لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۱۳:۴۶ ۱۰.۵.۱۴۰۳

افزایش قیمت دلار در تهران

قیمت دلار که مدت‌ها بود در کانال ۵۹ هزار تومان و برخی روزها پایین‌تر از آن قرار داشت، امروز بار دیگر وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

متوسط قیمت دلار روز سه‌شنبه نهم مرداد ۵۹ هزار و ۵۵۰ تومان بود، اما در پی انتشار خبر ترور اسماعیل هنیه در تهران ظهر چهارشنبه به ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

۱۴:۰۴ ۱۰.۵.۱۴۰۳

ظریف: جهان باید جلوی نتانیاهو بایستد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، ترور اسماعیل هنیه در ایران را محکوم کرد.

او در شبکه ایکس نوشت: «ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید تا کنون متوجه شده باشند که بقای نتانیاهو در گرو کشتار، تخریب و هرج و مرج است.»

او از جهان خواست اجازه ندهد «اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود».

ظریف که یکی از چهره‌های اصلی کارزار انتخابانی مسعود پزشکیان به حساب می‌آمد، اضافه کرده که «اسماعیل هنیه در روز تحلیف مسعود پزشکیان که مردم ایران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلی فرا می‌خواند»، ترور شد.

۱۴:۲۵ ۱۰.۵.۱۴۰۳

ترکیه ترور هنیه را محکوم کرد

ترکیه با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه در تهران، هدف از اقدام را «تشدید درگیری‌های منطقه‌ای» عنوان کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای، به صراحت این ترور را به اسرائیل نسبت داد و اعلام کرد که «دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هیچ قصدی برای دستیابی به صلح ندارد.»

در بیانیه این وزارتخانه هشدار داده شده که «اگر جامعه بین‌المللی برای توقف اقدامات اسرائیل مداخله نکند، ممکن است درگیری‌های بزرگ‌تری منطقه را فرا بگیرد.»

ترکیه منتقد سرسخت اقدامات نظامی اسرائیل در غزه است و اغلب از گروه افراطی حماس حمایت می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور بارها میزبان هنیه بوده است.

۱۴:۳۴ ۱۰.۵.۱۴۰۳

یک نماینده: احتمال دست‌داشتن افراد نفوذی در انتشار محل اقامت هنیه در تهران وجود دارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت دیده‌بان ایران، از احتمال «نفوذ و دست داشتن افراد نفوذی» در انتشار محل اقامت مهمانان تحلیف تهران از جمله اسماعیل هنیه خبر داد.

او گفت که در ماجرای ترور این مقام بلندپایه گروه افراطی حماس، «نمی‌توان احتمال ایفای نقش افراد نفوذی را رد کرد، زیرا به هر حال، رژیم صهیونیستی ممکن است با پرداخت دلارهای آمریکایی به برخی افراد نادان یا خودفروخته، آن‌ها را برای دریافت اطلاعات یا انجام عملیات‌های تروریستی، اجیر کند.»

این نماینده مجلس اضافه کرده: «همان‌طور که در ماجرای شهادت برخی دانشمندان هسته‌ای یا نیروهای نظامی کشورمان نیز شاهد اجیر شدن عده‌ای از اراذل و اوباش توسط نفوذی‌ها بوده‌ایم.»

او از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته «مسئله شناسایی و برخورد با نفوذی‌ها را جدی بگیرند.»

۱۴:۴۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

دادستانی از احضار و تشکیل پرونده برای برخی در ارتباط با ترور هنیه خبر داد

دادستانی تهران اعلام کرد از صبح امروز و پس از انتشار خبر ترور اسماعیل هنیه در تهران، «با رصد فضای مجازی و شناسایی متخلفان، برخی از این افراد احضار، تذکر گرفته و برای برخی نیز پرونده قضایی تشکیل شده است».

این نهاد قضایی صبح روز چهارشنبه، دهم مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای از فعالان رسانه‌ای و مجازی کشور خواست از پرداختن به موضوعاتی که «امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند»، پرهیز کنند.

با این حال در این اطلاعیه مصادیق این اقدام اعلام نشده بود.

شماری از فعالان سیاسی و نیز کاربران فضای مجازی نسبت به برخورد با هرگونه اظهارنظر در این زمینه، به‌دنبال این اطلاعیه هشدار داده‌اند.

۱۴:۴۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

مروری بر عملیات و حملات اسرائیل در خاک ایران

با ترور اسماعیل هنیه در تهران بار دیگر انگشت‌ها به سوی اسرائیل نشانه رفته است، هرچند اسرائیل هنوز مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

این خبر به‌فاصله‌ای کوتاه به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شد و در اغلب واکنش‌های مقامات کشورها و رسانه‌ها باز هم نام اسرائیل به‌عنوان عامل اصلی این ترور به میان آمد.

گزارش زیر پاسخ این پرسش است که در یکی دو دههٔ کدام شخصیت‌های سیاسی و نظامی و... در عملیات و حملات منسوب به اسرائیل در خاک ایران کشته شده‌اند؟

۱۴:۴۱ ۱۰.۵.۱۴۰۳

واکنش یک تحلیلگر مسائل امنیتی در اسرائیل به ترور هنیه

کشته شدن اسماعیل هنیه،‌ رهبر سیاسی گروه افراطی حماس،‌ در تهران با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده و برخی تحلیل‌گران معتقدند این اقدام تنش‌های منطقه خاورمیانه را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.

در همین زمینه هومن عسکری از رادیوفردا گفت‌وگو کرده با یوسی مِلمَن، نویسنده و تحلیل‌گر مسائل امنیتی در اسرائیل که در پست زیر می‌توانید بشنوید.

۱۵:۲۱ ۱۰.۵.۱۴۰۳

روسیه و چین ترور اسماعیل هنیه در تهران را محکوم کردند

مقام‌های وزارت خارجه چین و روسیه که روابط نزدیکی با ایران دارند، ترور اسماعیل هنیه، مقام ارشد گروه افراطی حماس، در تهران را محکوم کردند.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفته که ترور هنیه یک ترور «سیاسی کاملاً غیرقابل قبول است و به تشدید بیشتر تنش‌ها منجر خواهد شد».

کنستانتین کوساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز پیش‌بینی کرد که این ترور منجر به «تشدید ناگهانی نفرت متقابل» در خاورمیانه خواهد شد.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته که «ما به شدت نگران این حادثه هستیم و قاطعانه با این ترور مخالفت و محکوم می‌کنیم.»

هنیه در سپتامبر ۲۰۲۲ برای گفتگو در مورد درگیری میان اسرائیل و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به مسکو رفته بود، همزمان حماس و جناح رقیب فلسطینی آن یعنی سازمان فتح هم هفته گذشته در پکن با یکدیگر گفتگو کردند.

۱۶:۰۳ ۱۰.۵.۱۴۰۳

بلینکن: از قتل هنیه آگاهی نداشتیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده «از قتل رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه، در ایران آگاهی نداشت و در آن دخالتی نداشته است.»

بلینکن در مصاحبه‌ای با یک شبکه خبری در سنگاپور گفت: «من نمی‌توانم بگویم این به چه معناست. می‌توانم بگویم که ضرورت دستیابی به آتش‌بس و اهمیت آن برای همه، همچنان باقی است.»

وی دربارهٔ قتل هنیه گفت: «این چیزی است که ما از آن آگاهی نداشتیم و در آن دخالتی نداشتیم.»

بلینکن که در حال بازدید از سنگاپور است، گفت که آتش‌بس در غزه برای جلوگیری از گسترش درگیری به سایر نقاط منطقه نیز ضروری است.

ساعاتی پس از سخنان آنتونی بلینکن، پنتاگون خبر داد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود دربارهٔ «واکنش اسرائیل به کشتار مجدل شمس» رایزنی کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا، به کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک ایران اشاره نشده است.

۱۶:۱۱ ۱۰.۵.۱۴۰۳

نشست فوق‌العاده در ستاد ارتش اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وزیران عضو کابینه امنیتی-سیاسی را به یک نشست فوق‌العاده در ستاد ارتش در تل‌آویو فراخوانده است. این نشست پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران و حذف فؤاد شُکر، از فرماندهان حزب‌الله لبنان، برگزار می‌شود.

کابینه امنیتی-سیاسی به نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع، اختیار تصمیم‌گیری درباره واکنش به حمله راکتی حزب‌الله به استادیوم مجدل شمس را داده بود که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک دُروزی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد. اسرائیل مسئولیت سوء قصد به فؤاد شکر را پذیرفته، اما هیچ مسئولیتی در خصوص کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران را قبول نکرده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به وزیران دستور داده از اشاره به موضوع کشته شدن هنیه در تهران خودداری کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG