لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۱۱:۰۱ ۱۱.۵.۱۴۰۳

رئیس بنیاد شهید: باید یکی از سران اصلی اسرائیل حذف شود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رییس «بنیاد شهید» ایران در حاشیه تشییع اسماعیل هنیه در تهران، گفت: «وقتی رهبر حماس به شهادت رسیده باید یکی از سران اصلی اسرائیل حذف شود.»

این اظهارات او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر در شبکه‌های اجتماعی بسیار خبرساز شده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزوده که پاسخ ایران به این ترور، «در همان سطح انجام می‌شود».

مقامات جمهوری اسلامی پس از ترور اسماعیل هنیه که به عنوان مهمان در ایران حضور داشت، بر گرفتن انتقام خون او تأکید می‌کنند.

۱۰:۴۴ ۱۱.۵.۱۴۰۳

جسد میلاد بیدی نزدیک محل کشته شدن فواد شُکر پیدا شد

جسد میلاد بیدی، مشاور نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران، در نزدیکی ساختمانی که فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله بر اثر تخریب آن در حمله هدفمند اسرائیل در ضاحیهٔ بیروت، کشته شد، پیدا شد.

میلاد بیدی در مقام «مستشار نظامی» از مهره‌های رابط میان نیروی قدس با فواد شکر بوده است.

تصویر میلاد بیدی که خبرگزاری‌های ایران آن را منتشر کرده‌اند
تصویر میلاد بیدی که خبرگزاری‌های ایران آن را منتشر کرده‌اند

رسانه‌های جمهوری اسلامی حضور میلاد بیدی در ساختمانی در نزدیکی محل حضور فواد شُکر در لحظه عملیات هدفمند ارتش اسرائیل را تأیید کردند.

از فواد شکر به عنوان مسئول کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در زمین فوتبالی در بلندی‌های جولان نام برده می‌شود. حمله راکتی به روستایی در بلندی‌های جولان باعث کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان شد. همان زمان اسرائیل انگشت اتهام خود را به سوی حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، گرفت و تاکید کرد که به این حمله پاسخ خواهد داد.

۱۰:۰۸ ۱۱.۵.۱۴۰۳

انگیزه‌های نتانیاهو در شرایط بحرانی کنونی چیست؟

عاموس هرئل، مفسر روزنامه هاآرتص، پنج‌شنبه ۱۱ مرداد نوشت سوء قصدهای انجام شده در بیروت و تهران تا حدودی توان بازدارندگی اسرائیل را- حداقل اگر نه از نظر همسایگان در منطقه، که از دید خود اسرائیل- احیا کرد اما اکنون این کشور با تهدید حزب‌الله، حماس و ایران به واکنش شدید روبه‌رو شده و مرگ فواد شکر، رئیس ستاد حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، خاورمیانه را به سوی شعله‌ور شدن یک جنگ منطقه‌ای فراگیر نزدیک کرده است.

این مقاله حاکی است اسرائیل نشان داد که برای غلبه بر محور ایران و دست‌نشاندگان آن در منطقه تمایل به مخاطره و ریسک‌پذیری دارد اما عملاً پایان جنگ را به تعویق انداخته است.

به نوشته آقای هرئل، بنیامین نتانیاهو پس از «شکست وحشتناک» (ناکامی اطلاعاتی) که به آغاز جنگ منجر شد، در وضعیت جدید از «لطف عمومی» برخوردار شده اما او «به جز وعده‌هایش برای غلبه بر دشمنان، انگیزه‌های دیگری نیز دارد».

بر اساس این نوشته، «از مدت‌ها قبل کاملاً روشن شده که نتانیاهو یک جنگ فرسایشی طولانی‌مدت را دنبال می‌کند تا تلاش‌های مخالفان برای سرنگونی دولت خود را ناکام بگذارد، محاکمه‌اش را به تأخیر بیندازد و امکان بازگشت قانون کودتا از پشت (تغییرات مورد نظر جناح راست در قبال دستگاه قضایی) را فراهم کند».

به نوشتهٔ این مفسر هاآرتص، در حال حاضر که جو بایدن از کارزار انتخاباتی آمریکا کنار کشیده و معاونش جای او را در این کارزار گرفته و دموکرات‌ها نگران پیروزی دونالد ترامپ هستند، سخت است که بتوان ارزیابی کرد سیاست روشن آمریکا در قبال احتمالات منطقه‌ای چه خواهد بود.

عاموس هرئل همچنین افزوده که موضع آمریکا در بحران کنونی، کلیدی است.

مقامات آمریکا روز چهارشنبه گفتند در صورت حمله به اسرائیل، آمریکا به دفاع از اسرائیل کمک خواهد کرد. اما سئوال این است که اسرائیل واقعاً چه می‌خواهد؟ آیا نتانیاهو در بستر وخامت اوضاع منطقه‌ای در فکر کشاندن دولت جو بایدن به یک جنگ مستقیم علیه ایران، آن‌هم پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است؟

۰۹:۳۸ ۱۱.۵.۱۴۰۳

لغو چند پرواز مسافربری به مقصد تل‌آویو

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت لوفت‌هانزا که از مونیخ به سوی تل‌آویو پرواز کرده بود، بامداد پنج‌شنبه در فرودگاه لارناکا در قبرس توقف کرد اما بدون ادامه دادن مسیر به سوی تل‌آویو به مونیخ بازگشت.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، «عملیات امنیتی» در حریم منطقه دلیل احتیاط خلبان در بازگشت هواپیما به مونیخ بوده است. لوفت هانزا خبر داد که پرواز دیگری که برای این روز از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو به سوی مونیخ تعیین
شده بود، لغو شده است.

همچنین به گزارش رادیوی شبکه کان، شرکت اماراتی «دوبی فلای» دو پرواز خود در مسیر تل‌آویو- دوبی را برای روز پنج‌شنبه لغو کرد.

سایت اقتصادی «دِ مارکر» وابسته به روزنامه هاآرتص، خبر داده است که بعد از کشته شدن فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در حمله هدفمند ارتش اسرائیل در ضاحیه بیروت و کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، دو شرکت هوایی آمریکایی دلتا ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز و همچنین بریتیش ایرویز پروازهای خود به اسرائیل را تعلیق کرده‌اند.

۰۹:۲۰ ۱۱.۵.۱۴۰۳

تجمع دوباره خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در اورشلیم

روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد مصادف با سیصدمین روز از حمله ناگهانی گروه افراطی حماس به اسرائیل، کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۱ نفر به غزه است؛ یورشی که اعضای حماس برای آن سال‌ها آموزش دیده بودند و تهاجم آن‌ها به جنگ ارتش اسرائیل در غزه منجر شد.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تشکل تروریستی شناخته شده است، هنوز ۱۱۵ شهروند اسرائیلی را به عنوان گروگان در دست خود دارد. ارزیابی شده بیش از ۴۰ تن آن‌ها جان باخته باشند.

خانواده این گروگان‌ها روز پنج‌شنبه با درخواست دستیابی دولت اسرائیل با حماس به توافقی که به آزادی گروگان‌ها منجر شود، بزرگراه آیالون را که از تل‌آویو به سوی اورشلیم می‌رود، مسدود کردند.

آن‌ها در شعارهای خود با انتقاد از دولتمردان کشورشان گفتند ۳۰۰ روز است که گروگان‌ها در تونل‌های حماس به حال خود رها شده‌اند.

خانواده‌ها در پارچه نوشته‌ای تأکید داشتند: «توافق آزادی ربوده‌شدگان، داروی نجات کشور است». خانم سنگاوکر، مادر یکی از مردان جوان ربوده شده گفت «بنیامین نتانیاهو توافق‌ها را خنثی کرده در حالی که اکسیژن برای نفس کشیدن ربوده‌شدگان در تونل‌ها رو به پایان است».

خانم سنگاوکر این را نیز گفت که هرچقدر جنگ در غزه طولانی‌تر شده، وضعیت امنیتی در شمال اسرائیل نیز وخیم‌تر شده است و بر خلاف گفته بنیامین نتانیاهو که تا پیروزی کامل «یک قدم» مانده، اسرائیل تنها «یک قدم» تا یک جنگ فراگیر و چند عرصه‌ای در برابر خود دارد.

خانواده‌های گروگان‌ها روز چهارشنبه نیز با نگرانی از تأثیرات منفی کشته شدن اسماعیل هنیه بر معامله‌ای که به آزادی فرزندان آن‌ها منجر شود، در تل‌آویو تظاهرات کرده بودند.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه شب به مردم اسرائیل گفته بود که همان‌گونه که در آغاز جنگ گفته بود، این جنگ طولانی است و باید صبور بود.

۰۹:۱۰ ۱۱.۵.۱۴۰۳

حسین شریعتمداری: مراکز آمریکا که در تیررس ایران هستند را هدف قرار دهیم

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان، در مطلبی با عنوان «آمریکا از فهرست انتقام حذف نشود»، خواستار انتقام گرفتن از اسرائیل و آمریکا به‌دلیل ترور اسماعیل هنیه شد.

او در این مطلب که در شماره روز پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد روزنامه کیهان منتشر شده، بر انتقام «سخت و فلج‌کننده» و «بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین فاصله زمانی» از عاملان این ترور تأکید کرده است.

شریعتمداری در این یادداشت، اسرائیل را «عامل میدانی» و آمریکا را «عامل اصلی» کشتن این رهبر بلندپایه گروه افراطی حماس معرفی کرده و خواستار هدف قراردادن «کانون‌های راهبردی و مراکز اطلاعاتی و نظامی آمریکا که در تیر‌رس» ایران قرار دارند، شده است.

پس از کشته‌شدن هنیه و محافظ او در تهران، مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، از خونخواهی و انتقام سخن می‌گویند.

۰۸:۵۸ ۱۱.۵.۱۴۰۳

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران در حال برگزاری است

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه، از رهبران بلندپایه گروه افراطی حماس و محافظ او که در تهران ترور شدند، در دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در کنار او ایستاده بود، بر پیکر آنها نماز خواند.

آقای خامنه‌ای پس از کشته‌شدن هنیه در پیامی گفته بود «خونخواهی از مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم».

از شب گذشته نیز سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، عبارت «خونخواهی هنیه عزیز» را جایگزین لوگوی خود کرده و رنگ پس‌زمینه را نیز به سیاه تغییر داده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه، ترور او را «خطای استراتژیک» اسرائیل نامید و افزود: «خطای دومشان این است که به حرف‌های رهبر ما توجه نکرده است که دوران بزن در رو تمام شده است.»

آقای قالیباف بر «خون‌خواهی» اسماعیل هنیه بر اساس اظهارات علی خامنه‌ای تأکید کرد و گفت اسرائیل «بداند که بهای گزافی برای این مسئله می‌پردازد».

«شبکه خبر» پس از مراسم نماز میت سرودی را پخش کرد که در آن گفته شد: «خونخواهی ما در حیفا و تل‌آویو بزودی تماشایی خواهد بود.»


روزنامه نیویورک تایمز چهارشنبه شب به نقل از سه منبع ایرانی، شامل دو نیروی سپاه پاسداران، نوشته بود علی خامنه‌ای به شورای امنیت ملی در نشست اضطراری آن دستور داد مستقیم از خاک ایران به اسرائیل پاسخ داده شود و حمله به تل‌آویو و حیفا در دست طراحی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

خلیل الحیه، مهره ارشد گروه افراطی حماس نیز در سخنانی پیش از مراسم نماز میت گفت «اگر دشمن فکر می‌کند که این مرگ اراده ما را تضعیف می‌کند، در توهم است».

نام خلیل الحیه به عنوان یکی از جانشینان احتمالی اسماعیل هنیه در ریاست دفتر سیاسی حماس مطرح شده است.

۰۸:۴۵ ۱۱.۵.۱۴۰۳

روزنامه جمهوری اسلامی: اسرائیل در بین خودمان نفوذی دارد

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره صبح پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد خود، نوشته: «اینکه رژیم صهیونیستی می‌تواند موشک خود را از پنجره اطاق خواب اسماعیل هنیه در نقطه کاملاً حفاظت شده‌ای در تهران عبور بدهد و او را به شهادت برساند، هیچ مفهومی غیر از این ندارد که این رژیم جنایتکار در داخل خودمان عوامل نفوذی دارد.»

این روزنامه خواستار «پاکسازی ریشه‌ای در مجموعه‌های اطلاعاتی و امنیتی» جمهوری اسلامی شده و افزوده: «تمام محکوم کردن‌ها و سرزنش‌هائی که متوجه رژیم صهیونیستی می‌کنیم کاملاً درست و لازمند ولی لازم‌تر از این کار، پاکسازی داخلی خودمان از عوامل نفوذی این رژیم است.»

جمهوری اسلامی با انتقاد از ترورهای مکرر نیروهای «جبهه مقاومت» در لبنان و سوریه و عراق و ایران، اضافه کرده که «از انتقام گرفتن مهم‌تر، بستن راه‌های نفوذ دشمن در هوا و زمین و شناسائی و مجازات عناصر وابسته است که از آن غفلت می‌کنیم.»

پس از ترور اسماعیل هنیه در یک ساختمان ویژه در تهران، انتقادهای بسیاری متوجه دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی شده و برخی علت موفقیت این ترور و ترورهای پیشین را «نفوذ جدی و گستردهٔ» اسرائیل در نیروهای امنیتی ایران دانسته‌اند.

۰۵:۳۷ ۱۱.۵.۱۴۰۳

۰۵:۲۳ ۱۱.۵.۱۴۰۳

تظاهرات در اعتراض به کشته شدن هنیه در استانبول

هزاران معترض حامی فلسطین روز چهارشنبه در خیابان‌های شهر استانبول ترکیه حاضر شدند و در اعتراض به کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر گروه افراطی حماس راهپیمایی کردند.

تظاهرکنندگان در استانبول پوسترها و بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «شهید هنیه، بیت‌المقدس آرمان ما و راه تو راه ماست». معترضان در راهپیمایی در منطقه فاتح استانبول شعارهایی چون «اسرائیل قاتل، از فلسطین بیرون برو» و «هزاران درود از استانبول به مقاومت غزه» سر دادند. این افراد همچنین پرچم‌های ترکیه و فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

هرچند برآوردها بر این است که اسرائیل این عملیات را انجام داده اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور مسئولیتی در این خصوص برعهده نگرفته و اعلام کرده که در مورد کشته شدن هنیه اظهار نظر نمی‌کند.

هنیه که معمولاً در قطر مستقر بود، چهره دیپلماسی بین‌المللی حماس بود و در مذاکرات غیرمستقیم بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه شرکت کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه ترور در تهران را محکوم کرد و گفت که این قتل نمی‌تواند اراده فلسطینی‌ها را در مبارزه تحت تأثیر قرار دهد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در قهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و اروپا هم قرار دارد، بامداد چهارشنبه در محل اقامتش در تهران کشته شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG