لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۱۸:۳۸ ۱۲.۵.۱۴۰۳

دستور اقدامات محافظتی برای یهودیان در فرانسه

فرانسه اعلام کرد از بیم حملات انتقام‌جویانه پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در ایران اقدامات امنیتی و حفاظتی را در اماکن یهودی سراسر کشور افزایش داده است.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه روز جمعه ۱۲ مرداد ماه در پیامی به فرمانداران منطقه‌ای از آنها خواست که در این راستا «بی‌درنگ» اقدام حافظتی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای دارمانین گفته است: «خطر انجام اقدامات [تلافی جویانه] واقعی است»، به ویژه اینکه «بسیاری از اتباع اسرائیل به دلیل بازی‌های المپیک در خاک ما هستند».

همچنین در همین روز، فرانسه از اتباع خود در ایران خواست که فوراً خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد «با توجه به افزایش خطر تشدید نظامی در منطقه، از اتباع فرانسوی که هنوز در ایران هستند دعوت می‌شود تا در اسرع وقت کشور را ترک کنند».

۱۸:۰۹ ۱۲.۵.۱۴۰۳

اسماعیل هنیه در قطر به خاک سپرده شد

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که این هفته در تهران هدف ترور قرار گرفت و کشته شد، روز جمعه ۱۲ مرداد در قطر خاکسپاری شد.

او در آرامگاهی در شهر لوسیل قطر و پس از برگزاری مراسمی در مسجدی در دوحه به خاک سپرده شد.

در این مراسم برخی اعضای ارشد حماس همچون خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس، حضور داشتند و امیر قطر نیز در این مراسم شرکت کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که هزاران نفر در مراسم تشییع هنیه در دوحه شرکت کردند. پیکر او ظهر روز جمعه وارد پایتخت قطر شده بود.

روز پنجشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر پیکر اسماعیل هنیه نماز میت خواند و سپس مراسم تشییعی نیز در تهران برگزار شد.

۱۵:۵۱ ۱۲.۵.۱۴۰۳

اعتراض اسرائیل به پرچم نیمه برافراشته سفارت ترکیه در تل‌آویو

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه ۱۲ مرداد دستور داد وزارت خارجه سرپرست سفارت ترکیه در اسرائیل را احضار کند تا نسبت به نیمه برافراشته شدن پرچم ترکیه بر سر در عمارت سفارت ترکیه در تل‌آویو اعتراض کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای کاتس به دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه اسرائیل گفته است با سرپرست سفارت ترکیه «صحبت سختی» انجام دهند. سفیر ترکیه در تل‌آویو از آغاز جنگ غزه به کشور خود بازگشته و سفارت این کشور از سوی معاون او اداره می‌شود.

پرچم ترکیه به این دلیل بر سر در عمارت این کشور در تل‌آویو به حالت نیمه افراشته درآمده که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه را که همزمان با خاکسپاری اسماعیل هنیه در قطر بود، عزای عمومی در ترکیه اعلام کرد.

آقای کاتس گفت اسرائیل اقداماتی را که نشان مشارکت در عزای «یک قاتل مانند اسماعیل هنیه باشد، قبول نمی‌کند».

روابط ترکیه و اسرائیل در روزهای اخیر و پیش از کشته شدن اسماعیل هنیه نیز که دوست نزدیک اردوغان بود، به سطح جدیدی از وخامت رسیده بود.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، که در گذشته در مقام ریاست سازمان اطلاعات و جاسوسی میت همکاری و روابط نزدیکی با اسرائیل و موساد داشت، روز جمعه در آئین خاکسپاری هنیه در قطر شرکت کرد.

۱۵:۰۲ ۱۲.۵.۱۴۰۳

وضعیت نه‌چندان اضطراری در اسرائیل

در حالی که مقامات نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل بر آمادگی برای رویارویی با هر احتمالی در زمینه بحران ناشی از کشته شدن اسماعیل هنیه و فواد شکر در منطقه تأکید دارند، ستاد پشت جبهه اسرائیل تا روز جمعه، ۱۲ مرداد هیچ تغییری در دستورالعمل‌های خود برای مردم اسرائیل نداده است.

رصد میدانی از مراکز خرید اسرائیل در آخر هفته در این کشور نشان می‌دهد که مردم این کشور برخلاف وضعیت پس از حمله منسوب به اسرائیل به ساختمانی در دمشق که ایران آن را کنسولگری خود می‌نامید شتابی برای خریدهای بیشتر و انبار کردن آذوقه ندارند. در آن حمله، محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس در لبنان و سوریه کشته شد.

شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اسرائیل که از غروب سه‌شنبه در پی پذیرش مسئولیت کشتن فواد شکر از سوی ارتش اسرائیل برنامه‌های اضطراری پخش می‌کردند اکنون نسبتا به حال عادی بازگشته و از جمله مسابقات ورزشکاران اسرائیلی در رقابت‌های
المپیک و برنامه‌های محبوب آشپزی و سایر برنامه‌های سرگرم‌کننده پخش کرده‌اند.

با این حال، شهرداری اورشلیم روز جمعه به شماره موبایل ساکنان پایتخت اسرائیل پیام رهنمود فرستاد و از آن‌ها خواست دستورات لازم نهادهای امنیتی را در صورت اجرایی شدن به دقت رعایت کنند و در صورت شنیدن صدای آژیر خطر حمله موشکی، به اماکن امن بروند.

شهرداری اورشلیم دستورالعمل‌های احتمالی را برای مراقبت از خود برای ساکنان یادآوری کرده است. به نظر می‌رسد شهرداری تل‌آویو، حیفا و سایر شهرهای اسرائیل نیز پیام مشابهی برای ساکنان فرستاده‌اند.

۱۴:۱۰ ۱۲.۵.۱۴۰۳

جنازه هنیه برای خاکسپاری به قطر رسید

انتشار ویدئوهایی از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به قطر و خواندن نماز بر جنازه‌اش توسط مقام‌های عالی حماس از جمله خالد مشعل:

۱۳:۰۳ ۱۲.۵.۱۴۰۳

ادعای عضو دفتر نشر خامنه‌ای درباره «پاسخ» به ترور هنیه

یک عضو «دفتر نشر آثار رهبر انقلاب» روز جمعه، ۱۲ مرداد، ادعا کرد که تدابیر لازم برای «پاسخ به ترور» اسماعیل هنیه «انجام شده است».

مهدی فضائلی که پیشتر مدیر عامل خبرگزاری فارس بود، به عنوان سخنران پیش از نماز جمعه تهران این خبر را اعلام کرد. او افزود تدابیر لازمی که برای پاسخ به ترور هنیه انجام شده، «اجرا خواهد شد».

همزمان، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، مانند روزهای پس از حمله هوایی منتسب به اسرائیل علیه ساختمانی که جمهوری اسلامی ایران آن را «کنسولگری» خود در دمشق می‌نامید، بر فضای «لزوم انتقام‌جویی از اسرائیل» می‌دمد و روز جمعه در
برنامه‌های خود پیاپی «مصاحبه» با مردمی از سراسر ایران را پخش می‌کند که خواهان «وعده صادق ۲» هستند.

«وعده صادق» نخستین حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی ایران از خاک و آسمان ایران به اسرائیل در شب ۲۵ فروردین امسال در واکنش به کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس در کشورهای لبنان و سوریه، بود که در آن، بیش از ۳۰۰ موشک بالیستیک و کروز و پهپاد به سوی اسرائیل گسیل شد اما اسرائیل بیش از ۹۹ درصد از موشک‌ها و تمامی ۸۴ پهپاد انتحاری را پیش از رسیدن به آسمان اسرائیل رهگیری و منهدم کرد.

۱۲:۴۳ ۱۲.۵.۱۴۰۳

اثر منفی ترور هنیه بر پروازهای مسافربری در خاورمیانه

در میانه افزایش نگرانی‌ها در خاورمیانه از تشدید اوضاع امنیتی در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان، شرکت‌های هواپیمایی از ورود به حریم هوایی ایران و لبنان خودداری می‌کنند.

همزمان، شرکت‌های بیشتری پرواز به اسرائیل و همچنین به لبنان را لغو کردند.

سایت ردیابی پروازها «فلایت رادار ۲۴» نشان می‌دهد خط هوایی سنگاپور روز جمعه از حریم هوایی ایران برای پروازهای خود استفاده نمی‌کند. این شرکت به درخواست رویترز در این مورد پاسخ نداده است.

داده‌های «فلایت رادار ۲۴» همچنین نشان می‌دهد «اِوا ایر»، خطوط هوایی تایوان و خطوط هوایی چین نیز از ورود به حریم هوایی ایران برای پروازهای روز جمعه خود به سوی آمستردام در هلند خودداری کرده‌اند. این دو شرکت هم به این امر فعلا واکنشی نشان نداده‌اند.

بولتن اوپس‌گروپ، سازمانی که مخاطرات پروازی را آگاهی می‌دهد، به خطوط هوایی توصیه کرد در عبور و مرور هوایی میان آسیا و اروپا از استفاده از آسمان ایران و عراق خودداری کنند.

رویترز روز ۱۱ مرداد گزارش داده بود مقامات رسمی ایران با نمایندگان گروه‌های نیابتی مورد حمایت تهران در عراق، لبنان و یمن برای بررسی راه‌های تلافی‌جویی از اسرائیل به خاطر کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران و فواد شکر در ضاحیه بیروت دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

شارون عیدان، گزارشگر امور هوانوردی غیرنظامی در شبکه کان اسرائیل جمعه گزارش داد تا حال ۱۵ شرکت هوایی پروازهای خود به اسرائیل برای روزهای جاری را تعلیق کرده و هزاران اسرائیلی در خارج برای بازگشت به کشور خود با معضل روبه‌رو شده‌اند.

ایرایندیا آخرین شرکت در این فهرست است که پرواز در مسیر اسرائیل را لغو کرد.

به گزارش آقای عیدان، صدها مسافر اسرائیلی روز جمعه برای چند روز پیاپی در فروگاه پراگ سرگردان بودند زیرا شرکت تجاری اسرائیلی «آرکیا» نیز که پروازهای آن با هواپیماهای اجاره‌ای از خارجی‌ها انجام می‌شود، به دلیل خروج شرکت‌های غربی از پرواز در مسیر اسرائیل، در عملی کردن پروازها ناکام مانده است.

شبکه کان اعلام کرد اسرائیل پروازهای اضطراری را روز جمعه از لهستان برای کمک به تسریع بازگشت مسافران سرگردان به پراگ می‌فرستد. این در حالی است که شرکت هوایی لهستانی «لوت» هم پرواز روز جمعه از ورشو به تل‌آویو را لغو کرد.

مقامات فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون تأکید کردند که حریم هوایی اسرائیل برای پروازها کاملا امن است.

۱۲:۲۳ ۱۲.۵.۱۴۰۳

روایت یدیعوت آخرونوت از آخرین شب زندگی هنیه

رونِن برگمن، گزارشگر روزنامه یدیعوت آخرونوت، روز جمعه، ۱۲ مرداد، نوشت «چراغ سبز» برای از بین بردن اسماعیل هنیه در زمان اقامت او در مهمانخانه رسمی سپاه پاسداران در ساعت ۱:۴۴ دقیقه بامداد چهارشنبه، دهم مرداد، به وقت ایران، داده شده و لحظاتی بعد بمبی که در اتاق محل اقامت هنیه کارگذاری شده بود، منفجر شد.

در غیاب اطلاعات رسمی و قابل تأیید از واقعه‌ای که به مرگ رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران ختم شد در سه روز گذشته روایات و گمانه‌های متنوعی در این باره منتشر شده است.

بنا بر روایت جدید برگمن، خبرنگار سرشناس اسرائیلی، در اقامتگاهی که تمامی آن مختص مهمانان مهم است، اتاق یادشده به مهمانان بلندپایه ویژه اختصاص دارد و هنیه در سفرهای قبلی خود به تهران نیز در آن اقامت کرده بود. هنیه روز دوشنبه به تهران رسید و در این اتاق اقامت کرد تا روز سه‌شنبه در آیین تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی حضور یابد.

به نوشته رونن برگمن، تصاویر هنیه روز سه‌شنبه بارها ثبت شد. در واقع او از میان مهمانانی از ۸۶ هیئت خارجی بیشترین توجه را به خود جلب کرد که دلیل آن موعد زمانی (جنگ غزه) بود.

به نوشته برگمن، هنیه در بازگشت به اتاق بختی برای گریز از بمبی که فعال شد، نداشت و امکان زخمی شدن شدید او هم جز مرگ وجود نداشت.

او افزود: در ساعات بعد، ده‌ها چشم به ده‌ها صفحه رایانه در چند نقطه دوخته شده بود تا ببینند نخستین واکنش از کجا ظاهر خواهد شد.

اندکی پیش از ساعت سه بامداد پسر هنیه در پستی رازآلود در فیسبوک ترکیبی از یک شعر با یک نیایش را برای صبحی که در حال دمیدن است، منتشر کرد.

اما در خود آن اقامتگاه واقع بر تپه‌ای بلند مشرف به پایتخت ایران فعلا سکوت حکمفرما بود و چند تن از مهره‌های حماس به برخی پرسش‌ها که آیا رهبر حماس در تهران با حادثه‌ای روبه‌روشده با تمسخر پاسخ دادند تا اینکه در ساعت ۵:۱۵ صبح پسر هنیه در پست دیگری برای پدرش از خدا آمرزش طلبید و پنج دقیقه بعد، سپاه پاسداران مرگ او را اعلام کرد.

به نوشته برگمن، اگر گزارش‌های خارجی در مورد دست داشتن اسرائیل در کشتن هنیه درست باشد، مرگ او همان «عکس پیروزی» است که اسرائیل می‌تواند در ارتباط با جنگ غزه برای خود متصور شود.

رونن برگمن غیر از یدیعوت آخرونوت برای روزنامه نیویورک تایمز نیز کار می‌کند و نویسنده چند کتاب در امور جاسوسی اسرائیل و همچنین کتابی با عنوان «جنگ مخفیانه با ایران» است. او خود در گذشته در نهادهای اطلاعاتی اسرائیل کار کرده است.

۱۱:۳۴ ۱۲.۵.۱۴۰۳

انتقاد هاآرتص از نتانیاهو: این ترورها نمی‌تواند جایگزین استراتژی باشد

روزنامه دست چپی هاآرتص روز جمعه، ۱۲ مرداد، نوشت پس از جشن‌‌های روزهای اخیر در اسرائیل بابت کشته شدن سران حماس و حزب‌الله، اکنون اسرائیل مانده است و بدهی‌هایی که احتمالا باید بپردازد.

یوسی ورتر در هاآرتص، روزنامه مخالف سیاسی بنیامین نتانیاهو، نوشت احتمال جنگ منطقه‌ای افزایش یافته و بخت دستیابی به توافق معامله برای بازگرداندن اسرائیلی‌های ربوده شده در حال احتضار است.

این مقاله حاکی است رئیس ستاد ارتش و سران موساد و سازمان امنیت داخلی اسرائیل معتقدند که نخست‌وزیر مانع از پیشرفت در توافق بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه شده است.

به نوشته هاآرتص، بنیامین نتانیاهو اولین نخست‎‌وزیر در تاریخ اسرائیل است که آشکارا «به دلایل معلوم» به دنبال طولانی کردن جنگ است، جنگی که در شمال و جنوب فرسایشی شده است: در جنوب ما تلاش می‌کنیم حماس را فرسوده کنیم، در شمال حزب‌الله در تلاش است ما را خسته کند، و در این وضعیت، کل کشور مستأصل است.

به نوشته یوسی ورتر، فرسایش اسرائیل یک راهبرد ایرانی است که «یک مشتری مشتاق در اورشلیم» دارد، کسی که زمانی خود را «محافظ امنیت اسرائیل» می‌نامید.

هاآرتص نوشت رضایت عمومی در اسرائیل از ترور هنیه و کشته شدن فرمانده حزب‌الله امری بدیهی است و بنیامین نتانیاهو از محبوبیت زیادی از بعد از قتل عام مردم به دست گروه افراطی حماس در روز ۱۵ مهر پارسال برخوردار شده اما ترورها به خودی خود
هیچ هدفی را حاصل نمی‌کنند؛ این ترورها جایگزینی برای استراتژی نیست.

۱۰:۴۷ ۱۲.۵.۱۴۰۳

سفر معاون اول پزشکیان به قطر برای شرکت در مراسم خاکسپاری هنیه

محمدرضا عارف، معاون اول مسعود پزشکیان، برای شرکت در آیین خاکسپاری اسماعیل هنیه در قطر صبح جمعه، ۱۲ مرداد، راهی دوحه شد.

پیکر هنیه بعد از مراسم نماز میت با شرکت علی خامنه‌ای و مسعود پزشکیان، روز پنج‌شنبه از فاصله دانشگاه تهران تا فرودگاه در
خیابان‌های تهران تشییع شد و سپس با هواپیما به دوحه در قطر انتقال یافت.

قبرستان لوسیل که دومین شهر بزرگ قطر و در شمال دوحه واقع است برای به خاک سپردن جسد رئیس کشته شده دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است. مراسم مذهبی در مسجد محمد بن‌عبدالوهاب در لوسیل در جریان است.

هنیه در هفت سال اخیر که از غزه خارج شد و به ریاست دفتر سیاسی حماس رسید، غیر از دوره‌ای کوتاه در ترکیه، عمدتا ساکن قطر بود.

اسماعیل هنیه زاده اردوگاه الشاطی در باریکه غزه که سال‌های زیادی تا پیش از عضویت در گروه افراطی حماس با رفتن روزانه از غزه به شهرهای جنوبی اسرائیل با کار بنایی برای خانواده پراولادش امرار معاش می‌کرد، بامداد چهارشنبه این هفته در ۶۲ سالگی در سفر رسمی به تهران برای شرکت در آیین تحلیف مسعود پزشکیان در اقامتگاه رسمی سپاه پاسداران کشته شد.

موجی از گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص نحوه کشتن هنیه در رسانه‌های منطقه و جهان در دو روز اخیر منتشر شده که انگشت اتهام را متوجه موساد اسرائیل می‌کند. اسرائیل هیچ مسئولیتی در حذف هنیه برعهده نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی مورد حمایت تهران تأکید کرده‌اند در این ارتباط «انتقام سختی» از اسرائیل خواهند گرفت. اسرائیل تأکید کرده که برای هر احتمالی از سوی ایران، حزب‌الله و سایر گروه‌های «تروریستی» آماده است.

هنیه ساعاتی پس از کشته شدن فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله در بیروت از پای درآمد. اسرائیل همچنین روز ۱۱ مرداد اعلام کرد محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی حماس در عملیات هوایی روز ۲۳ تیر در خان یونس به طور قطعی کشته شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG