لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۲۲:۵۵ ۱۱.۵.۱۴۰۳

نتانیاهو: برای هر سناریویی آماده‌‌ایم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که این کشور برای مقابله با هرگونه «تجاوز» احتمالی به خاک خود به بهانه انتقام‌ کشته‌شدن رهبران گروه افراطی حماس و حزب‌الله لبنان، آماده است.

آقای نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسرائیل در سطح بالایی از آمادگی برای هر سناریویی، قرار دارد.»

اظهارات او در حالی بیان شد که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پنجشنبه تاکید کرد که گروه حزب‌الله به قتل فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی خود، پاسخ اسرائیل را می‌دهد.

در همین حال ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، پنجشنبه در شبکه‌ اجتماعی ایکس خطاب به حسن نصرالله نوشت: «قبل از اینکه بهای سنگینی بپردازی، رجز خوانی، تهدید و دروغ را متوقف کن.»

۲۱:۳۶ ۱۱.۵.۱۴۰۳

اکسیوس می‌گوید موساد در «اتاق» محل اقامت هنیه در تهران بمب گذاشته بود

وب‌سایت اکسیوس روز پنجشنبه به نقل از دو منبع آگاه خبر داد موساد، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائیل، با منفجر کردن بمبی که پیش‌تر در محل اقامت اسماعیل هنیه کار گذاشته بود، او را در تهران کشته است.

پیش‌تر نیویورک تایمز نیز به نقل از هفت منبع گفته بود بمبی که «دو ماه پیش‌تر» به شکل مخفیانه به اقامتگاه متعلق به سپاه پاسداران منتقل شده بود، پس از ورود رئیس دفتر سیاسی حماس از راه دور منفجر و باعث مرگ او شده است.

حالا اکسیوس می‌گوید انفجار این بمب سه‌شنبه شب در تهران رخ داد، اما به شکل رسمی چند ساعت بعد و در بامداد چهارشنبه اعلام شد.

منابع اکسیوس گفته‌اند موساد از قبل دریافته بود هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران رفته بود، در چه ساختمانی و کدام اتاق در تهران اقامت خواهد داشت و بمب در همان اتاق مخفی شده بود.

بر اساس این گزارش، مأموران موساد که داخل خاک ایران بودند، بعد از دریافت اطلاعات مبنی بر حضور اسماعیل هنیه در همان اتاق، بمب را از راه دور منفجر کردند.

اکسیوس همچنین می‌گوید اسرائیل به آمریکا و دیگر متحدان خود پیش از اجرای این ترور اطلاع نداده بود.

۲۰:۳۳ ۱۱.۵.۱۴۰۳

اسرائیل از شهروندانش در خارج از کشور خواست «احتیاط» کنند

شورای امنیت ملی اسرائیل به شهروندان این کشور هشدار داد هنگام سفر خارجی احتیاط بیشتری به خرج دهند، چون ایران و متحدانش شامل گروه افراطی حماس و حزب‌الله لبنان ممکن است به اسرائیلی‌ها و موسسات یهودی حمله کنند.

این هشدار در قالب بیانیه‌ای از دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در حالی روز پنجشنبه ۱۱ مرداد منتشر شده است، که بیم ناشی از حملات تلافی‌جویانه تهران و گروه‌های نیابتی‌اش به دلیل کشته شدن یک فرمانده مهم حزب‌الله و رئیس دفتر سیاسی حماس افزایش یافته است.

اسرائیل مسئولیت حمله به فؤاد شُکر، از فرماندهان حزب‌الله، در بیروت را برعهده گرفته است اما درباره ترور اسماعیل هنیه سکوت اختیار کرده است.

از سوی دیگر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز پنجشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت پاسخ این گروه به کشته شدن فواد شکر «قطعی» است.

او تهدید کرد پاسخ حزب‌الله به اسرائیل «واقعی» خواهد بود، نه «نمایشی».

۱۸:۵۰ ۱۱.۵.۱۴۰۳

نیویورک تایمز: هنیه با انفجار بمب پنهان‌شده در اقامتگاهش در تهران کشته شد

نیویورک تایمز به نقل از هفت منبع از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی می‌گوید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، با انفجار بمبی که مخفیانه به محل اقامتش در تهران برده شده بود، کشته شد.

این روزنامه آمریکایی روز پنجشنبه ۱۱ مرداد اعلام کرد این بمب «حدود دو ماه پیش» در مهمان‌خانه متعلق به سپاه پاسداران مخفی شده بود و بامداد چهارشنبه از راه دور فعال شد.

در این گزارش آمده پنج منبع گفته‌اند وقتی حضور اسماعیل هنیه در این ساختمان تأیید شد، بمب منفجر شد و باعث مرگ او و محافظش و آسیب به ساختمان شد.

این در حالی است که ایران ابتدا اعلام کرد یک «پرتابه» باعث کشته شدن رئیس دفتر سیاسی حماس شده و سپس معاون اسماعیل هنیه در نشستی خبری در تهران گفت اصابت یک «موشک» هنیه را از پا درآورده است.

دو منبع ایرانی که نیویورک تایمز آنها را اعضای سپاه پاسداران خوانده است، گفته‌اند ترور رئیس دفتر سیاسی حماس یادآور استفاده از تیربار هدایت‌شونده از راه دور است که اسرائیل با استفاده از آن محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، را در سال ۹۹ کشت.

اسرائیل درباره نقش احتمالی خود در کشته شدن اسماعیل هنیه سکوت کرده است.

نیویورک تایمز می‌گوید پنج منبع در خاورمیانه خبر داده‌اند مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل بلافاصله بعد از انجام علمیات علیه هنیه، ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی را در جریان گذاشتند.

این روزنامه همچنین می‌گوید چند مقام آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود،‌ به این ارزیابی رسیده‌اند که اسرائیل مسئول ترور اسماعیل هنیه بوده است.

۱۶:۴۰ ۱۱.۵.۱۴۰۳

واشینگتن پست: آمریکا ۱۲ ناو جنگی در خاورمیانه مستقر کرده است

روزنامه واشینگتن پست پنج‌شنبه ۱۱ مرداد به نقل از یک مقام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، خبر داد که در بحبوحه تشدید اوضاع امنیتی در خاورمیانه پس از کشته شدن رهبر حماس در ایران در بامداد چهارشنبه و هدف قرار دادن فؤاد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در حمله هدفمند ارتش اسرائیل در غروب سه‌شنبه، آمریکا دست‌کم ۱۲ ناو جنگی از جمله ناو یواس‌اس تئودور روزولت و کشتی‌های جنگی همراه این ناو را در منطقه مستقر کرده است.

این گزارش حاکی است آمریکا بیش از ۴ هزار تفنگدار دریایی و ملوان و تیم‌های جنگی آبی- خاکی را به منطقه فرستاده است.

این ناوها در خلیج فارس و بخش شرقی دریای مدیترانه در نزدیکی اسرائیل و لبنان مستقر شده‌اند.

روز چهارشنبه گزارش شده بود که ناو یواس‌اس تئودور روزولت و شش کشتی جنگی در خلیج فارس مستقر شدند. چهارشنبه همچنین سه کشتی جنگی با تیم آبی- خاکی و دو ناو دیگر آمریکا در منطقه رصد شده بودند.

این گزارش حاکی است که شماری از کشتی‌های جنگی آمریکا از حوزه دریای سرخ، جایی که این کشور با نیروهای حوثی شورشی مورد حمایت ایران مقابله می‌کند، منتقل شده‌اند.

۱۴:۲۳ ۱۱.۵.۱۴۰۳

رویترز: ایران و گروه‌های نیابتی در ارتباط با ترور هنیه تشکیل جلسه می‌دهند

خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه به نقل از منابع خود نوشت جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان گروه‌های نیابتی برای انتقامی «راهبردی» از اسرائیل تشکیل جلسه خواهند داد.

نیویورک تایمز چهارشنبه شب به نقل از «سه منبع ایرانی»، شامل دو نیروی سپاه پاسداران، نوشته بود علی خامنه‌ای به نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که روز چهارشنبه ساعاتی پس از ترور اسماعیل هنیه تشکیل شد، دستور داد مستقیم از ایران به اسرائیل حمله شود.

به نوشته نیویورک تایمز، ترکیبی از حملات از ایران و گروه‌های نیابتی از منطقه علیه اسرائیل در دستور کار تهران قرار گرفته است.

۱۳:۳۱ ۱۱.۵.۱۴۰۳

اسرائیل از کشته‌شدن فرمانده اصلی شاخهٔ نظامی حماس خبر داد

ارتش اسرائیل و شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد تأیید کردند که در عملیات این نیروها در سه هفته پیش در خان یونس در نوار غزه، محمد ضیف، فرمانده اصلی شاخه نظامی حماس کشته شد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است.

ارتش و سازمان امنیت داخلی اسرائیل از بعد از حمله به خان یونس در روز ۲۳ تیر اطلاعاتی گردآوری می‌کردند تا به‌طور قطعی تعیین کنند که آیا محمد ضیف در بمباران اسرائیلی کشته شده یا جان بدر برده است.

به نوشته هاارتص، جنگنده‌های ارتش اسرائیل محلی را که محمد ضیف از تونل‌ها بیرون آمده و در نزدیکی چادر آوارگان در منطقه المواصی در آن با رافع سلامه، فرمانده تیپ خان یونس در گروه افراطی حماس جلسه برگزار کرده بود، بمباران کردند.

حماس تنها مرگ رافع سلامه را در آن عملیات اسرائیلی تأیید کرده بود.

حماس پس از اعلامیه روز پنج‌شنبه اسرائیل در مورد قطعی بودن مرگ ضیف نیز هنوز این امر را تأیید نکرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت «از بین بردن ابرقاتل محمد ضیف، که «بن لادن غزه» بود، در عملیات روز ۱۳ جولای سال ۲۰۲۴، یک گام بزرگ در مهار حماس به عنوان یک سازمان نظامی و حکومتی، و دستآوردی در تحقق اهدافی است که از جنگ تعیین کرده بودیم».

صالح العاروری، مروان عیسی و شمار دیگری از مهره‌های اصلی حماس در دوره اخیر در عملیات اسرائیل کشته شدند.

خبر قطعیت مرگ محمد ضیف دو روز پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در حمله منتسب به اسرائیل در تهران اعلام شد. اسرائیل مسئولیتی در مورد مرگ هنیه برعهده نگرفته است.

۱۲:۳۴ ۱۱.۵.۱۴۰۳

تحلیلی مبنی بر «تصادفی‌بودن» ترور شُکر و هنیه به فاصله کمی از یکدیگر

یوآو لیمور، گزارشگر نظامی روزنامه اسرائیل هیوم، روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد در مقاله‌ای در خصوص ترور دوگانهٔ اخیر در بیروت و تهران نوشت توالی این دو سوء قصد ظاهراً برنامه‌ریزی‌شده به نظر می‌رسد، اما احتمالاً نتیجه تصادف بود.

بر اساس نوشته او، علت این نتیجه‌گیری این است که تصمیم به از بین بردن فواد شکر به دنبال حمله راکتی حزب‌الله به استادیوم فوتبال در مجدل شمس در شمال اسرائیل در روز شنبه گرفته شد تا به حزب‌الله نشان داده شود که از خطوط قرمز اسرائیل عبور کرده و اسرائیل از رویارویی مستقیم با آن نمی‌جنگد اما اسماعیل هنیه از روز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل تحت تعقیب بود.

به نوشته یوآو لیمور، حذف اسماعیل هنیه ترکیبی از اطلاعات و عملیات دقیق بود؛ از حیث اطلاعاتی باید آگاهی قطعی دریافت می‌شد که او در کجا اقامت دارد و در کدام اتاق در اقامتگاه رسمی میهمانان نیروی قدس سپاه پذیرایی می‌شود و باید اطلاع کاملاً موثق می‌رسید که او در لحظه‌‌ای که قرار است از بین برده شود، دقیقاً در آن اتاق هست یا نه و همچنین باید اطلاع کاملاً دقیق می‌بود که غیر از هنیه و محافظش که او هم عضو حماس بود، کس دیگری در آن اتاق نباشد.

به نوشته این گزارشگر نظامی، از نظر عملیاتی و اجرای طرح لازم بود که عوامل عملیاتی به داخل ایران نفوذ کرده و بمب را با دقت زیادی فعال کنند تا تنها به هنیه و محافظ او آسیب برسد و همه این‌ها بدون آن‌که اثر انگشت زیادی بر جای بماند، انجام شود.

یوآو لیمور افزود: دقت به این که تنها رهبر حماس و محافظ عضو حماس او هدف قرار بگیرند و نه شهروندان ایران، برای این امر بود که نیاز ایران به انتقام‌گیری کاهش یابد و تهران به پاسخی نمادین به خاطر حذف مهمان خود، رضایت دهد.

آقای لیمور نوشت ایران و حزب‌الله باید ارزیابی پیچیده‌ای از نحوه پاسخ‌گویی خود انجام دهند زیرا آن‌ها نمی‌دانند پاسخ بعدی اسرائیل چه خواهد بود- آن هم در حالی که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به اسرائیل اطمینان داده که آمریکا در پشت اسرائیل می‌ایستد، و ناوهای جنگی آمریکایی به آبهای منطقه نزدیک شده‌اند.

به نوشته اسرائیل هیوم، اگر واکنش ایران و حزب‌الله کار را به وخامت بیشتر بکشانند، بهای سنگین بیشتری از آن‌ها گرفته خواهد شد.

۱۱:۳۹ ۱۱.۵.۱۴۰۳

رهبر حوثی‌ها اسرائیل را به «پیامدهای وحشتناکِ» ترور هنیه تهدید کرد

عبدالملک الحوثی، رهبر گروه انصارالله، چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی که از شبکه این گروه به نام المسیره پخش شد، گفت ترور اسماعیل هنیه «نبرد را به سطح گسترده‌تری می‌کشاند» و «پیامدهای وحشتناکی» برای اسرائیل خواهد داشت.

روزنامه لبنانی الاخبار که به حزب‌الله نزدیک است، به نقل از منابع حوثی‌های یمنی نوشت این گروه «در هماهنگی» با سایر گروه‌های «مقاومت» در منطقه یک «جنگ نامحدود» علیه اسرائیل را دنبال خواهد کرد. این منابع گفتند شرکای آن‌ها در لبنان، عراق و سرزمین‌های فلسطینی در این «پاسخ هماهنگ» مشارکت خواهند داشت.

حوثی‌های متحد تهران از یک ماه بعد از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که کار را به جنگ ارتش اسرائیل در غزه کشاند، در «همبستگی» با غزه به کشتی‌های تجاری کشورهای مختلف در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌ و همزمان در تقلای ارسال پهپاد و شلیک موشک به سوی اسرائیل بوده‌اند.

حوثی‌ها دو هفته پیش با گسیل یک پهپاد انتحاری به تل‌آویو یک شهروند غیرنظامی اسرائیلی را کشتند و شمار دیگری از مردم را در یک ساختمان مسکونی زخمی کردند. اسرائیل در واکنش به آن با ۱۸ جنگنده خود به بندر الحدیده در یمن حمله کرد که شعله‌های آتش ناشی از بمباران‌ها در تأسیسات بندر تا دو روز بلند بود.

۱۱:۰۷ ۱۱.۵.۱۴۰۳

بلینکن خواستار خودداری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شد

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد گفت همه طرف‌ها در خاورمیانه باید از اقداماتی که به تشدید اوضاع منجر شود و درگیری در منطقه را بیشتر کند، خودداری کنند.

آنتونی بلینکن در جریان ادامه سفر خود به آسیای دور، در اولان‌باتور، پایتخت مغولستان، سخن می‌گفت.

او افزود: «دستیابی به صلح با آتش‌بس آغاز می‌شود و برای دستیابی به آن، همه طرف‌ها باید با هم گفت‌وگو کرده و از هر اقدام تحریک‌آمیز دست بردارند».

آقای بلینکن در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا برای انجام عملیات در خاورمیانه به اسرائیل «چک سفید» داده، پاسخ داد: در حال حاضر مسیری که منطقه در آن قرار دارد، درگیری، خشونت، رنج و ناامنی بیشتر است و ضروری است که ما این چرخه را بشکنیم و این با آتش‌بس شروع می‌شود».

او چهارشنبه در سنگاپور نیز گفته بود دولت جو بایدن آگاهی قبلی و دخالتی در کشتن اسماعیل هنیه نداشته است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز که روز چهارشنبه در سفر فیلیپین بود، گفت در صورتی که اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا از اسرائیل دفاع خواهد کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG