لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۱۲:۰۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

خامنه‌ای اسرائیل را به «مجازات سخت» تهدید کرد

رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران گفت «خونخواهی» او را «وظیفهٔ خود» می‌داند و اسرائیل «زمینه‌ٔ مجازاتی سخت برای خود را فراهم ساخت».

علی خامنه‌ای که دیروز در همین صبح با هنیه دیدار کرده بود، در پیامی مکتوب نوشت: «در این حادثه‌ٔ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم».

تعبیر «مجازات سخت» یادآور تعابیر دیگری از رهبر جمهوری اسلامی در رویدادهایی از این قبیل است. در تازه‌ترین مورد، خامنه‌ای فروردین امسال پس از حملهٔ اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفت: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.»

در پی این تهدید، جمهوری اسلامی در نیمه‌شب ۲۵ فروردین صدها پهپاد و موشک کروز و بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد، اما اغلب پرتابه‌های شلیک‌شده پیش از رسیدن به هدف توسط دفاع هوایی اسرائیل و همچنین با کمک آمریکا و متحدانش در منطقه رهگیری و سرنگون شدند.

سپاه پاسداران نیز در دومین اطلاعیه خود پس از ترور هنیه، به‌صراحت اسرائیل را مسئول این اتفاق دانسته و افزوده که «بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به‌ویژه ایران اسلامی مواجه... خواهد بود.»

۱۲:۱۹ ۱۰.۵.۱۴۰۳

واکنش دفتر رسانه‌ای دولت اسرائیل به کشته‌شدن هنیه در تهران

در اسرائیل، دفتر رسانه‌ای دولت این کشور، با انتشار عکسی از اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که در تهران ترور شد، در فیسبوک، عبارت «حذف شد» را به شکل یک مهر، بر روی چهره او به نمایش گذاشت.

این اقدام تا این لحظه رسمی‌ترین واکنش اسرائیل، در زمینه پذیرش مسئولیت این حمله به شمار می‌رود.

۱۲:۲۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

زاهر الکاشف، مدیر شبکه تلویزیونی المساوات در نوار غزه، به رادیوفردا می‌گوید ترور اسماعیل هنیه بر گروه حماس تأثیر خواهد گذاشت اما کشته شدن رهبر سیاسی حماس باعث فروپاشی این گروه نخواهد شد.

۱۲:۳۳ ۱۰.۵.۱۴۰۳

واکنش قطر، ترکیه و مصر

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران آن را «خائنانه» خواند و محکوم کرد.

وزرات امور خارجه ترکیه هم ضمن محکوم کردن این اقدام، از جامعهٔ بین‌المللی خواست اسرائیل را پیش از گسترش درگیری‌ها به منطقه متوقف کنند و افزود این رویداد «گواه دیگری است که کابینه نتانیاهو به دنبال صلح نیست».

وزارت امور خارجه قطر نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، آن را «نقض صریح قوانین بین‌المللی و انسانی» خواند که باعث «تشدید خطرناک تنش» می‌شود.

مصر هم در بیانیه‌ای گفت کشتن هنیه «نشان‌دهندهٔ فقدان ارادهٔ سیاسی اسرائیل برای کاهش تنش است».

۱۲:۴۹ ۱۰.۵.۱۴۰۳

دولت ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد

دولت جمهوری اسلامی ایران در پی کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در تهران، با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه، روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۱۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شد.

دولت جمهوری اسلامی در این اطلاعیه، ترور هنیه را «اقدامی وحشیانه» نامیده که «با اهداف خاص در آغاز به‌کار دولت وفاق ملی صورت گرفت.»

در این بیانیه، اسماعیل هنیه، «مهمان رسمی و دیپلماتیک» جمهوری اسلامی خوانده و تأکید شده که ترور او «همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت».

خبرگزاری‌های ایران همچنین اعلام کردند جنازهٔ اسماعیل هنیه روز چهارشنبه در تهران برگزار خواهد شد.

۱۳:۱۲ ۱۰.۵.۱۴۰۳

تصویر اسماعیل هنیه در جلسه هیئت دولت با حضور محمدرضا عارف

خبرگزاری تسنیم تصویری از جلسه روز چهارشنبه، دهم مرداد هیئت دولت با حضور محمدرضا عارف، معاون اول مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران منتشر کرده که عکس اسماعیل هنیه که چند ساعت قبل، ترور شد نیز به یاد او در این جلسه گذاشته شده است.

پزشکیان که در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری به‌دنبال کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران پیروز شد، چند ساعت پس از پایان مراسم تحلیف خود نیز با کشته‌شدن یک مقام ارشد «جبهه مقاومت» مواجه شد.

تصویر اسماعیل هنیه در جلسه هیئت دولت
تصویر اسماعیل هنیه در جلسه هیئت دولت

گمانه‌هایی مبنی بر تاثیر این ترور بر وعدهٔ پزشکیان برای عادی‌سازی رابطه با جهان در فضای مجازی منتشر شده است.

اسماعیل هنیه، یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های گروه افراطی حماس که روز گذشته در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان در مجلس شرکت کرده بود، حوالی ساعت دو بامداد امروز، در تهران ترور شد.

این اتفاق خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته و سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی از «خونخواهی» و انتقام سخت از عاملان کشتن او سخن می‌گویند.

۱۳:۱۵ ۱۰.۵.۱۴۰۳

مقام فلسطینی: کشتن هنیه چشم‌انداز هرگونه توافقی در آینده را از بین می‌برد

صبری صیدم، وزیر پیشین آموزش تشکیلات فلسطینی به رادیوفردا می‌گوید اگر نتانیاهو تصمیم به کشتن اسماعیل هنیه گرفته باشد، او چشم‌انداز هرگونه توافقی در آینده را کشته است، چرا که قطعاً هر کسی در منطقه واکنش نشان خواهد داد.

او می‌گوید نخست‌وزیر اسرائیل نه فقط برای صلح در منطقه که برای صلح جهانی هم خطرناک است، چون هدف گرفتن اسماعیل هنیه در تهران به معنی احتمال افزایش تقابل منطقه‌ای است و افزایش تنش همه‌چیز را پیچیده‌تر خواهد کرد.

۱۳:۱۹ ۱۰.۵.۱۴۰۳

آن‌چه از محل اقامت و کشته شدن اسماعیل هنیه می‌دانیم

جمهوری اسلامی هنوز از محل اقامت و کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران جزئیاتی منتشر نکرده و صرفاً اعلام کرده در یک «آسایشگاه جانبازان در شمال تهران» اقامت داشته است.

اما یک شاهد عینی از تهران به رادیوفردا گفت «حوالی ساعت دو بامداد از اردوگاه بسیج الزهرا در مجموعهٔ تاریخی سعدآباد که متعلق به سپاه پاسداران است و به‌ظاهر برای اقامت مهمانان استفاده می‌شود، صدای مهیبی به گوش رسید به‌طوری‌ که شیشه‌های خانه‌ها در خیابان اطراف محل واقعه لرزید، اما خسارتی به بار نیامد».

مسئولیت حفاظت فیزیکی از مقامات سیاسی در ایران بر عهدهٔ «سپاه حفاظت انصارالمهدی» است که زیرمجموعه‌ٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. برخی فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این سپاه از اردوگاه الزهرا برای اقامت موقت مهمانان ویژه استفاده می‌کند، ولی رادیوفردا مستقلاً نمی‌تواند این جزئیات را تأیید کند.

۱۳:۳۱ ۱۰.۵.۱۴۰۳

قطر ترور هنیه را محکوم کرد؛ «جایی برای گفت‌وگو باقی نمی‌ماند»

نخست‌وزیر قطر که کشورش به عنوان میانجی اصلی مذاکرات اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس فعالیت دارد، ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در شبکه ایکس نوشت که این ترور «جایی برای گفت‌وگو باقی نمی‌گذارد».

او افزوده: «چطور می‌توان درحالی‌که یک طرف گفت‌وگو طرفِ دیگر را می‌کشد، بین آن‌ها میانجی‌گری کرد؟»

نخست‌وزیر قطر تأکید کرده که برای دستیابی به صلح، دنیا باید مقابل «بی‌ارزش‌شمردن جان انسان‌ها» بایستد و طرفین مذاکرات نیز باید «جدی» باشند.

او به‌طور مشخص از ترورهای سیاسی و هدف‌ قراردادن غیرنظامیان در غزه انتقاد کرده است.

دوحه سال‌ها است که میزبان رهبران ارشد گروه حماس است و میانجی اصلی میان اسرائیل و این گروه به حساب می‌آید.

۱۳:۴۱ ۱۰.۵.۱۴۰۳

آمریکا: برای کاهش تنش‌ها در منطقه تلاش خواهیم کرد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، گفت که واشینگتن برای کاهش تنش‌ها در منطقه تلاش خواهد کرد، اما افزود که در صورت حمله به اسرائیل، ایالات متحده برای دفاع، به این کشور کمک خواهد کرد.

او که در فیلیپین به سر می‌برد، افزود: «فکر نمی‌کنم جنگ اجتناب‌ناپذیر باشد. فکر می‌کنم همیشه فضا و فرصت‌هایی برای دیپلماسی وجود دارد.»

این ترور، کمتر از ۲۴ ساعت پس از ادعای اسرائیل مبنی بر کشتن فواد شکر، یک فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت انجام شد و به نظر می‌رسد با این اقدام، احتمال هرگونه توافق در آتش‌بس قریب‌الوقوع میان حماس و اسرائیل در جنگی که ۱۰ ماه پیش آغاز شده، به شدت کاهش یافته است.


بیشتر

XS
SM
MD
LG