لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۱۰:۳۰ ۱۲.۵.۱۴۰۳

دولت ترکیه دسترسی به شبکه اینستاگرام را قطع کرد

دولت ترکیه روز جمعه، ۱۲ مردادماه، دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام را پس از آن که این شبکه را به سانسور متهم کرد مسدود کرد.

بسیاری از کاربران در ترکیه گزارش داده‌اند که نمی‌توانند حساب کاربری خود را در این پلتفرم به‌روز کنند. خبرگزاری فرانسه در ترکیه این امر را راستی‌آزمایی کرده است.

رسانه‌ها در داخل و خارج از این کشور این اقدام را نشانه ناخشنودی دولت ترکیه از اقدام اینستاگرام دانسته‌اند که «مانع
از انتشار پیام تسلیت برای مرگ اسماعیل هنیه شده» بود.

فخرالدین آلتون، مدیر رسانه‌ای نهاد ریاست‌ جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه با انتقاد از این شبکه اجتماعی گفته بود اینستاگرام از انتشار پیام‌های تسلیت برای «شهید هنیه» جلوگیری می‌کند.

در حالی که گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است، ترکیه که عضو ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی نیز هست، روابط بسیار نزدیکی با این گروه داشت.

اسماعیل هنیه متحد نزدیک رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بود که مانند صالح العاروری و شمار دیگری از سران حماس مدتی در ترکیه زندگی می‌کرد.

آقای اردوغان روز جمعه را که جسد اسماعیل هنیه در قطر به خاک سپرده می‌شود در ترکیه عزای عمومی اعلام کرده است.

۱۰:۱۱ ۱۲.۵.۱۴۰۳

رایزنی بلینکن با همتایان سعودی و اماراتی خود درباره بحران در منطقه

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد، در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با همتایان سعودی و اماراتی خود در باره بحران منطقه و راه‌های جلوگیری از افزایش آن رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری سعودی، آنتونی بلینکن و فیصل بن فرحان درباره «اهمیت کاهش شدت تنش در منطقه» گفت‌وگو کردند. جنگ غزه و رویدادهای سودان در میان مسائل مطرح شده در مکالمه تلفنی طرفین بود.

آقای بلینکن به همتای سعودی خود گفت دستیابی به آتش‌بسی در غزه که آزادی گروگان‌های اسرائیلی را تضمین کند، اهمیت دارد.

آقای بلینکن همچنین در گفت‌وگو با عبدالله بن زاید درباره کوشش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه، آزادی تمامی اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه و افزایش کمک انسانی به باریکه غزه رایزنی کرد.

خبرگزاری رسمی امارات افزود عبدالله بن زاید بر اهمیت پایان دادن به افراط‌گرایی، تنش و خشونت فزاینده در منطقه «که امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند»، تأکید دارد.

امارات که در چارچوب پیمان‌های ابراهیم اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرد، در طول جنگ غزه مناسبات کامل دیپلماتیک با اسرائیل را حفظ کرده و گردشگران اسرائیلی هنوز نیز روزانه به امارات سفر می‌کنند.

۱۰:۰۷ ۱۲.۵.۱۴۰۳

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

جو بایدن در پی گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو در شامگاه پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد، به خبرنگاران گفت: «از بین بردن اسماعیل هنیه به دستیابی به آتش‌بس (در غزه) کمکی نکرد.»

به گزارش رویترز، آقای بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا کشتن اسماعیل هنیه بخت دستیابی به توافق آتش‌بس را از بین می‌برد، گفت: «این امر کمکی نمی‌کند.»

پیشتر رسانه‌ها در آمریکا خبر داده بودند که آقای بایدن «گفت‌وگوی مستقیمی» با نخست‌وزیر اسرائیل داشته است.

دولت جو بایدن هر گونه اطلاع پیشاپیش یا دخالت در اقدام برای کشتن اسماعیل هنیه در ایران را رد کرده اما تأکید کرده که اگر اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، از متحد خود دفاع خواهد کرد.

۱۰:۰۴ ۱۲.۵.۱۴۰۳

توضیح سخنگوی ارتش اسرائیل درباره عملیات ارتش در چند روز گذشته

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت در فاصله سه‌شنبه شب تا بامداد چهارشنبه تنها عملیاتی که ارتش اسرائیل در تمامی منطقه انجام داده، حمله هدفمند به فواد شُکر، فرمانده نظامی حزب‌الله در لبنان بوده است.

آقای هگاری پنج‌شنبه شب، ۱۱ مرداد تأکید کرد که در آن شب ارتش اسرائیل در نقطه دیگری در خاورمیانه عملیاتی نداشته است.

رسانه‌ها در اسرائیل سخنان آقای هگاری را اظهار نظر غیرمستقیم، اما روشن و مفهوم در این باره دانستند که اسرائیل در ساعت کشته شدن اسماعیل هنیه هیچ عملیات هوایی در ایران یا اطراف آن نداشته است.

اسرائیل هیچ مسئولیتی در کشتن اسماعیل هنیه بر عهده نگرفته اما بلافاصله مسئولیت حمله به فواد شکر را پذیرفت و جزئیات آن را اعلام کرد.

۰۶:۳۰ ۱۲.۵.۱۴۰۳

شلیک ده‌ها راکت از لبنان به سوی شمال اسرائیل

گروه حزب الله لبنان اعلام کرد که ده‌ها راکت به سمت شمال اسرائیل شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل هم اعلام کرده است که تعدادی از راکت‌های پرتاب شده از لبنان را بر فراز منطقه الجلیل غربی رهگیری کرد و تعداد دیگری از آنها نیز در فضای باز و مناطق غیر مسکونی فرود آمدند که خسارتی بر جای نگذاشتند.

ارتش اسرائیل می‌گوید، بلافاصله پس از پرتاپ این موشک‌ها، محل شلیک آنها را مورد حمله قرار داده است.

طبق این گزارش، ارتش اسرائیل همچنین روز پنجشنبه مناطقی در نزدیکی رمیش و رامیه در جنوب لبنان را نیز با توپخانه گلوله‌باران کرده است.

۰۴:۵۸ ۱۲.۵.۱۴۰۳

حسن نصرالله می‌گوید پاسخ حتمی است

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان٬ گفت که این گروه به قتل یک فرمانده ارشد این گروه توسط اسرائیل قطعا پاسخ خواهد داد.

حسن نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی برای مراسم تشییع فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب الله، گفت که پاسخ به کشتن «فواد شکر قطعی و غیرقابل بحث است و دشمن و آنان که از رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند، قطعا باید منتظر پاسخ بعدی ما باشند.»

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که با حمله هوایی به منطقه ضاحیه در بیروت فواد شکر را از پای درآورده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که نبرد با اسرائیل وارد مرحله «جدیدی» شده است.
حسن نصرالله گفت: «به گریه خواهید افتاد چون نمی‌دانید از کدام خطوط قرمز عبور کرده‌اید.»

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که «تنها راه حل»، پایان جنگ در غزه است.

۰۴:۴۱ ۱۲.۵.۱۴۰۳

ایران خواستار خواستار برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه «سازمان همکاری اسلامی» شد

علی باقری کنی٬ سرپرست وزارت خارجه ایران٬ اعلام کرد که در تماس با مقامات کشورهای اسلامی خواستار برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی و محکومیت ترور اسماعیل هنیه٬ رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران شده است.

آقای باقری کنی در شبکه اجتماعی ایکس از تماس‌های تلفنی خود با وزرای امور خارجه قطر، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، عمان، اردن، روسیه، الجزایر، دبیر‌کل سازمان ملل متحد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی خبر داده است.

سرپرست وزارت خارجه ایران می‌گوید در این تماس‌ها «ضمن محکومیت شدید اقدام اسرائیل» در ترور اسماعیل هنیه «نسبت به عواقب تداوم جنایات سبعانه» این کشور هشدار داده است.

او اضافه کرده است: «در این گفت‌وگو‌ها درخواست برگزاری نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی را به منظور بررسی و محکومیت این اقدام» و پاسخگو ساختن اسرائیل مطرح کرده که مورد استقبال قرار گرفت.

اسماعیل هنیه، که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و اروپا هم قرار داشت، بامداد چهارشنبه در تهران کشته شد. اسرائیل درباره نقش احتمالی خود در کشته شدن اسماعیل هنیه سکوت کرده است.

۰۱:۴۱ ۱۲.۵.۱۴۰۳

خبرگزاری فارس گزارش نیویورک‌تایمز درباره چگونگی ترور هنیه را رد کرد

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گزارش نیویورک تایمز درباره چگونگی ترور اسماعیل هنیه٬ رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران را رد کرد.

این خبرگزاری نوشته است در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل با اصابت پرتابه انجام شده، «نیویورک تایمز برای تبرئه» دولت اسرائیل از «جرم تجاوز به خاک ایران و جلوگیری از پاسخ متقابل» این گزارش را منتشر کرده است.

نیویورک تایمز به نقل از هفت منبع از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی می‌گوید اسماعیل هنیه با انفجار بمبی که مخفیانه به محل اقامتش در تهران برده شده بود، کشته شد.

این روزنامه آمریکایی اعلام کرد این بمب «حدود دو ماه پیش» در مهمان‌خانه متعلق به سپاه پاسداران مخفی شده بود و بامداد چهارشنبه از راه دور فعال شد.

۰۱:۳۳ ۱۲.۵.۱۴۰۳

بایدن بر تعهد آمریکا نسبت به دفاع از اسرائیل تاکید کرد

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل درباره تنش بین اسرائیل با ایران و حزب‌الله صحبت کرده است.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شده است که جو بایدن در این تماس تلفنی بار دیگر بر تعهد ایالات متحده نسبت به امنیت اسرائیل در برابر همه «تهدیدات ایران از جمله گروه‌های تروریستی نیابتی آن مانند حماس، حزب الله و حوثی‌ها تاکید کرد.»

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین درباره چگونگی «حمایت از اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدها، از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادها، و همچنین استقرار نیروهای دفاعی جدید ایالات متحده بحث و رایزنی کرد.»

کاخ سفید اضافه کرده است: «رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تاکید بر تعهد به دفاع از اسرائیل، بر اهمیت تلاش‌های مستمر برای کاهش تنش‌های گسترده‌تر در منطقه تاکید کرد.»

این نخستین تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران است.

به دنبال کشته شدن یک فرمانده مهم حزب‌الله و رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته است.

اسرائیل مسئولیت حمله به فؤاد شُکر، از فرماندهان حزب‌الله، در بیروت را برعهده گرفته است اما درباره ترور اسماعیل هنیه سکوت اختیار کرده است.

۰۱:۱۴ ۱۲.۵.۱۴۰۳

گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره تنش بین اسرائیل و ایران

دو مقام ارشد آمریکایی می‌گویند، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره تشدید تنش‌ها بین اسرائیل با ایران و حزب‌الله صحبت کرده است.

اکسیوس و جروزالم پست روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی از گفت‌وگوی رهبران ایالات متحده و اسرائیل خبر دادند.

این نخستین تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران است.

به دنبال کشته شدن یک فرمانده مهم حزب‌الله و رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته است.

اسرائیل مسئولیت حمله به فؤاد شُکر، از فرماندهان حزب‌الله، در بیروت را برعهده گرفته اما درباره ترور اسماعیل هنیه سکوت اختیار کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG