند او تصمیم درستی گرفته است.

آقای رامنی اظهار داشت: «دیگران درباره ریاست جمهوری او قضاوت خواهند کرد. با این حال من که طی چند سال گذشته نیز با او کار کرده‌ام، به رئیس جمهور بایدن احترام می‌گذارم. تصمیم او برای کناره‌گیری از این رقابت درست بود و در راستای منافع کشور است.»

این در حالی است که اغلب جمهوری‌خواهان خواستار استعفای جو بایدن از منصب ریاست جمهوری هستند.

۰۲:۵۳ ۱.۵.۱۴۰۳

ستایش آنتونی بلینکن از جو بایدن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ستایش کرد و همکاری با او طی بیست و دو سال گذشته را باعث «افتخار» خود دانست.

آقای بلینکن ساعاتی پس از کناره‌گیری بایدن از نامزدی در انتخابات ماه نوامبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «او رهبری ایالات متحده را در سرتاسر جهان اعاده کرده و در مقام رئیس جمهور دستاوردهای تاریخی داشته است.»

وزیر خارجه ایالات متحده سپس ابراز امیدواری کرده که طی شش ماه باقی‌مانده دولت بایدن همچنان کنار او باشد.

۰۲:۳۰ ۱.۵.۱۴۰۳

رابرت کندی جونیر از دمکرات‌ها خواست جایگزین بایدن را در فرایندی شفاف انتخاب کنند

رابرت اف. کندی جونیر، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تصمیم جو بایدن، ٰرئیس جمهوری ایالات متحده، برای انصراف از نامزدی در انتخابات نوامبر امسال را ستود و از حزب دمکرات خواست که نامزد نهایی این حزب را از طریق یک «فرایند شفاف» انتخاب کند.

آقای کندی، دمکرات سابقی که پیش از تصمیم برای نامزدی مستقل در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بایدن رقابت می‌کرد، روز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که امیدوار است این حزب برای انتخاب جایگزین بایدن در انتخابات نوامبر و شکست دونالد ترامپ از موضعی «بی‌طرفانه» اقدام کند.

وی اظهار داشت: «من از حزب دمکرات می‌خواهم که به سنت دموکراسی بازگردد و با انتخاب یک فرایند شفاف الگویی از آن خلق کند. حزب به جای انتخاب نامزدی که توسط نخبگان کمیته ملی دمکرات‌ها دستچین شده است، باید از موضعی بی‌طرف نسبت به انتخاب نامزدی اقدام کند که بتواند به بهترین شکل دونالد ترامپ را شکست دهد.»

وی افزود: «اگر آنها از همان اول این کار را انجام می‌دادند، من دیگر مجبور نمی‌شدم که حزب دمکرات را ترک کنم.»

۰۱:۰۹ ۱.۵.۱۴۰۳

حمله کمیته ملی جمهوری‌خواهان به کامالا هریس

کمیته ملی جمهوری‌خواهان به انصراف جو بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده واکنش نشان داد و کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، را هدف حملات خود قرار داد.

این کمیته در بیانیه‌ای عنوان کرد: «کامالا هریس در تک تک ناکامی‌های جو بایدن، از جمله خروج از افغانستان، بحران مرزی، تورم خردکننده، و تضعیف آمریکا در خارج از کشور، سهیم بوده است. هریس نه تنها برای کاخ سفید فاجعه‌بار خواهد بود، بلکه او به بایدن برای لاپوشانی وضعیت سلامت وی که رو به افول بود، کمک کرد و همین امر به اعتبار او ضربه زده است.»

بایدن از نامزدی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کرده و شماری از رهبران حزب دموکرات نیز از این امر استقبال کرده‌اند.

۰۰:۵۴ ۱.۵.۱۴۰۳

نخستین درخواست کامالا هریس برای جمع‌آوری کمک‌های مالی

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، به دنبال کناره‌گیری جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از نامزدی در انتخابات ماه نوامبر، با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نخستین درخواست خود برای جمع‌آوری کمک‌های مالی را مطرح کرد.

خانم هریس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هر آن‌چه در توان دارم برای متحد کردن حزب دموکرات – و متحد کردن ملت ما – و شکست دونالد ترامپ و برنامه افراطی پروژه ۲۰۲۵ او به کار می‌گیرم. اگر شما کنار من هستید، هم‌اکنون کمک مالی کنید.»

هریس با آن که از حمایت جو بایدن برخوردار شده، اما هنوز نامزد حزب دموکرات محسوب نمی‌شود و مشخص نیست که در نهایت نیز نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری امسال بشود.

۰۰:۳۹ ۱.۵.۱۴۰۳

۰۰:۰۷ ۱.۵.۱۴۰۳

اوباما تصمیم بایدن را ستود، اما از هریس حمایت نکرد

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، از تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال حمایت کرد و او را فردی «بی‌نهایت وطن‌پرست» نامید.

وی در بیانیه‌ای گفت: «می‌دانم که جو هیچ‌گاه از هیچ مبارزه‌ای عقب‌نشینی نکرده است. برای او این تدقیق در فضای سیاسی و رسیدن به این تصمیم که باید مشعل را به نامزد جدیدی بدهد، مطمئنا یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی‌اش بوده است. اما می‌دانم که او چنین تصمیمی نمی‌گرفت مگر این‌که به این باور رسیده باشد که برای آمریکا لازم است. این گواهی‌ست بر عشق جو بایدن به این کشور و نمونه‌ای تاریخی از یک خدمتگزار مردم که منافع مردم آمریکا را بر منافع خود ارجح می‌داند.»

بیانیه آقای اوباما اما نه از کامالا هریس و نه هیچ یک از دیگر دموکرات‌ها برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایتی نکرده است و صرفا می‌گوید: «من کاملا اطمینان دارم که رهبران حزب ما می‌توانند فرایندی را به وجود بیاورند که به ظهور یک نامزد برجسته منجر شود.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG