لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

واکنش‌ها به کناره‌گیری بایدن از انتخابات؛ هریس: نامزدی حزب دمکرات را به‌دست می‌آورم

جو بایدن اعلام کرد از رقابت برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده کناره‌گیری می‌کند. او پس از کناره‌گیری از کامالا هریس، معاونش برای نامزدی دموکرات‌ها حمایت کرده است.

۲۱:۵۹ ۳۱.۴.۱۴۰۳

جو بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار رفت

جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از رقابت برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده کناره‌گیری می‌کند.

آقای بایدن در این بیانیه که دقایقی پیش در حساب شبکه ایکس (توئیتر) او منتشر شد، نوشت در حالی که قصد انتخاب شدن مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را داشت، اکنون باور دارد به نفع حزب دموکرات و کشور آمریکا است که از رقابت کنار بکشد.

۲۲:۱۲ ۳۱.۴.۱۴۰۳

بایدن از نامزدی کامالا هریس «حمایت کامل» کرد

جو بایدن که روز یکشنبه تصمیم خود به کناره‌گیری از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، در بیانیه اولیه از گزینه جانشین خود صحبت نکرد، اما دقایقی بعد در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت که «حمایت کامل» خود را از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام می‌کند تا نامزد جانشین او در انتخابات امسال باشد.

او خطاب به اعضای حزب دموکرات نوشت: «وقتش رسیده دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید این کار را انجام دهیم.»

آقای بایدن همچنین تصریح کرد انتخاب خانم هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور «بهترین» تصمیمی بود که او گرفته است.

کامالا هریس ۵۹ ساله در صورت نامزد شدن رسمی از سوی حزب دموکرات،‌ به نخستین زن رنگین‌پوست تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای یکی از دو حزب اصلی حضور خواهد داشت.

۲۲:۲۱ ۳۱.۴.۱۴۰۳

با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها چه خواهد شد؟

حتی با وجود حمایت جو بایدن از معاونش کامالا هریس برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب او به عنوان نامزد رسمی حزب دموکرات قطعی و نهایی نیست، گرچه حمایت آقای بایدن بخت خانم هریس را برای کسب نامزدی افزایش می‌دهد.

نامزد رسمی دموکرات‌ها برای انتخابات، در کنوانسیون حزب دموکرات در اواخر مرداد ماه معرفی خواهد شد.

۲۲:۲۴ ۳۱.۴.۱۴۰۳

واکنش ترامپ به کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی

دونالد ترامپ،‌ نامزد حزب جمهوری‌خواه، در واکنش به انصراف جو بایدن از انتخابات گفت که رئیس‌جمهور آمریکا «آماده ادامه دادن» کارزار انتخاباتی خود نبود.

او در پستی در شبکه اجتماعی خود «تروث سوشال» در ادامه نوشت که آقای بایدن آمادگی «خدمت» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را ندارد و «هیچوقت نداشته است».

آقای ترامپ که چند روز پیش در مجمع ملی جمهوری‌خواهان به عنوان کاندیدای رسمی این حزب در انتخابات آبان ماه امسال معرفی شد، در ادامه انتقادات خود از جو بایدن گفت که «ما به‌شدت از ریاست‌جمهوری او رنج خواهیم برد» اما وعده داد که این «آسیب» را «علاج» خواهیم کرد.

او همچنین در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبری سی‌ان‌ان جو بایدن را «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ» آمریکا توصیف کرد.

دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در حالی که رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید بود، از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، شکست خورد.

۲۲:۳۴ ۳۱.۴.۱۴۰۳

رویترز: بایدن به شکل «ناگهانی» نظرش را تغییر داد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به شکل ناگهانی نظر خود را در مورد رقابت‌های ریاست جمهوری پیش رو تغییر داده است.

بر اساس این گزارش، آقای بایدن تا شنبه شب قصد داشته در این رقابت‌ها باقی بماند اما روز یکشنبه و ساعت ۱۳:۴۵ به وقت محلی به اعضای ارشد تیم خود اعلام کرده که از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد.

به گفتهٔ این منبع که نخواسته نامش فاش شود، رئیس جمهور آمریکا «در حالی که سرفه می‌کرد» این خبر را به آن‌ها اعلام کرده است.

آقای بایدن به ویژه از نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان، «عصبانی» بوده که کارزاری را برای وادار کردن او به خروج از رقابت‌ها سازماندهی کرده بود.

۲۳:۰۹ ۳۱.۴.۱۴۰۳

از اوکلند کالیفرنیا تا کاخ سفید؛ کامالا هریس به روایت تصویر

کامالا هریس که در چهار سال گذشته به عنوان اولین زن رنگین پوست معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، حالا در یک قدمی کسب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر از حمایت جو بایدن برخوردار است.

۲۳:۲۱ ۳۱.۴.۱۴۰۳

تقدیر اعضای بانفوذ حزب دموکرات از جو بایدن

تعدادی از چهره‌های سرشناس حزب دموکرات از جو بایدن به دلیل کناره‌گیری از رقایت‌های انتخاباتی تمجید کردند.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق این کشور، با انتشار بیانیه مشترکی گفتند باعث «افتخار» آنها است که در حمایت از کامالا هریس به جو بایدن بپیوندند.

در این بیانیه آمده که هیچ‌چیز بیشتر از قدرت گرفتن دوباره دونالد ترامپ آنها را «نگران» آمریکا نمی‌کند.

هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ نامزد حزب دموکرات بود که از دونالد ترامپ شکست خورد.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و از چهره‌های بانفوذ حزب دموکرات، نیز جو بایدن را یکی از «مهم‌ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا» خواند و نوشت که او به عنوان یک آمریکایی «میهن‌پرست» همواره منافع کشور را اولویت قرار داده است.

سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، آقای بایدن را یک «رئیس‌جمهور بزرگ» و در عین حال «انسان شگفت‌انگیز» خواند که منافع کشورش، حزبش و آینده آمریکا را در اولویت قرار داده است.

تعداد قابل توجهی از دموکرات‌ها در واکنش‌های اولیه به گناره‌گیری آقای بایدن حمایت خود از کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور، را اعلام نکردند، ازجمله چاک شومر و دیک دوربین، دیگر سناتور ارشد این حزب.

۲۳:۴۷ ۳۱.۴.۱۴۰۳

هریس می‌گوید نامزدی حزب دموکرات را «به دست می‌آورد و پیروز می‌شود»

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای گفت، به حمایت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از خود افتخار می‌کند و مصمم است که نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «به دست بیاورد و پیروز شود».

وی اظهار داشت: «نسبت به حمایت و تایید رئیس جمهوری مفتخرم و تصمیمم بر این است که این نامزدی را به دست بیاورم و پیروز بشوم.»

این بیانیه نه از جانب کاخ سفید بلکه از طرف کمپین انتخاباتی بایدن – هریس منتشر شده است.

۰۰:۰۷ ۱.۵.۱۴۰۳

اوباما تصمیم بایدن را ستود، اما از هریس حمایت نکرد

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، از تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال حمایت کرد و او را فردی «بی‌نهایت وطن‌پرست» نامید.

وی در بیانیه‌ای گفت: «می‌دانم که جو هیچ‌گاه از هیچ مبارزه‌ای عقب‌نشینی نکرده است. برای او این تدقیق در فضای سیاسی و رسیدن به این تصمیم که باید مشعل را به نامزد جدیدی بدهد، مطمئنا یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی‌اش بوده است. اما می‌دانم که او چنین تصمیمی نمی‌گرفت مگر این‌که به این باور رسیده باشد که برای آمریکا لازم است. این گواهی‌ست بر عشق جو بایدن به این کشور و نمونه‌ای تاریخی از یک خدمتگزار مردم که منافع مردم آمریکا را بر منافع خود ارجح می‌داند.»

بیانیه آقای اوباما اما نه از کامالا هریس و نه هیچ یک از دیگر دموکرات‌ها برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایتی نکرده است و صرفا می‌گوید: «من کاملا اطمینان دارم که رهبران حزب ما می‌توانند فرایندی را به وجود بیاورند که به ظهور یک نامزد برجسته منجر شود.»

۰۰:۳۹ ۱.۵.۱۴۰۳

بیشتر

XS
SM
MD
LG